Gallring

Höga kostnader vid gallring

22 inlägg 32331 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Höga kostnader vid gallring

Snowman76  
#443731 Jag har nyligen gjort en gallring på ungefär 1060 m3f och fick nyss veta redovisningen av den och tappade nästan hakan när jag såg resultatet.

Total summan på intäkterna blev 324 925kr och summan för kostnaderna blev 287 233kr... Kvar blev alltså 37 692kr.

Kan det stämma att kostnaderna verkligen är så höga?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Höga kostnader vid gallring

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443734 Ja, maskiner för flera miljoner och folk med lön, det kostar. var glad åt nettot och tänk på att du då kanske har mycket timmer nästa gång.

Användarvisningsbild

Re: Höga kostnader vid gallring

Torbjörn Johnsen  
#443743 Det skulle vara lite intressant att veta lite mer om din gallring Snowman. Var i landet ligger skogen? Var det klen förstagallring eller en gallring i ett lite grövre bestånd?
Baserat på dina uppgifter så har jag räknat ut att virkesvärdet är 307 kr/m3f (m3fub antar jag), avverkningskostnaden är 271 kr/m3f och nettot 36 kr/m3f.

Är det en klen gallring är det ett helt ok netto förutsatt att det är väl gallrat och ett fint bestånd kvar efteråt. Är det en grövre gallring så är det ett dåligt pris. Men av avverkningskostnaden att döma så är det klen medelstam (ungt bestånd).
Det skulle vara intressant att se bilder om du kommer åt att plåta?

Användarvisningsbild

Re: Höga kostnader vid gallring

Rohdin  
#443748 Gallringskostnaden slår väldigt hårt av vilken medelstam beståndet har.

Skördning+skotning i 0,04 gallring kostar troligen mot 250kr / m³fub medan en gallring i 0,10 gallring kostar kanske ner mot 150kr / m³fub, i grund kostnad.

Skotnings avstånd påverkar en hel del också.
detta är ungefärliga siffror kors fäst mig inte :)

Massaveden är väl inte direkt väl betald i dags läget heller för den delen.

Mvh Rohdin

Användarvisningsbild

Re: Höga kostnader vid gallring

Lillagubben  
#443762 Gjorde en mindre gallring för några år sedan. Mellanskog tittade på beståndet och beräknade att det skulle bli ett netto på plus. Var mycket tydlig med att jag inte hade råd att göra någon större förlust. Slutade med en räkning på 6000:- Inte hela världen men lite surt när man räknat med att få några kronor över. Utan att vara insatt verkar det som marginalerna i branschen är hyfsade då skördarägaren räknade med att ha maskinen avbetald på två år från inköp.

Användarvisningsbild

Re: Höga kostnader vid gallring

Rohdin  
#443764
Lillagubben skrev:Utan att vara insatt verkar det som marginalerna i branschen är hyfsade då skördarägaren räknade med att ha maskinen avbetald på två år från inköp.

Den skördar ägaren vill jag väldigt gärna prata med! :O

De flesta jag känner har lån kvar på gamla skördaren/skotaren när de väljer och köper en ny var 4-6:e år.

Användarvisningsbild

Re: Höga kostnader vid gallring

Micke r  
#443765 Enligt min prislista kostar 0,04 297kr

Avatar Fallback

Re: Höga kostnader vid gallring

alias  
#443766
Snowman76 skrev:Jag har nyligen gjort en gallring på ungefär 1060 m3f och fick nyss veta redovisningen av den och tappade nästan hakan när jag såg resultatet.

Total summan på intäkterna blev 324 925kr och summan för kostnaderna blev 287 233kr... Kvar blev alltså 37 692kr.

Kan det stämma att kostnaderna verkligen är så höga?


För att kunna uttala sig skulle jag vilja veta medelstam, medelskotningsavstånd, flyttkostnader och om det ingick någon förröjning i denna totalkostnad?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Höga kostnader vid gallring

Ldsaren  
#443770 Låter dåligt .kolla lite mera på detta
Jag har haft ca häften här i netto på medelstor gallring .de har skördat ca 100 fub per 8 timmars pass.
Östergötland

Avatar Fallback

Re: Höga kostnader vid gallring

vicram87  
#443774 Om skördare har kört 100 fub per skift är det ingen klengallring.min lista säger 300 kr vid 00.4/ victor

Avatar Fallback

Re: Höga kostnader vid gallring

Ldsaren  
#443789 Medel till 2 gallring kan man kanske säga .nära o skota .både timmer o massa ved

Användarvisningsbild

Re: Höga kostnader vid gallring

bodaedet  
#443822 Enligt min lista hamnar man på en medelstam på 0,08 och Max medelväg 200m. En normal förstagallring kanske något åt det grövre, här i V:a Värmland

Avatar Fallback

Re: Höga kostnader vid gallring

ÅsaNisse  
#444192 Det är bara ett kvitto på att min tes stämmer fortfarande: Ju närmare stubben desto sämre betalt.

Användarvisningsbild

Re: Höga kostnader vid gallring

Traktordave  
#444554 Vi gjorde en ngt sen första gallring på ca 3 ha. Betalade per timme. Mindre gallringskördare typ H8. Uttag ca 25m3fub/ha. Gran i södra Sverige. Ganska ok avstånd för skotning.
Kostnad inkl skotning 293 kr/fub. Hade bett dom ta försiktigt. Blev riktigt bra, även om en mindre skotare nog hade gjort beståndet ännu tätare.
Hursom, det priset är ju liknande det du nämner @snowman76

Användarvisningsbild

Re: Höga kostnader vid gallring

skogsjan695xl  
#444570
Traktordave skrev:Vi gjorde en ngt sen första gallring på ca 3 ha. Betalade per timme. Mindre gallringskördare typ H8. Uttag ca 25m3fub/ha. Gran i södra Sverige. Ganska ok avstånd för skotning.
Kostnad inkl skotning 293 kr/fub. Hade bett dom ta försiktigt. Blev riktigt bra, även om en mindre skotare nog hade gjort beståndet ännu tätare.
Hursom, det priset är ju liknande det du nämner @snowman76

25m3/ha var verkligen ett försiktigt uttag. Och speciellt om det var något sent.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).