Uppvärmning

Vad är de på veden?

24 inlägg 8580 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad är de på veden?

Kristian84  
#443811 Har sett att de är något konstigt som växer på min ved, vad är de för något?
Veden klövs i fjol mars/april och staplade en ram som va 1.5m hög framtill och 80cm baktill. Sen lades plåt på som tak med lite utsprång på alla sidor. All ved ligger på SJ-pall. Klabbarna på bilden ligger typ mitt i högen.
Har eldat och sålt stora delar av allt som blev upparbetat.
IMG_1489167132.995957.jpg




   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är de på veden?

Vedproducent  
#443812
Kristian84 skrev:Har sett att de är något konstigt som växer på min ved, vad är de för något?
Veden klövs i fjol mars/april och staplade en ram som va 1.5m hög framtill och 80cm baktill. Sen lades plåt på som tak med lite utsprång på alla sidor. All ved ligger på SJ-pall. Klabbarna på bilden ligger typ mitt i högen.
Har eldat och sålt stora delar av allt som blev upparbetat.
IMG_1489167132.995957.jpg

Veden har inte blivit torr och möglar därför. Se till att ha ordentlig ventilation om du vill undvika det.

Avatar Fallback

Re: Vad är de på veden?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443813 God gammaldags mygl ja og viss eg skal vera litt usympatisk så sladra da om dårlig virkeshåndtering

Avatar Fallback

Re: Vad är de på veden?

Kristian84  
#443815
Vedproducent skrev:
Kristian84 skrev:Har sett att de är något konstigt som växer på min ved, vad är de för något?
Veden klövs i fjol mars/april och staplade en ram som va 1.5m hög framtill och 80cm baktill. Sen lades plåt på som tak med lite utsprång på alla sidor. All ved ligger på SJ-pall. Klabbarna på bilden ligger typ mitt i högen.
Har eldat och sålt stora delar av allt som blev upparbetat.
IMG_1489167132.995957.jpg

Veden har inte blivit torr och möglar därför. Se till att ha ordentlig ventilation om du vill undvika det.

Har ved högen blivit för stor och kompakt då med andra ord.
De enda som täckte vedhögen var taket. Sen tog sig luft in från alla håll, till och med under.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är de på veden?

Vedproducent  
#443817
Kristian84 skrev:
Vedproducent skrev:
Kristian84 skrev:Har sett att de är något konstigt som växer på min ved, vad är de för något?
Veden klövs i fjol mars/april och staplade en ram som va 1.5m hög framtill och 80cm baktill. Sen lades plåt på som tak med lite utsprång på alla sidor. All ved ligger på SJ-pall. Klabbarna på bilden ligger typ mitt i högen.
Har eldat och sålt stora delar av allt som blev upparbetat.
IMG_1489167132.995957.jpg

Veden har inte blivit torr och möglar därför. Se till att ha ordentlig ventilation om du vill undvika det.

Har ved högen blivit för stor och kompakt då med andra ord.
De enda som täckte vedhögen var taket. Sen tog sig luft in från alla håll, till och med under.

Ja bevisligen för stor hög. Vet inte hur stor din hög är men lagra ved i hög brukar innebära mycket mögel. Använd säckar eller minska ner på högstorleken och gott om ventilation.

Avatar Fallback

Re: Vad är de på veden?

Kristian84  
#443820
Vedproducent skrev:
Kristian84 skrev:
Vedproducent skrev:[quote="Kristian84"]Har sett att de är något konstigt som växer på min ved, vad är de för något?
Veden klövs i fjol mars/april och staplade en ram som va 1.5m hög framtill och 80cm baktill. Sen lades plåt på som tak med lite utsprång på alla sidor. All ved ligger på SJ-pall. Klabbarna på bilden ligger typ mitt i högen.
Har eldat och sålt stora delar av allt som blev upparbetat.
IMG_1489167132.995957.jpg

Veden har inte blivit torr och möglar därför. Se till att ha ordentlig ventilation om du vill undvika det.

Har ved högen blivit för stor och kompakt då med andra ord.
De enda som täckte vedhögen var taket. Sen tog sig luft in från alla håll, till och med under.

