Traktorer och processorer

Lyftkapacitet traktor

59 inlägg 22639 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lyftkapacitet traktor

alias  
#443757
sundelius skrev:Har en fråga till er maskinkunniga
Jag har fått en förfrågan att spika pall i större skala och behöver då en maskin för att lyfta av virkespaket och lasta på pallar. Det naturliga är ju att införskaffa en truck men det hade ju varit kanon med en traktor då den kan utföra så många fler arbetsuppgifter på gården och i skogen.
Antar att det i så fall behövs en så stor traktor att det blir osmidigt men ni som vet kan väl hjälpa mig 🙏
Behöver kunna lyfta 2500kg och nå minimum 3m högt


@sundelius:
Har ju helt glömt att fråga vad större skala innebär?

Är det en stor mängd pallar under något kvartal eller en tänkt kontinuerlig produktion över flera år?

Det påverkar ju lite hur man skall prioritera. Är det på längre sikt så blir det ju lättare att försvara en större investering i en mer specificerad maskin, jämfört med om det rör sig om en temporär aktivitet i företaget.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Lyftkapacitet traktor

Vardon  
#443832 Ja vad är tidshorizonten, annars finns väl alternativet att lease en truck eller liknande. Behöver du inte ut med pengar och laga den.

Spontant hade nog jag gått för en gaffeltruck.

Användarvisningsbild

Re: Lyftkapacitet traktor

sundelius  
#443834 Ja du alias, svaret på det vet man ju inte förrän man provat och sett att det fungerar. Omsättningen till denna kund motsvarar 1 heltidstjänst, skulle ju vara gott att ta in avlastningshjälpen till en början under en testperiod.
Blir mycket investeringar på en gång med KD-märkning, större grusplan, STOR släpkärra, hyvel,spånsug och truck.
Är av denna anledning vankelmodig att hoppa på tåget men samtidigt lite sugen på något nytt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lyftkapacitet traktor

sundelius  
#443835
Vardon skrev:Ja vad är tidshorizonten, annars finns väl alternativet att lease en truck eller liknande. Behöver du inte ut med pengar och laga den.

Spontant hade nog jag gått för en gaffeltruck.

Se svar till alias
Tankarna idag har gått till att ta in granne till avlastning och sen i en förlängning ha något mindre och smidigare på gården för lastning av pallar och mindre virkesmängder :-?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lyftkapacitet traktor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443839 Ursäkta frågan men är de specialpallar?
Har beredskap för el på Vidas pallfabrik där personalen numera bara laddar på med virke o spik övervakar och kör undan färdiga pallar och där görs många tusen pall om dagen när de (fördetmesta)fungerar.
Sammanlagt ca 6-7man per skift med paketkap där hela paket kapas till rätt längd och en kör fram plastklossarna (från plastpellets) som ligger mellan deck och medar.
Många moment om de ska spikas i manuell tillverkning, naturligtvis med spikmaskin men ändå

Användarvisningsbild

Re: Lyftkapacitet traktor

Vardon  
#443842 Hör av dig om du behöver hjälp sen nån helg. Jag gör inte så mycket vettigt!

Användarvisningsbild

Re: Lyftkapacitet traktor

Erre  
#443843 Börja enkelt Sundelius

Kan du hyra in någon i början så gör det.
Testa detta en säsong, funkar det och du vill och kan satsa så gör det säsong 2

Avatar Fallback

Re: Lyftkapacitet traktor

jannee  
#443851 Är det en heltidstjänst med att bara tillverka pall = blir inte så få lyft, lika bra att då investera i en bättre begagnad truck.
Nu är truckar i 3 till 4 tons klassen extremt efterfrågade - du får i princip ett 9 tons begagnad sågverkstruck för samma pris :mrgreen:
För övrigt, lycka till med tillverkning av engångspall :!: .
Dyker upp och försvinner lycksökare lika ofta - är mest utländska medborgare som jobbar med sådan tillverkning, efter vad jag sett :oops: .
För övrigt är det väldigt riskabelt att bygga upp en rörelse med att BARA leverera till EN kund - inte det lättaste att balansera på ETT ben - en längre tid :?: :?:

