Motorsåg och handhållet

Köpa såg på nätet?

129 inlägg 35859 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Göt  
#444135 Jag köper helst lokalt men jag blev lite fundersam när jag skulle köpa ett oljelock det tog mer än en månad innan jag fick det, visserligen den gamla stilmodellen men ändå är det så långa leveranstider eller är det ointresse

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Mowi850  
#444136 Får man spana lite i framtiden så kanske det slutar med att alla har en 3D skrivare hemma och skriver ut alla delar man vill ha. Men vad vet jag den som lever får se.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

Elfving  
#444152 Jag tror att detta egentligen är väldigt enkelt förklarat, åtminstone här i Norrland. Det finns närapå inga manuellhuggare kvar som arbetar på yrkesmässig basis. De få som finns är endera så duktiga och förutseende att de har reservdelar själva eller extra såg så att de klarar sig under reparationstiden. Att förvänta sig en "till nästa dag"-reparation på en inventarie som kostar under 10 000kr är egentligen ganska påfrestande för en serviceorganisation när det knappt finns professionella användare idag!

Vill man tjäna pengar för sitt eget levebröd idag skall man sälja något annat än enbart motorsågar och tillbehör till lokala kunder, åtminstone i min region. Förstår fullt ut att de hellre säljer snöskotrar, vattenskotrar och atv ur ett "levebrödsperspektiv". Det är betydligt mer pengastinna kunder i den branschen eftersom det oftast handlar om fritid och inte yrkesverksamhet med krav på lönsamhet.

Man säljer alltid det som är mest inkomstbringande och proffssågar blir svårsålda när det knappt finns några proffshuggare kvar. Vanligt folk i villa handlar tyvärr skräp på Jula, återigen på grund av prislappen.

Slutsatsen för alla professionella kunder blir att de helt enkelt får skaffa sig en backupsåg för att kunna garantera åtagandena framöver. Tiden är förbi där man kunde få service på vilket problem som helst från en dag till en annan!
Rent ekonomiskt är detta inget problem för den yrkesverksamme, istället för att köpa EN såg på nätet, så köper man TVÅ (tio vs tjugo tusen, fortfarande inget stort belopp för den yrkesverksamme). Tänk på att detta är små pengar jämfört med vad en snöskoter kostar vilket troligen är vad som dimensionerar det åtagande som en vanlig handlare i mellannorrland vill åta sig.

Vet man vad man vill ha så ser jag inga problem med näthandel. Jag har köpt privat bil på nätet och är jättenöjd. Det blir bara larvigt att påstå att jag inte får bra service eftersom bilen köpts på ett visst sätt, det är leverantörens problem att se till att alla fordon av det fabrikatet gör kunderna nöjda.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

Hema  
#444160 Men denna attityd att straffa kunder med problem för att de köpt på fel ställe. (Verkar inte spela någon roll att man gav butiken chans att matcha priset eller ge ett motbud, de gav inte ett motbud ens.) Den attityden kan de förlägga till historien. Varför inte erbjuda bra service så att man vill återkomma?

Jag refererar till mitt köp av en Batteritrimmer som jag fick för 1600:- billigare på Hylte, när den sedan krånglade ville butiken (den jag gett en chans att ge ett motbud på produkten) i stan knappt ta i den. Jag bad dem höra med Husqvarna om de fanns någon goodwill på det felet som den hade (då den är av tidig modell) och jag var några veckor utanför garantitiden, max en månad. Några dagar senare hade de inte gjort det, med hänvisning till att jag inte köpt den där, (då hade de väl kunnat säga det direkt när jag lämnade in den). De hade självklart bytt elkretsen utan att fråga, så det landande på 1000:- Ligger fortfarande 600:- +. Men butikens attityd... Jag har inget emot att man är rak, men såsom jag upplevde det vara sur/tjurig för att man inte handlat där.

Sedan är det inte ovanigt att verkstäder byter saker som man inte har bett om, utan att fråga först. Hur tänker man då?
Ja kunden måste ju byta så då gör vi det iaf.
Brist på respekt anser jag.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

loppan  
#444181 Jag reparerar och servar allt själv.Enda gången jag sätter min fot hos en hva handlare är när jag behöver reservdelar.
Jag har fortfarande inte hittat någon som handlar reservdelar till hva på nätet.
Varför i all fridens namn skall jag betala 1500 spänn mer för en 560 bara för att någon monterat svärdet,tankat och provstartat?
Garantin står sedan hva för

De argument ni framför gäller inte alla.
Om man som jag sköter sevice själv så funkar näthandel utmärkt.
I mina trakter så är dessutom kompetensen hos märkesverkstäderna något begränsad.

