Verkstan

Fastrostad koppling

35 inlägg 19003 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fastrostad koppling

bgl  
#429225 Jag vet inget om din traktor eller problemet, men kommer att tänka på en sak jag såg för snart 30 år sen.
En av de sista manuellgallringarna vi gjorde var hos en mjölkbonde. En morgon när vi kom stod han med sin gamla traktorgrävare på gödselplattan med frontskopan helt intryckt i skiten med bakänden upplyft på stödbenen, full gas och fullt varv på drivhjulen. Sen släppte han ner bakhjulen i betongen, däcken gnisslade till och motorn tvärstannade.
Sen startade han, backade han ut och upprepade manövern, kan det ha varit försök att få loss kopplingen?? Då fattade vi inte vad han höll på med och ingen frågade.
Detta är ingen rekommendation!

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Fastrostad koppling

BjörkenPer  
#429250 Har aldrig råkat ut för det problemet, men något jag kom och tänka på när ni nämnde ättika är att ta vanlig matolja, värm upp till 80(??) grader och ös på några liter på kopplingen. Viskositeten blir rätt så låg vid den temperaturen, om den är tillräckligt låg för att "krypa in" i kopplingen kan jag dock inte svara på. Billigt hade det varit i alla fall :wink:

Avatar Fallback

Re: Fastrostad koppling

holkary  
#429257 Köp en 1,5 liters cocacolaflaska , skaka väl och kör en kniv i sidan på flaskan samt rikta strålen mot kopplingspaketet , vänta över natten , kör en runda och ryck o slit som innan så släpper lammellen , har inte testat detta själv men har en bekant som gjort så med en traktor och det funkade + att du har en fungerande koppling efter operationen , värt att pröva .

Avatar Fallback

Re: Fastrostad koppling

tallen100  
#429262
bgl skrev:En morgon när vi kom stod han med sin gamla traktorgrävare på gödselplattan med frontskopan helt intryckt i skiten med bakänden upplyft på stödbenen, full gas och fullt varv på drivhjulen. Sen släppte han ner bakhjulen i betongen, däcken gnisslade till och motorn tvärstannade.
Sen startade han, backade han ut och upprepade manövern, kan det ha varit försök att få loss kopplingen?? Då fattade vi inte vad han höll på med och ingen frågade.
Detta är ingen rekommendation!

Det kan nog så vara, det bästa är att åka riktigt ryckigt på en hög växel och och göra något snabbt tryck på bromsen. Många gör misstaget att dom tar den lägsta växeln dom hittar, med resultatet att kopplingen vägrar släppa.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Fastrostad koppling

lerbo  
#429264 Om du ska försöka rycka loss kopplingen så kör motorn riktigt varm( kanske är svårt nu , kanske går att värma med nått?) Bara ett förslag.

Avatar Fallback

Re: Fastrostad koppling

axwell  
#429276
bgl skrev:Jag vet inget om din traktor eller problemet, men kommer att tänka på en sak


Citerar bgl eftersom jag inte vet vad som är möjligt på din traktor.
På min Yanmar finns det en dekal som rekommenderar att man spärrar kopplingspedalen i nedtryckt läge om traktorn inte beräknas användas under en längre tid.
Den spärren har jag bara testat att den fungerar.

Mao. ställ traktorn med tryck på kopplingspedalen även när du inte kör den.

Spray på någon rostlösande vätska med penetrerande egenskaper, värm och kyl omväxlande.
Den här eller liknande..................
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt ... 000017069/

Avatar Fallback

Re: Fastrostad koppling

Sture Andersson  
#434533 Tog ett nytag i kväll ,körde på 5 växel ute på gärdet med kopplingen låst i botten ,i en timme pumpa med gasen ,satte ner grävskopan ,men inte ett tecken på att släppa .Det är ju svårt starta på en högre växel för ,det går ju inte starta med växel i ,det finns nån spärr så växel måste va i friläge .Så man får dra i växel när man fått igång den .
Med stödbennen nere .Har varit inne och tittat på kopplingen med en kamra och det verkar funka ,ser att det rör sig ,när jag trycker ner kopplingen .Nu får det nog bli nått mer drastiskt ,har ju fott förslag på ättika men undrar om det gör nån nytta .Har fått en tanke på att dränka det i diesel,om det sen släpper ta ättika sen .Va tror ni.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fastrostad koppling

Göt  
#434543 Är det inte lika bra att dela den och byta kopplingen istället, innan nåt mer går sönder.

Avatar Fallback

Re: Fastrostad koppling

jannee  
#434544 Värm upp vanlig matolja, varför inte till ett par hundra grader och häll på. Oljan kommer senare att tränga in lite varstans. Diesel är inte som förr, den har blivit för torr.
Coca-Cola har annars en förbluffande förmåga att lösa upp rost, å andra sidan brukade man hälla detta på lamellen för att FÅ fästa :grin:

Användarvisningsbild

Re: Fastrostad koppling

rokon  
#434553 Innan du sätter eld på hela traktorn eller bränner dig själv så kan du ju testa ett av de mera skonsamma lokala åtgärdena :geek:

Avatar Fallback

Re: Fastrostad koppling

Blondin 750  
#434570 Temperaturskillnader brukar ju kunna göra loss det mesta, så här kommer ett EJ TESTAT långskott... Kan man värma svänghjulet genom hålet för startmotorn med värmepistol e.dyl (gasol, gassvets) för att sedan snabbt återmontera starten och testa att köra som tidigare testats, alltså en smula bryskt. En lagom galen och desperat idé... :lol:

Avatar Fallback

Re: Fastrostad koppling

Sture Andersson  
#444251 Nu har jag rivet isär så jag kom åt kopplingen ,lossa tryckplattan ,så jag fick ett glapp mellan tryckplattan och lamellen.Börja sen bryta försiktigt mellan lamellen och svänghjulet ,efter ett tag släppte lamellen från svänghjulet.
Så det var inte på axel den satt fast utan på svänghjulet,men det är lite konstigt för jag får den inte att kana mer än
kanske tre millimeter på axel ,fast det ser ut som att det borde gå att få den längre innan splinesen tar slut .
Men det har väl ingen större betydelse huvudsaken är väl att det rör på sig ,har ni nån ide om vad jag ska smörja splinesen med innan jag monterar ihop det igen .Och om det finns nått som jag kan göra för att inte lamellen
fastnar igen på svänghjulet.Ska man försöka putsa med slipduk på svänghjulet .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fastrostad koppling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444260 Så var det på våran åxå, lamellen satt som limmad på svänghjulet.

Avatar Fallback

Re: Fastrostad koppling

haggloader  
#444261 Far till områdets bästa traktorverkstad och köp deras förslag på fett eller liknande, ev kan de väl titta i någon kopplingssats och se vad som finns.

Eller vänta på råd här.

Avatar Fallback

Re: Fastrostad koppling

Sture Andersson  
#444272
Slurfi skrev:Så var det på våran åxå, lamellen satt som limmad på svänghjulet.

Tog du bara loss det och körde vidare ,har det funkat sen

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).