Skördare

Sågmotor

50 inlägg 21329 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sågmotor

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44187 Jo,det är just på såna saker som Timberlinken är bra på,att få fast ett fel innan ögat upptäcker det

Användarvisningsbild

Re: Sågmotor

masterchief  
#44208 Vi hade någ misstänkt felet om vi haft kaptidsvarningen aktiverad :oops:
Fast det är rätt irriterande att få larm etc när slyor o skit är ivägen 😡
Hur många här kör med den aktiverad?

Användarvisningsbild

Re: Sågmotor

Knegarn  
#44210 snart vill ju jag oxå byta sågmotorn bara för att ni blir så saliga av era nya motorer :grin:
Senast redigerad av Knegarn fre 19 dec 2008, 16:09, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Sågmotor

Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44216 på H20 har vi byt sågmotor rätt många gånger under dom här 9000H timmarnaoch alltid läcker det vid axlen.

Användarvisningsbild

Re: Sågmotor

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44218 Rottnes 602aggregat 8000h nu på samma motor.
Skulle tro att jag kommer å märka skillnad om jag skulle byta.
Blir det mer körning framöver så får det bli en utbytes från Rottne i förebyggande.

Användarvisningsbild

Re: Sågmotor

masterchief  
#44219 Det ska bli intressant att se vad reparationen av min gamla motor kostar, körde på en utbytes,,,,,

Användarvisningsbild

Re: Sågmotor

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44231 Precis samma bekymmer som vi har då!

Niklas H20 skrev:på H20 har vi byt sågmotor rätt många gånger under dom här 9000H timmarnaoch alltid läcker det vid axlen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågmotor

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44283
Spidde skrev:Det var JD servicelämnaren som rekomenderade..och monterade. Går att dreva upp en kugg nu mera.
Var lite pyssel att montera på 480 i allafall. Läckslangen sitter på andra sidan, så det går åt 2x45graders adapter för att dra den ena grovsingen vettigt. Sen finns det inget uttag för varvräknare på Bushern heller.
Vi mätte 11000varv på axeln, så serviceteknikern la i en bricka bakom fjädern i någon ventil där så det ökade till 11600 :surp:


Har ni 11600 varv på sågmotorns axel?!
På våran valmet ligger vi på 7600 ungefär och det är lite över rekommenderat... kan det verkligen skilja så mkt?

Användarvisningsbild

Re: Sågmotor

Knegarn  
#44407 Nu har vi problem med supercuten, det går oerhört tungt att trycka tillbaks svärdet när man ska ha på en ny kedja om den har gått av tex. och spännarn har gått ut allt så att säga, det går tungt hela vägen men om den gamla kedjan sitter kvar går det ändå hyffsat när man får dra i kedjan o halvera kraften.
att byta svärd är oxå lite bökigt.
Den var inte såhär förut men under en månad nu har gått trögt och nu ikväll ringde sabrina och sa att hon måste gå på gym ett år innan hon kan hugga mer för hon orkar inte trycka tillbaks svärdet längre om kedjan har hoppat av!
Nån annan som upplevt liknande med hultdins sågen?

Avatar Fallback

Re: Sågmotor

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44413
Knegarn skrev:Nu har vi problem med supercuten, det går oerhört tungt att trycka tillbaks svärdet när man ska ha på en ny kedja om den har gått av tex. och spännarn har gått ut allt så att säga, det går tungt hela vägen men om den gamla kedjan sitter kvar går det ändå hyffsat när man får dra i kedjan o halvera kraften.
att byta svärd är oxå lite bökigt.
Den var inte såhär förut men under en månad nu har gått trögt och nu ikväll ringde sabrina och sa att hon måste gå på gym ett år innan hon kan hugga mer för hon orkar inte trycka tillbaks svärdet längre om kedjan har hoppat av!
Nån annan som upplevt liknande med hultdins sågen?


