Motorsåg och handhållet

Köpa såg på nätet?

129 inlägg 35903 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

Simon.M  
#443897 Köpte senast nya sådana där man pumpar fram bensin med på sågen på nätet såna genomskinliga luftblåsor. Dom skulle min handlare ha 160kr st för köpte ett 10 pack för 60kr inklusive frakt så nu har jag luftblåsor så det räcker och blir över [emoji6] men hur kvaliteten är på dom får vi se men den jag satte i har funkat ett år och originalet gick sönder efter några år. Sen har jag köpt ett kastskydd på nätet då mitt sprack var med skapligt billigare inklusive frakt. Är nog bara dom vanliga trädgårds folket som inte vet vad en skruvmejsel är som dom kan ta sådana priser för skulle ju knappt vara lönt att laga sågen hos en återförsäljare med deras priser sen ska dom ju ha minst 500kr i timmen med för jobbet. En såg är ju rätt billig i inköp så kan ju inte lägga flera tusen på reparationer och service hos en återförsäljare samma resonerar jag med service med alla mina maskiner skulle blivit ruinerad om jag skulle gått till en auktoriserad verkstad varje år med service.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

Simon.M  
#443900 Det jag menar är att man behöver inte vara en raketforskare för att greja med en motorsåg. Och dom som använder den som sitt arbetsredskap någorlunda ofta har skapligt bra inblick i hur den är uppbyggd och fungerar så är nog inte den kundkretsen återförsäljare blir rika på utan vanliga hobby sågare

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

Elfving  
#443917 Blir lite osäker på vilket användarsegment (proffs/hobby/leksak) du handlat från men i stort håller jag med dig.
En kvalitetssåg kan vara dyr i inköp men kommer knappast att kräva service från magiska händer hos ÅF för att fungera som avsett under sin livslängd.

Är sågägaren däremot en nybörjare eller tekniskt handikappad kan service från annan part säkert komma till sin rätt.

Jag är beredd att påstå att alla märken som behöver ytterligare handpåläggning än vad som finns beskrivet i kartongen som sågen levereras i måste tänka om. Så avancerat och riskfyllt är det inte att köpa en såg i nätbutik och serva den själv! Skrattar lite för mig själv när jag tänker på hur bra service den lokala skoter&gräsklipparhandlaren skulle kunna leverera jämfört med vad jag själv kan göra på mina sågar. Det finns inte på kartan att jag lämnar in nåt till dem för service. Dels säljer de fel märke och sedan är de helt ointresserade av annat än fritidsgrejor såsom skotrar och atv troligen på grund av omsättningsskäl.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

Simon.M  
#443925
Elfving skrev:Blir lite osäker på vilket användarsegment (proffs/hobby/leksak) du handlat från men i stort håller jag med dig.
köpte luftblåsorna från Kina var en chansning och var nog bortåt en vecka i leveranstid och kastskyddet från någon firma i Sverige. Problemet som jag ser det är med för många och små butiker är att dom inte lagerför reservdelar utan dom måste själva gå in och beställa delar från internet och lägga på en skaplig slant för besväret och då får dom varan till butiken så man måste åka dit igen och hämta ett antal dagar efter man vart där o frågat första gången. Har dom saker och ting hemma kan man ju betala en merkostnad om man behöver det akut men ska dom beställa kan man lika gärna göra det själv och få det direkt hem till dörren

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Seb macahan  
#443932 Jag tycker en del i diskussionen har missat poängen men jag ska inte försöka motbevisa. Man är profet i sin egen värld.
Men det handlar inte om service garantier mm. När du tagit ledigt en fredag o ska ut o Hugga o kör sönder en kedja/svärd etc och kommer på att det var sista du hade. Då vill jag kunna sätta mig i bilen o köpa nytt hos en riktig sågjandlare. Jag ver att det finns massor som säljer grejer men de har bara en bråkdel av sortimentet hemma. Tex Biltema Jula ja till och med Lantmännen
Jag köpte en ny Bössa för ett tag sen, jag kunde fått den nästan 1500 billigare av en "stor" jaktbutik långt iväg (med frakt). Men var ska jag handla skott nästa gång jag inser att jag har för lite o ska jaga till helgen.
Givetvis ska man vara rädd om sina pengar men man måste förstå att man får förlora lite på gungorna för o ta igen det på karusellerna.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

tallen100  
#443937 Exakt, så länge man inte kan plocka till sej grejorna genom skärmen så är internet beställningar tämligen värdelösa om man behöver grejorna nyss, bra att tänka ett steg längre ibland :geek:

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

nattuggla86  
#443945 Så brukar jag också resonera. Det jag behöver ofta och snabbt tar jag lokalt, det dom alltid kan vänta ett tag och som jag köper sällan brukar jag beställa

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

Pensionär  
#443960 Tycker handlarna ska se sig lite själva i spegeln här. Långt före alla hade tillgång till internet och vanligt folk visste vad näthandel va påbörjades ett beteende att inget ska finnas i lager.
Ett konkret exempel. Hälsade på en bekant för en tid sen, långt hemifrån. Vi kom att gå in hos sågförsäljaren på orten då min bekant hade ärende dit.
Så då skulle jag passa på att köpa några extra starthandtag till röjsågarna.
- Nä sånt har vi inte hemma, vi kan beställa. Kommer i slutet av veckan. ( vilket aldrig håller, de blir i början av nästa vecka istället )

Min bekant skulle ha en krok till röjselen.
- Då måste vi beställa hem en sån.