Om man inte avser att reparera och underhålla själv så skall man köpa såg hos den lokale handlaren.
Om man sköter det själv så kan man handla var som helst.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444191
Hema skrev:Men denna attityd att straffa kunder med problem för att de köpt på fel ställe. (Verkar inte spela någon roll att man gav butiken chans att matcha priset eller ge ett motbud, de gav inte ett motbud ens.) Den attityden kan de förlägga till historien. Varför inte erbjuda bra service så att man vill återkomma?

Jag refererar till mitt köp av en Batteritrimmer som jag fick för 1600:- billigare på Hylte, när den sedan krånglade ville butiken (den jag gett en chans att ge ett motbud på produkten) i stan knappt ta i den. Jag bad dem höra med Husqvarna om de fanns någon goodwill på det felet som den hade (då den är av tidig modell) och jag var några veckor utanför garantitiden, max en månad. Några dagar senare hade de inte gjort det, med hänvisning till att jag inte köpt den där, (då hade de väl kunnat säga det direkt när jag lämnade in den). De hade självklart bytt elkretsen utan att fråga, så det landande på 1000:- Ligger fortfarande 600:- +. Men butikens attityd... Jag har inget emot att man är rak, men såsom jag upplevde det vara sur/tjurig för att man inte handlat där.

Sedan är det inte ovanigt att verkstäder byter saker som man inte har bett om, utan att fråga först. Hur tänker man då?
Ja kunden måste ju byta så då gör vi det iaf.
Brist på respekt anser jag.

Att spara in 2-3000 på en såg under sin livstid är inte svårt. Förutsatt att den används och är vettig.
Det är olika tänk. Det finns många som gillar att det säljs på varuhus internet med.
1) Köp var ni vill, vad ni vill hur ni vill. Kom hit så ofta som möjligt och lägg så mycket pengar ni kan i kassan, Thailand resan är beställd.
2) Kom hit och få hjälp välja produkt, skapa kontakt, utbyta kunskap/erfarenhet, få god service när du behöver till rimlig total kostnad. Se vad som är mest kostnadseffektivt och lämpligt.
3) Ska du tvunget hit så står de nya där borta, vad vill du ha?
Detta är de 4:e o sista minst vanliga typen:
4) Nu kommer det in en jävel precis när jag skulle gå o skita. Skrotsåg har han med... Sur är han också och inte från byn, nä va fan är detta...

Inköp av såg är det lilla i kostnaden av såg totalt.
Det finns alltid mer o lära för att få ut mer av köpet och till o med öka produktivitet.
Bäst blir det alltid om det är personligt. Allt blir lättare då vad det gäller sågköp och service före, under och efter köp.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

Hema  
#444208 På vilket sätt var det ett svar till mig och vad för kostnader/reprationer ska man räkna med på en batteridriven produkt?

Jag refererade till en handlare och dennes attityd. Jag drog inte alla över en kam och ett besök hos dig är säkert kanon.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

MartinH  
#444232 Jag kan tänka mig att en Husqvarna-butik också tjänar en del på reservdelar och service också.
Vet inte vad det är bäst marginal på. Men antar att det är bättre marginal på service och reservdelar än försäljning av motorsågar.
Vilket borde göra att en Husqvarna-butik eller annan borde ta emot även de som köpt sågen någon annanstans.
Sedan om man fått sin motorsåg väl omhändertagen i första läget är det väl lättare att man köper nästa såg eller något annat där nästa gång.
Lite kortsiktigt att inte ta emot alla kunder på samma sätt alltså.

Mvh!
MartinH

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

patrik1000  
#447849 Att köpa såg på nätet för att tjäna lite pengar mot lokala handlaren, kan jämföras med att företag tar in utländska arbetare för att tjäna lite pengar....Och det hoppas jag att "näthandlarna" också tycker är OK...?
Visst att köpa några enstaka grejer är väl ok, men vi väljer själv vilken levande landsbygd (och land) vi vill ha. Allt har ett pris, frågan är hur billiga vi kan vara mot oss själva och framtiden?

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

nickehh  
#447887
loppan skrev:Jag reparerar och servar allt själv.Enda gången jag sätter min fot hos en hva handlare är när jag behöver reservdelar.

Garantin står sedan hva för

Om man inte avser att reparera och underhålla själv så skall man köpa såg hos den lokale handlaren.
Om man sköter det själv så kan man handla var som helst.


Jag tvivlar starkt på att Husqvarna står för garantin om du skruvar själv

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447888
MartinH skrev:Jag kan tänka mig att en Husqvarna-butik också tjänar en del på reservdelar och service också.
Vet inte vad det är bäst marginal på. Men antar att det är bättre marginal på service och reservdelar än försäljning av motorsågar.
Vilket borde göra att en Husqvarna-butik eller annan borde ta emot även de som köpt sågen någon annanstans.
Sedan om man fått sin motorsåg väl omhändertagen i första läget är det väl lättare att man köper nästa såg eller något annat där nästa gång.
Lite kortsiktigt att inte ta emot alla kunder på samma sätt alltså.