Händer allt som oftast för oss, blåsa rent med tryckluft brukar fungera. Fastnar skit bakom nånstans, har aldrig fått kläm på var exakt men med lite blåsjobb brukar det fungera igen :grin:

Nu har vi förresten fått våran nya sågmotor, men det var skit med det. Ibland när man sågar så skriker det till som tusan och tydligen hade min kollega fått motorn att fastna igår..Störande det är när man tror att man ska få nytt och fint och sen är det fel på de nya grejorna..bah 😡

Användarvisningsbild

Re: Sågmotor

Knegarn  
#44414
Jesper skrev:
Knegarn skrev:Nu har vi problem med supercuten, det går oerhört tungt att trycka tillbaks svärdet när man ska ha på en ny kedja om den har gått av tex. och spännarn har gått ut allt så att säga, det går tungt hela vägen men om den gamla kedjan sitter kvar går det ändå hyffsat när man får dra i kedjan o halvera kraften.
att byta svärd är oxå lite bökigt.
Den var inte såhär förut men under en månad nu har gått trögt och nu ikväll ringde sabrina och sa att hon måste gå på gym ett år innan hon kan hugga mer för hon orkar inte trycka tillbaks svärdet längre om kedjan har hoppat av!
Nån annan som upplevt liknande med hultdins sågen?


Händer allt som oftast för oss, blåsa rent med tryckluft brukar fungera. Fastnar skit bakom nånstans, har aldrig fått kläm på var exakt men med lite blåsjobb brukar det fungera igen :grin:

Nu har vi förresten fått våran nya sågmotor, men det var skit med det. Ibland när man sågar så skriker det till som tusan och tydligen hade min kollega fått motorn att fastna igår..Störande det är när man tror att man ska få nytt och fint och sen är det fel på de nya grejorna..bah 😡
ok, ska göra ett försök men jag misstänker mer änn sågspån och skit. Det känns som att det är ventilfel.

Avatar Fallback

Re: Sågmotor

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44465
Jesper skrev:
Knegarn skrev:Nu har vi problem med supercuten, det går oerhört tungt att trycka tillbaks svärdet när man ska ha på en ny kedja om den har gått av tex. och spännarn har gått ut allt så att säga, det går tungt hela vägen men om den gamla kedjan sitter kvar går det ändå hyffsat när man får dra i kedjan o halvera kraften.
att byta svärd är oxå lite bökigt.
Den var inte såhär förut men under en månad nu har gått trögt och nu ikväll ringde sabrina och sa att hon måste gå på gym ett år innan hon kan hugga mer för hon orkar inte trycka tillbaks svärdet längre om kedjan har hoppat av!
Nån annan som upplevt liknande med hultdins sågen?


Händer allt som oftast för oss, blåsa rent med tryckluft brukar fungera. Fastnar skit bakom nånstans, har aldrig fått kläm på var exakt men med lite blåsjobb brukar det fungera igen :grin:

Nu har vi förresten fått våran nya sågmotor, men det var skit med det. Ibland när man sågar så skriker det till som tusan och tydligen hade min kollega fått motorn att fastna igår..Störande det är när man tror att man ska få nytt och fint och sen är det fel på de nya grejorna..bah 😡


är det som på ett valmet 350? isåfall är det en liten skitventil med fjädrar o skit som spökar...

Användarvisningsbild

Re: Sågmotor

Knegarn  
#44467 jo det är på 350, jag misstänker oxå en liten skitventil!

Avatar Fallback

Re: Sågmotor

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44471 VI har då inte behövt byta den ännu på våran 911.... 14000 timmar.

Avatar Fallback

Re: Sågmotor

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44477
Knegarn skrev:jo det är på 350, jag misstänker oxå en liten skitventil!


Börja med att ta loss själva "glidblocket" och blås rent allt där. Sen sitter det en insex på undersidan av svärdshållaren som ett lock och innanför det locket sitter en liten löjligt mekanisk ventil som släpper trycket. Kolla efter skit där då det är små toleranser där... inga problem med att kedjan vill hoppa av?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).