Ja bevisligen för stor hög. Vet inte hur stor din hög är men lagra ved i hög brukar innebära mycket mögel. Använd säckar eller minska ner på högstorleken och gott om ventilation.[/quote]
Högen var ca 7x6m och 1m hög i snitt.
Får bli en liten hög i år då, man lär av sina misstag;-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är de på veden?

Göt  
#443821 Brukar inte göra så mycket om veden blir lite möglig den brinner ändå, men kanske inte så lätt att sälja

Användarvisningsbild

Re: Vad är de på veden?

Vedproducent  
#443824
Göt skrev:Brukar inte göra så mycket om veden blir lite möglig den brinner ändå, men kanske inte så lätt att sälja

Visst brinner den men möglet äter ju energi ur veden och visar på dålig torkning. Sen kan den ju bli torr nog till slut ändå. Jag är väl inte så noga om den veden jag eldar själv har lite mögel men ved som ska säljas ska ju vara så bra som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Vad är de på veden?

Kristian84  
#443825 Brinner gör den, eldar med den i skrivande stund[emoji4] har en kompis som handlar av mig, får nog uppmärksamma honom om möglet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är de på veden?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443836 Låt den lufttorka ute innan du staplar den

Avatar Fallback

Re: Vad är de på veden?

Kristian84  
#443837
bengt.a skrev:Låt den lufttorka ute innan du staplar den

Ska göra en mindre hög i år. Jag stapla bara en ram runt, ett lager för att de skulle bli lite enklare att lägga tak på. Men de blev väl för tätt ändå[emoji57] tycker folk har betydligt större vedhögar men dom gör väl på nått annat sätt innan dom slänger ihop de i en hög.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är de på veden?

Vedproducent  
#443841
Kristian84 skrev:
bengt.a skrev:Låt den lufttorka ute innan du staplar den

Ska göra en mindre hög i år. Jag stapla bara en ram runt, ett lager för att de skulle bli lite enklare att lägga tak på. Men de blev väl för tätt ändå[emoji57] tycker folk har betydligt större vedhögar men dom gör väl på nått annat sätt innan dom slänger ihop de i en hög.
Det är nog bara så att dom eldar/säljer mögelved. Det kan aldrig torka i mitten av en jättehög. Hör ju det ständigt när man levererar vad det är för ved folk säljer.

Avatar Fallback

Re: Vad är de på veden?

Kristian84  
#443844
Vedproducent skrev:
Kristian84 skrev:
bengt.a skrev:Låt den lufttorka ute innan du staplar den

Ska göra en mindre hög i år. Jag stapla bara en ram runt, ett lager för att de skulle bli lite enklare att lägga tak på. Men de blev väl för tätt ändå[emoji57] tycker folk har betydligt större vedhögar men dom gör väl på nått annat sätt innan dom slänger ihop de i en hög.
Det är nog bara så att dom eldar/säljer mögelved. Det kan aldrig torka i mitten av en jättehög. Hör ju det ständigt när man levererar vad det är för ved folk säljer.

De är kanske så att folk är tysta om de istället för att skriva om de på ett forum[emoji38]

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är de på veden?

jannee  
#443847 Möglig ved är en stor hälsorisk.
Tar du in möglig ved och mögelsporerna sprids, någon blir allergisk är det minst sagt kalkat :mrgreen:
Vet om folk som fått slutat elda med ved/flis eftersom de blivit allergiska mot dessa mögelsporer.
Ni ska nu inte vara så nonchalanta och bara säga att möglig ved brinner den också.
Tvärtom är det ett stort bevis på att du inte är en yrkeskunnig leverantör.
Jag skulle i alla fall vägra att ta emot möglig ved - nu tillverkar jag dock min ved själv :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vad är de på veden?

loppan  
#443848 Om man har en stor vedhög som ligger väl ventilerad så är min erfarenhet att det kan bli lite mögeltillväxt i början av torkningen.
Detta möglet dör senare på sommaren då veden blir torrare och tar mycket lite energivärlde.
Har ingen större betydelse om man eldar veden själv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).