Mvh!
MartinH

Det är nog kanske logiskt tänk till viss del.
Men i försäljning så har man en del åtagande. Om de inte görs fyller inte produkten sin potential och levererar inte vad du betalt för. Kommer du på det själv eller den helt stannar ska den du lämnar in till lägga tid och åtgärder på nåt säljaren inte gjort, förklara och ta betalt för nåt helt onödigt. Det blir inte någon glad över.

Ser ofta grejer som enkelt undvikits om de servats före användning. Kostnader som inte behövts och diskussioner och känslor som kunde undvikits.

De här grejerna som görs då innan start är sånt man inte kan göra utan att vara ÅTF.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447899
patrik1000 skrev:Att köpa såg på nätet för att tjäna lite pengar mot lokala handlaren, kan jämföras med att företag tar in utländska arbetare för att tjäna lite pengar....Och det hoppas jag att "näthandlarna" också tycker är OK...?


Kan jämföras med att köpa produkter tillverkade och utvecklade i utlandet.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

patrik1000  
#447906
Mangan skrev:
patrik1000 skrev:Att köpa såg på nätet för att tjäna lite pengar mot lokala handlaren, kan jämföras med att företag tar in utländska arbetare för att tjäna lite pengar....Och det hoppas jag att "näthandlarna" också tycker är OK...?


Kan jämföras med att köpa produkter tillverkade och utvecklade i utlandet.


Självklart!
Tack för förtydligandet.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447979 Jag har numera gett upp detta med att handla i lokal butik. Jag har fyra mil till närmsta återförsäljare och gång på gång, trots att jag eg. inte är någon storkund så drabbas jag av rent tidsslösande slarv.

1. Jag köper Stihl x-fit byxor för dyra pengar, sömmarna i dessa går av. Jag läser här på forumet att dessa byxor byts ut på goodwill då de tydligen syddes med en för stum tråd som ej passade stretchtyg.
Helt riktigt, byxorna byts och jag är nöjd.....en stund tills sömmarna i nya byxorna går av. Inser då att handlaren givit mig byxor med tillverkningsdatum innan den nya sytråden införts.

2. Jag tar semester från lönejobbet för att hugga några dagar, efter dag ett bromsar jag för en älg, sågen kanar på flaket och kastskyddet på sågen går av.
Dag två med perfekt väder åker jag och köper nytt kastskydd, men näe, det är 10-12 mm för brett. Hugger resterande tid av dagen utan kastskydd men det kändes rätt obra, så dag tre åker jag och beställer ett kastskydd "oj hoppsan, detta är ju inte rätt, måste ha legat i fel låda, kastskydd till 346 har vi inte hemma"

Skruvar och all möjlig småskit måste beställas och hämtas påföljande vecka.
En kompis ämnade för några år sedan köpa flera sågar och frågade om det gick att göra något på priset, svaret blev ett surt:
"-Priset står på hyllkanten!"
Han köpte fyra svenska sågar från USA till priset av drygt två svensksålda, kontakten var trevlig och lite reklamgrejer bifogades.

Helt nyss frågade jag vid ett evenemang pris på en hva 555rxt (12.100:- i listpris), 11.000 ansåg jag acceptabelt, nej 11.500 kunde den som bäst kosta. Ja beställde istället en från Maskinklippet för 9.990:-, fick tre söta karameller....men inga sura kommentarer.
Maskinklippet har jag inga tidigare erfarenheter av, men tydligen finns samma såg på DUAB för 9.845:-, och DUAB har jag bara gott att säga om.
Tasken hänger snart ut genom mina återförsäljarköpta stihlbyxor, men jag har tröttnat på ickeservice!

Delvis förklaring på problemet är att när man köper något dyrt så förväntar man sig att allt ska funka problemfritt, extremt problemfritt. Nyaste exemplet var när jag nu behövde räckesöverliggare till altanen. Lokal bygghandel (med en handlare som f.ö droppade flera dryga kommemtarer för 18 år sedan) tog 100 kr/m för en helt perfekt fin träbit.
Jag beställde från altanbygge.nu för 57 kr/m. När de kom levererade av DHL så var en överliggare avbruten, 30 cm saknades.
Men eftersom jag slapp träffa bygghandlaren och trots 500 kr i fraktavgift ändå sparat flera hundra då fann jag mig själv ståendes med en avbruten överliggare men ändå kände jag mig jättenöjd 🙏

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447998 Titta dig omkring lite. Inte alltid de som syns mäst är bäst.
Du hittar nog ingen som syr extra starka byxor eller har kollitions säkrade såg men kanske nåt som passar dig bättre.

Ett bra exempel ändå. Om du köpt samma produkter på internet tror du de hade varit bättre?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).