De sluta med att han fick förklara för dom att de kunde ju ta en krok ur en ny sele inifrån lagret. vilket de till slut motvilligt gick med på. Å detta var en nybyggd fin stor affär.

Tyvärr är detta mer regel än undantag nuför tiden, och det här gäller egentligen alla branscher numera.

Dock finns de undantag, min gamla lokala handlare. Men han har ingen fin affär, han har byns bränslemack. Där står inga skyltdockor med flaschiga kläder på och annat skräp. Däremot har han start handtag hemma.
Tyvärr är han en gammal man nu, så när han slutar blir de väl nog att ta mer grejer från nätet.
Att åka 10 mil för att mötas av.
- Vi kan beställa.
Nej tack de kan jag göra själv.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Seb macahan  
#443964 Håller med @pensionär. det är en tråkig utveckling och som måste vara dålig för miljön. (att inte hålla.lager)
Beställer jag en låda skruv innan kl 18 så har jag den garanterad på bygget innan kl 10 dagen efter genom ahlsell och det kostar inte mer än om jag köper det i butiken. Bra service men är det vettigt o körs runt med lastbil o lämna ut småsaker.
Visst vår handlare är inte 100 men det mesta finns hemma. Ja inte nu för just för stunden är den nerlagd (pga sjukdom) och då märks det..det blir en massa saker som inte blir av o beställa.
Saker som man normalt kommer på när man ändå skulle ha en ny kedja, klinga etc. Jag gillade pensionärs sista rad, vi kan beställa? -Nej tack det kan jag göra själv!

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

H-P  
#443967 Det verkar skilja mycket i vårt avlånga land hur duktiga ÅF är. Får inte den bilden av Skåne ÅF, det är inte så lång i mellan butikerna så konkurrensen har varit hård lång innan nät handeln kom i i bilden. Det man lever på är att ha delar och maskiner på lager för direkt leverans. Men så vänder man sig först och främst till yrkes användare och deltidsbrukare, säljer inget annat krims krams.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

jannee  
#443980 Åk till Maskinaffären i Nybro, det de inte har hemma fixar de snabbt - och de fixar det mesta :!: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443982 Jag tror inte det skiljer så mycket marknadsmässigt, det är om nåt kanske enklare att hitta de där guldklimparna som verkligen vill o försöker hjälpa till idag än förr. Det blir lite sökande o snackande kanske men finns bara intresset så brukar de som vill hitta rätt.

Min filosofi är att det ska finnas nåt för alla.
I min närhet finns duktiga säljare som kan hjälpa till med produktval beställningar etc.
Det finns varuhus handel för de som vet vad de vill ha eller skiter i vilket och naturligtvis internet så posten gynnas lite. Det finns stora och små butiker med varierande inriktningar. Det är inte överallt alla får rätt service för sina behov utan man får titta runt lite o kolla sig för.
Vi i branschen konkurrerar inte så hårt utan försöker hjälpa varandra så gott det går och ibland hänvisa hit eller dit om så behövs. Nån gång ibland så skickar de andra hit kunder jag kan hjälpa bättre och jag likaså. Viktigast är att kunden får så bra hjälp/service som möjligt annars kommer de inte tillbaka. De vill inte många pyssla med och dessa kunderna vill oftast ha den gamle igång av olika skäl. Då är de kvar som kund där och kommer hit med det gamla jag är road av. Då får de bäst hjälp med var produkt.

Min verksamhet är lite speciell och intresset jag har ligger en bit högre men min fokus ligger främst på reparationer av äldre såg. Har mycket delar hemma och flexibla tider. Beställer maskiner efter hand om så behövs. Pysslar mest med de gamla och det som är lite knepigt/speciellt..

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Peteflamingstar  
#444096 Fenomenet med inga lagervaror är väldigt tråkigt. Är ofta tacksam över att min lokala såghandlare finns, har hänt vid många tillfällen att motor- eller röjsåg gått sönder under arbetet. Plastdetaljer i handtag, primertuta, dämpfjädrar osv har de haft på hyllan vilket besparat mig både tid och energi. Däremot om jag behövt någon slitdel till bilen, då har varken märkeshandlaren, Mekonomen el dyl någon på hyllan, således lika bra att beställa själv från nätet.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Vardon  
#444105 Får väl även säga att mina föräldrar gynnar den lokala handlaren genom att först beställa robotgräsklippare som han fixar och sen gräva upp halva tomten och han får göra om det.....

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444121 Nej gör tvärt om. Ta med laptop ut på gräsmattan. Sätt ig ner och beställ grejerna. Låt den vara kvar tiĺs internet levererat monterat och fått det o funka bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).