th skrev:En startbooster åtgärdar ju inte grundproblemet = dåligt batteri i de flesta fall, dålig laddning i några fall. Det är mycket bättre att byta batteri i tid (vilket man ändå behöver göra om en startbooster behövs) och bara investera i en vanlig batteriladdare för att se till att batteriet är normalt laddat.
molnia skrev:Funderar på om något tjuvdrar ström men hur ska man hitta det...?
Motorn är en 1.9 liters diesel
donky-kong skrev:molnia skrev:Funderar på om något tjuvdrar ström men hur ska man hitta det...?
Motorn är en 1.9 liters diesel
Ett sätt att leta tjuvström är att :
1. Stäng av bilen och allt som borde dra ström (stereo, osv)
2. Lossa batterikabel från minuspolen.
3.sätt en 12v glödlampa mellan den lossade kabeln och minuspolen.
Om lampan lyser svagt så är någon krets sluten, vilket innebär att bilen drar tjuvström.
Du kan också ansluta en amperemeter mellan polen och kabeln för att upptäcka tjuvström.
Bilens klocka och stereons minne ska om allt är normalt inte ge utslag i testet då deras strömförbrukning är försummar i sammanhanget.
Mvh
Slurfi skrev:donky-kong skrev:molnia skrev:Funderar på om något tjuvdrar ström men hur ska man hitta det...?
Motorn är en 1.9 liters diesel
Ett sätt att leta tjuvström är att :
1. Stäng av bilen och allt som borde dra ström (stereo, osv)
2. Lossa batterikabel från minuspolen.
3.sätt en 12v glödlampa mellan den lossade kabeln och minuspolen.
Om lampan lyser svagt så är någon krets sluten, vilket innebär att bilen drar tjuvström.
Du kan också ansluta en amperemeter mellan polen och kabeln för att upptäcka tjuvström.
Bilens klocka och stereons minne ska om allt är normalt inte ge utslag i testet då deras strömförbrukning är försummar i sammanhanget.
Mvh
Jo men vad gör man med modernare bilar som har en massa datorgrejer som är igång då och då?
Måste man rycka ur nån säkring, eller alla säkringar först och sen sätta i dem en efter en?
Eller blir det till att haka av databoxar åxå?