Användarvisningsbild

Re: Lyftkapacitet traktor

sundelius  
#443858
gnisten83 skrev:Ursäkta frågan men är de specialpallar?
Har beredskap för el på Vidas pallfabrik där personalen numera bara laddar på med virke o spik övervakar och kör undan färdiga pallar och där görs många tusen pall om dagen när de (fördetmesta)fungerar.
Sammanlagt ca 6-7man per skift med paketkap där hela paket kapas till rätt längd och en kör fram plastklossarna (från plastpellets) som ligger mellan deck och medar.
Många moment om de ska spikas i manuell tillverkning, naturligtvis med spikmaskin men ändå

Ja det är inga standardpallar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lyftkapacitet traktor

sundelius  
#443859
Vardon skrev:Hör av dig om du behöver hjälp sen nån helg. Jag gör inte så mycket vettigt!

:YMHUG:
Det tror jag inte på, har sett dina framsteg på gården

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lyftkapacitet traktor

sundelius  
#443864
jannee skrev:Är det en heltidstjänst med att bara tillverka pall = blir inte så få lyft, lika bra att då investera i en bättre begagnad truck.
Nu är truckar i 3 till 4 tons klassen extremt efterfrågade - du får i princip ett 9 tons begagnad sågverkstruck för samma pris :mrgreen:
För övrigt, lycka till med tillverkning av engångspall :!: .
Dyker upp och försvinner lycksökare lika ofta - är mest utländska medborgare som jobbar med sådan tillverkning, efter vad jag sett :oops: .
För övrigt är det väldigt riskabelt att bygga upp en rörelse med att BARA leverera till EN kund - inte det lättaste att balansera på ETT ben - en längre tid :?: :?:

Bra synpunkter jannee men har faktiskt svar på dom :smile:
Har spikat pall i olika stor omfattning i tio år, det är ingen guldgruva men gör man specialpall så går det att få en rimlig timlön. Sen att jag är lite rubbad och gillar att gå in i min bubbla och bara köra på med lite enklare arbetsuppgifter. När jag kan göra det hemma brukar jag ha det lite som meditation någon timme på kvällen efter en arbetsdag med mycket klurande och beslutstagande.
Jag har skogen, brandkåren, snickrandet och pallar så ibland vet jag inte vilket ben jag ska stå på :grin: men i förhållande till investeringarna är det lite riskabelt. Maskinerna går dock att avyttra om jag eller kunden tröttnar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lyftkapacitet traktor

källshult  
#443867 Hej ocke använder bara tryckstången till att tilta in och ut använder stabiliseringstagen så att det inte gungar i sidled.jag har lyft cementtakpanor på pall o vedpallar . Det är en billig lösning köpte stativet för 1000 kr plus a-ramen ny färg och ny tätning till lyft kolven . Nu kör jag med min nya traktor och hyrauliken är ju bättre på den än buster så det går fint att smyga med titten. Föra ägaren var murare på 70 talet och hade en buster bra med vikter i fronten han lastade cement sten på pall från lastbil.

Avatar Fallback

Re: Lyftkapacitet traktor

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443893
källshult skrev:Hej ocke använder bara tryckstången till att tilta in och ut använder stabiliseringstagen så att det inte gungar i sidled.jag har lyft cementtakpanor på pall o vedpallar . Det är en billig lösning köpte stativet för 1000 kr plus a-ramen ny färg och ny tätning till lyft kolven . Nu kör jag med min nya traktor och hyrauliken är ju bättre på den än buster så det går fint att smyga med titten. Föra ägaren var murare på 70 talet och hade en buster bra med vikter i fronten han lastade cement sten på pall från lastbil.


Härligt att det funkar.

Ett roligt sammanträffande är att det i senaste numret av Traktor Power(tror det kom ut i dagarna) är det en bm430(tror jag) med stativ som lastar av en hög med brädor. Dock utan frontvikter. ..;-)

Användarvisningsbild

Re: Lyftkapacitet traktor

källshult  
#453989
IMG_20170506_160646.jpg
provade att hänga på tipp vagnen med truck stativet på och det funkar bra

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).