Motorsåg och handhållet

Vad är pinalen på sågen till för?

32 inlägg 8830 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är pinalen på sågen till för?

röjar kalle  
#444489 :-bd
johan eriksson skrev:
1489432861_img_6771.png

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad är pinalen på sågen till för?

Kristian84  
#444519
johan eriksson skrev:Är inte brickan till drivning av oljepumpen?

JAAAA de är de ju[emoji4]

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är pinalen på sågen till för?

Kristian84  
#444526
Kristian84 skrev:
johan eriksson skrev:Är inte brickan till drivning av oljepumpen?

JAAAA de är de ju[emoji4]


Men om den brickan nyper över axeln kommer ju kedjan börja snurra

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är pinalen på sågen till för?

Kristian84  
#444530 När ja satte tillbaka pumpsrivnings brickan fick ja slå dit den med hammare och hylsa

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är pinalen på sågen till för?

totte  
#444531
Kristian84 skrev:
Kristian84 skrev:
johan eriksson skrev:Är inte brickan till drivning av oljepumpen?

JAAAA de är de ju[emoji4]


Men om den brickan nyper över axeln kommer ju kedjan börja snurra


Det gör den. Och nyper brickan mot axeln är det nåt fel på den, den skall, liksom kopplingstrumman rotera fritt så länge inte varvet ökar och kopplingen griper in. Hela konstruktionen är för att olja inte skall pumpas annat än när kedjan arbetar.

Red ut ordentligt vad det är som kärvar, det är enda sättet att få ordning på det.Och byt inget förrän du vet vad som är galet.

Avatar Fallback

Re: Vad är pinalen på sågen till för?

källefall8  
#444534 På en 435 tror jag knappast att det är smörjkanal i vevaxeln, dvs ska du smörja nållagret får du demontera kopplingen. Jag smörjer aldrig nållagret i vilket fall å låter man bli det så kommer kedjeoljan ner å då smörjer den. Det fungerar, jag behöver inte byta nållagret iaf.

Avatar Fallback

Re: Vad är pinalen på sågen till för?

Kristian84  
#444538
totte skrev:
Kristian84 skrev:
Kristian84 skrev:[quote="johan eriksson"]Är inte brickan till drivning av oljepumpen?

JAAAA de är de ju[emoji4]


Men om den brickan nyper över axeln kommer ju kedjan börja snurra


Det gör den. Och nyper brickan mot axeln är det nåt fel på den, den skall, liksom kopplingstrumman rotera fritt så länge inte varvet ökar och kopplingen griper in. Hela konstruktionen är för att olja inte skall pumpas annat än när kedjan arbetar.

Red ut ordentligt vad det är som kärvar, det är enda sättet att få ordning på det.Och byt inget förrän du vet vad som är galet.[/quote]

Då är de därför kedjan snurrar, VI FANN FELET[emoji106][emoji4]
De sitter en spiral fjäder på den, skulle man klippa av fjädern lite eller ska ja gå på med en borr?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är pinalen på sågen till för?

Kristian84  
#444539
källefall8 skrev:På en 435 tror jag knappast att det är smörjkanal i vevaxeln, dvs ska du smörja nållagret får du demontera kopplingen. Jag smörjer aldrig nållagret i vilket fall å låter man bli det så kommer kedjeoljan ner å då smörjer den. Det fungerar, jag behöver inte byta nållagret iaf.


Ok, då är de inte så konstigt att de går så trögt[emoji4]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är pinalen på sågen till för?

totte  
#444541
Kristian84 skrev:Då är de därför kedjan snurrar, VI FANN FELET[emoji106][emoji4]
De sitter en spiral fjäder på den, skulle man klippa av fjädern lite eller ska ja gå på med en borr?


Hur då sitter en spiralfjäder på den? Förklara eller visa bild annars är det omöjligt att svara.

Avatar Fallback

Re: Vad är pinalen på sågen till för?

Kristian84  
#444550
totte skrev:
Kristian84 skrev:Då är de därför kedjan snurrar, VI FANN FELET[emoji106][emoji4]
De sitter en spiral fjäder på den, skulle man klippa av fjädern lite eller ska ja gå på med en borr?


Hur då sitter en spiralfjäder på den? Förklara eller visa bild annars är det omöjligt att svara.

Delen som är gängad för att driva pumpaxeln, sitter de som en stål tråd lindad i skårorna som sen går i pumpaxeln. Men den kanske är där för att inte plasten skall slitas ut för fort.
De kanske är enklast att gå lös med en borr, och öka diametern på hålet något.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är pinalen på sågen till för?

totte  
#444551 Ja om jag tolkar det rätt så är det alltså den tråden som fungerar som snäckdrev och driver oljepumpen. Förstår inte alls hur den skulle kunna gör att drevet går kärvt på vevaxeln.

Avatar Fallback

Re: Vad är pinalen på sågen till för?

Kristian84  
#444567
totte skrev:Ja om jag tolkar det rätt så är det alltså den tråden som fungerar som snäckdrev och driver oljepumpen. Förstår inte alls hur den skulle kunna gör att drevet går kärvt på vevaxeln.


De kan nog stämma, tänkte om den va i spänn så att den klämde ihop grejerna mot axeln, men då är de inte där de ligger utan i diametern på hålet.
Får skicka igenom en lämplig borr helt enkelt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är pinalen på sågen till för?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444569 Gör inte det. Då blir det värre. Det går säkert o rensa/jämna till. Annars byt!
Den har gått varm av en anledning. Plasten har smält och dragits ut vilket senare klämmer när den kallnat.
Att den finns är för att oljepump inte ska driva på¨tomgång. Mycket tomgångskörning gör att de inte får olja och går varma.
Även snålställda kan gå varmt.

Avatar Fallback

Re: Vad är pinalen på sågen till för?

Kristian84  
#444586
Mange skrev:Gör inte det. Då blir det värre. Det går säkert o rensa/jämna till. Annars byt!
Den har gått varm av en anledning. Plasten har smält och dragits ut vilket senare klämmer när den kallnat.
Att den finns är för att oljepump inte ska driva på¨tomgång. Mycket tomgångskörning gör att de inte får olja och går varma.
Även snålställda kan gå varmt.


De blir till att byta eller smörja upp den så gott de går mao.
Sågen blev ju lite bättre när ja tog isär grejerna och spruta på smörja.
Ska ta isär den idag igen och kolla.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är pinalen på sågen till för?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444617 Hur gammal är sågen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).