Skogsnyheter

Skogskojan utrotningshotad?

9 inlägg 3521 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogskojan utrotningshotad?

Torbjörn Johnsen  
#444455 Enligt ett inslag i SVT Västerbotten så är den skogliga rastkojan snart en utrotningshotad art:
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaster ... -utrotning?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogskojan utrotningshotad?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444463 Ja det är vansinnigt... Känner själv hur skönt det är att gå den lilla promenaden till kojan och äta lite mat och dricka en kaffekopp med kollegan. Känner mig mycket piggare och presterar bättre sen när jag är tillbaka i maskinen igen...
Gå ett par km till kojan, knappast att det händer så ofta, visst är det långt till väg ibland men är ju bara äta i hytten den dagen då, oftast går det ju att ha den vid avlägget nära till.

Och så är ju kojan ovärderlig när det gäller att hålla igång maskinerna på ett effektivt sätt.
Kojan innehåller det mesta vi behöver till maskinerna och en uppsjö verktyg, alla div oljor mm 4,5 kubik diesel.

Avatar Fallback

Re: Skogskojan utrotningshotad?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444474 me har ei eldgammal campingvogn med gassovn fungere bra, men av og til ete me i bilen og når det er fint ver ete me ute

Användarvisningsbild

Re: Skogskojan utrotningshotad?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444499 Jag tycker att man ska kunna byta skjorta och sitta en stund i tystnad så jag vill ha kuren inom räckvidd.
Men det var kul och se glada ungdomar.

Avatar Fallback

Re: Skogskojan utrotningshotad?

Hema  
#444506 De som är anti till kojan, kanske borde undersöka varför den kom till och ta till sig av forksning som visar på att man jobbar effektivare om man tar rast. Samt det är kankse enkelt som ungdom att bara köra på, men i långa loppet, kanske det leder till utbrändhet osv. Men vi är alla olika och behöver olika mycket avkoppling/återhämning.

Användarvisningsbild

Re: Skogskojan utrotningshotad?

Smålandshuggarn  
#444710 Hade koja tills för nåra år sen då det blev inbrott samma helg som dieselbilen vatt o fyllt.. Riktigt skönt att slippa åbäket o ha allt i bilen istället! Träligt när man ska flytta, o inte alltid smidigt att hitta plats att ställan på. Men förstår dom som vill ha rastkoja me. :smile:

Avatar Fallback

Re: Skogskojan utrotningshotad?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444744
Smålandshuggarn skrev:Hade koja tills för nåra år sen då det blev inbrott samma helg som dieselbilen vatt o fyllt.. Riktigt skönt att slippa åbäket o ha allt i bilen istället! Träligt när man ska flytta, o inte alltid smidigt att hitta plats att ställan på. Men förstår dom som vill ha rastkoja me. :smile:


Jo det är ju givetvis inte kul....
Men funkar inte för oss med grejer på bilen när vi går treskift, och skulle aldrig få plats med allt heller.
Vi måste kunna laga det mesta direkt på plats i skogen. Har ofta 5-10 mil till närmaste slangverkstad så det mesta finns i kojan.
Men visst kan förstå enkelheten att slippa koja om man har mycket flyttar, men det blir långa dagar i hytten, tror inte produktionen är på topp när det börjat gått 6-7-8-10 tim.

Avatar Fallback

Re: Skogskojan utrotningshotad?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444828 Här i sydöstra hörnet är de nog för nära till färjorna over Östersjön och öresundsbron så kojor och dieseltank ar ligger alltid risigt till för stöld

Användarvisningsbild

Re: Skogskojan utrotningshotad?

Smålandshuggarn  
#444898
Valmet 890 skrev:
Smålandshuggarn skrev:Hade koja tills för nåra år sen då det blev inbrott samma helg som dieselbilen vatt o fyllt.. Riktigt skönt att slippa åbäket o ha allt i bilen istället! Träligt när man ska flytta, o inte alltid smidigt att hitta plats att ställan på. Men förstår dom som vill ha rastkoja me. :smile:


Jo det är ju givetvis inte kul....
Men funkar inte för oss med grejer på bilen när vi går treskift, och skulle aldrig få plats med allt heller.
Vi måste kunna laga det mesta direkt på plats i skogen. Har ofta 5-10 mil till närmaste slangverkstad så det mesta finns i kojan.
Men visst kan förstå enkelheten att slippa koja om man har mycket flyttar, men det blir långa dagar i hytten, tror inte produktionen är på topp när det börjat gått 6-7-8-10 tim.

Jo det är ju lite olika förutsättningar beroende på var man håller hus i landet. Fått för mig att de e lite större objekt norröver = mindre flytt? Jo visst blir de segt frampå dan! Försöker gå ut o sträcka på mig så ofta de går, o snart går de sitta ute i nån rishög i vårsolen o äta8)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).