Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3043 inlägg 892920 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#443532
MickeBM skrev:Ett exempel på storleksskillnad...
Båda modellerna köpta som 1,5 m3. Dom stora sväljer drygt 2 m3.
Hemved i säckarna om någon skulle anmärka på att dom är dåligt fyllda. :wink:

Ja det är stor skillnad på olika säckar. Men det är ingen som sålt säckar till mig som sagt hur mycket ved det går i dom. Måtten när säcken är dom finns ju. Det får man mäta och prova sig fram till själv och det har dom själva sagt också. Det är så olika hur dom trycks ut i sidorna och bottentömningen. Ska du få exakt 1,5 m3 så får du göra en låda och ha säcken i. Sen är det måttet rå ved som sen krymper.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443535 Men i detta fall är dom köpta som 1,5:or. Lite väl stor skillnad kan jag tycka.
Med detta i åtanke, vart ligger notsäckarna i skalan?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#443537
MickeBM skrev:Men i detta fall är dom köpta som 1,5:or. Lite väl stor skillnad kan jag tycka.
Med detta i åtanke, vart ligger notsäckarna i skalan?

Det är något mindre än tex säcken med myggnät på 2 sidor och två hela sidor. 2,1 m3 rå ved eller 1,9 m3 torr ved. Men då får du inte dra ihopa snöret i botten helt och så ska den vara ordentligt skakad och överfylld. Har en kärra på 10 m3 och 5 säckar torr ved är lite för lite för att få den full. Det blir 9,5 m3. Så innan all ved är innelagrad i hallen så brukar jag tömma ur 4 säckar och en skopa (2,5 m3). Då blir det några vedträn extra på 10 m3.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443539 Ok, lite väl stora för mig då...
Vill gärna ha 1,5 m3 då många kunder vill ha 3 m3. Hämtar med hyrkärra.
Har för dåligt med plats för att få logistik med alltför många olika varianter.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#443569
MickeBM skrev:Ok, lite väl stora för mig då...
Vill gärna ha 1,5 m3 då många kunder vill ha 3 m3. Hämtar med hyrkärra.
Har för dåligt med plats för att få logistik med alltför många olika varianter.

Det är ju bara att fylla dom med 1,5 m3. Du behöver ju inte fylla dom absolut max. Hänger du dom i gafflarna utan att skaka dom och drar åt botten ordentligt och fyller dom till kanten så är det nog 1,5 m3. Det är ju bara att prova sig fram men när jag skakar dom på slutet och fyller max så är det nog ungefär 0,5 m3 till som går i.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#443606 Skulle ha dragit fram björk idag, men 15cm med blötsnö och plussgrader
genom natten gjorde att jag fann bättre saker att pyssla med.

1489084098_jens_pakke_rundved_09_03_17_(1).jpg


Fick packat några säckar med rundved. 30 cm går i den hemgjorda "vedsvingen" och
mindre bitar i packkanalen. Finns faktiskt dom som föredrar den typ "skitved" :grin:

1489084168_erik_ny_sag_09_03_17_(5).jpg


Fick springa lite till och från och instruera min "motorsågslärling" som gallrar i
granskogen bredvid vedbacken.
Han köpte sig såg idag, en MS170 till kr 1650,- (inkl. moms) och jag ser att det är såg nog för
han som är äldre än mig och aldrig har tagit sin hand i en såg tidigare. ÅF'en ville att han skulle
köpa MS180, men verktygslös kedjespänning är och blir skit, enligt mig :mrgreen:

Hjälmen hade han glömd, så han fick låna min blå :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443722
Vedproducent skrev:Det är ju bara att fylla dom med 1,5 m3. Du behöver ju inte fylla dom absolut max. Hänger du dom i gafflarna utan att skaka dom och drar åt botten ordentligt och fyller dom till kanten så är det nog 1,5 m3. Det är ju bara att prova sig fram men när jag skakar dom på slutet och fyller max så är det nog ungefär 0,5 m3 till som går i.


Så skulle man ju kunna göra men känns som svårt att få exakt rätt volym varje gång. Enklare om man bara kan bysta dom fulla och få rätt volym. Ser också lite illa ut om inte säckarna är fulla.
Ska köpa några stycken och prova.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#443730 Inte helt enkelt det där med lösvolymen i säckarna - då man ännu måste ta krympningen i beaktande. Har en gång under vedkarriären fått en reklamation - då var det gällande mängden. Jag hade levererat 3m3 löst och kunden hade stadplat upp och mätt stapeln och fått det till 1,583m3 (det var viktigt med den där sista trean) och enligt hans uträkningar borde han ha fått 1,8m3 travat. Tyckte det lät konstigt men jag förde några småsäck åt han och så granskade jag hans stapel. Gubbfan hade staplat med sån jävla precission att stapeln var så gott som utan luftmellanrum mellan klabbarna. Försökte mitt bästa med att förklara att omräkningstabellerna är riktgivande men han stod fast på att jag hade försökt blåsa honom på 200l brännved.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Blivande snickare  
#443737 [emoji38][emoji38][emoji38]

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#443741
adahlm skrev:Inte helt enkelt det där med lösvolymen i säckarna - då man ännu måste ta krympningen i beaktande. Har en gång under vedkarriären fått en reklamation - då var det gällande mängden. Jag hade levererat 3m3 löst och kunden hade stadplat upp och mätt stapeln och fått det till 1,583m3 (det var viktigt med den där sista trean) och enligt hans uträkningar borde han ha fått 1,8m3 travat. Tyckte det lät konstigt men jag förde några småsäck åt han och så granskade jag hans stapel. Gubbfan hade staplat med sån jävla precission att stapeln var så gott som utan luftmellanrum mellan klabbarna. Försökte mitt bästa med att förklara att omräkningstabellerna är riktgivande men han stod fast på att jag hade försökt blåsa honom på 200l brännved.

Skulle väl hämtat veden och sagt att han fick skaffa ved annanstans :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#443912 Fick dragit fram lite björk idag, med spakblock ur skogen, och senn
blev det att släpa till vedbacken med Vitaraen. Tog sin tid :surp:

1489182106_dra_fram_bjoerk_10_03_17_(1).jpg


Den här var 22 meter och en halvmeter eller så i roten :wink:
Allt i bakgrunden tillhör grannen som gillar över allt annat att avverka turrgran :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

bm600  
#443997 Leveranserna börjar komma igång så smått men tjällossningen bromsar lite så det är fortfarande bara lite mjukstart av säsongen.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Flax12  
#444031
bm600 skrev:Leveranserna börjar komma igång så smått men tjällossningen bromsar lite så det är fortfarande bara lite mjukstart av säsongen.

En rejäl balja du har!

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

svampbob  
#444047 Idag började vedsäsongen, solen sken och snön gnistrade.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

källshult  
#444052 Nu är ved klar för det här året

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).