Motorsåg och handhållet

Köpa såg på nätet?

129 inlägg 35877 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa såg på nätet?

Simon.M  
#443551 Ja vi får se hur det blir i framtiden det är ju omöjligt att svara på men jag tror det kommer växa i varje fall och vissa småbutiker tvingas nog lägga ner som du säger och man kanske får räkna med att åka upp till 5mil för att handla inte som idag då det kanske finns ett 50-tal återförsäljare inom en 5 mils radie här i södra Sverige kanske blir mer Norrlands avstånd på butikerna den som lever får se som dom säger

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Köpa såg på nätet?

Simon.M  
#443564
jannee skrev:"Min" återförsäljare säljer för samma pris som Maskinklippet ( om man är vaken och kräver detta).
Är helt upp till var och en att vara påläst och prismedveten. Inte bara affärsmän utan alla vill väl ha så bra betalt som möjligt (stor profit) :mrgreen:
det gör inte min han är rätt dyr skiljer någon tusenlapp i pris på en skaplig såg om man jämför med nätet. Aldrig fått en krona i rabatt trots att jag säker lagt ett antal hundratusen där dom sist 3 åren med en åkgräsklippare robbotklippare ATV och motorsåg o röjsåg mm handlade nog för nästan 150 000 inom ett par månader men inte ett öre rabatt. Så är lite skillnad på återförsäljare och återförsäljare dåliga marginaler säger han men många anställda har han och fina lokaler så han har nog marginaler så han reder sig kan jag tro :)

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

Elfving  
#443605 Jag handlar gladeligen på nätet oavsett vad det gäller. I sanning skall sägas att de få handlare som finns här har ingen aning om vad motorsågssortimentet de säljer egentligen är och hur sakerna skall repareras om de går sönder. De är skoter-, gräsklippar- och ATV-handlare hela bunten. Det är liksom inte lönt att gå in till dem och fråga om råd vad gäller skogsverktygen. De har ett sortiment men kunskaperna sträcker sig tyvärr inte längre än att bläddra i kataloger och erbjuda standardartiklar.



Jag anser inte att jag hjälper mig själv genom att handla en såg av dessa! Vet inte vad de skulle kunna hjälpa mig med då de säljer detta sortiment som utfyllnad till de leksaker som huvuddelen av verksamheten handlar om.
Sedan kanske jag har haft tur och lyckats pricka in robusta modeller på de maskiner jag använder, jag har helt enkelt inte behövt närheten till service. Vill jag lära mig nåt så går det alltid att fråga på skogsforum dessutom :smile:

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

stegmaster  
#443614
Elfving skrev:Jag handlar gladeligen på nätet oavsett vad det gäller. I sanning skall sägas att de få handlare som finns här har ingen aning om vad motorsågssortimentet de säljer egentligen är och hur sakerna skall repareras om de går sönder. De är skoter-, gräsklippar- och ATV-handlare hela bunten. Det är liksom inte lönt att gå in till dem och fråga om råd vad gäller skogsverktygen. De har ett sortiment men kunskaperna sträcker sig tyvärr inte längre än att bläddra i kataloger och erbjuda standardartiklar.



:


Spot on.
Tycker det verkar at vem som helst kan bli ÅF om man vil.
Min ÅF av Jonsered er en tidligare bil.mek, och har inga kurser eller nåt va jag vet om motorsåger/gräsklippare.
Han tyckte vel bara det var en trevlig "kvällsyssla".
Frågade senast om hadde inne någon proffsmodell från Jonsered( då jag såg det sto 5 såger på hyllan), nä det hadde han inte en aning om, och började pilla på dom.
Tydligen viste samtalet att han hadde inte en susing om vilka modellnr, som räknas som proffsåger. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443622
Simon.M skrev:Ja vi får se hur det blir i framtiden det är ju omöjligt att svara på men jag tror det kommer växa i varje fall och vissa småbutiker tvingas nog lägga ner som du säger och man kanske får räkna med att åka upp till 5mil för att handla inte som idag då det kanske finns ett 50-tal återförsäljare inom en 5 mils radie här i södra Sverige kanske blir mer Norrlands avstånd på butikerna den som lever får se som dom säger

Butiker, varuhus och krämmare som säljer såg i finns det gott om. Men ställe du kan få service och bra hjälp är mer sparsamt. Finns de som gladligen åker 5-10 mil för att få hjälp här i Skåne.
Att internet försäljning ökar hjälper inget om de inte kan serva såg nånstans.
Det lärde man sig efter 50-60'talets postorder försäljning an såg. De hade ingen service och när Jonsered/Partner/HVA utvecklade sina servicenät försvann postorder och gårdfaruhandlarnas försäljning.
De som körde såg då fattade rätt kvickt fördelarna av en bra ÅTF och de som var duktiga sålde bra oavsett märke.
De försökte allt för att klara sig. Skicka sågar fraktfritt var inte ovanligt. Likaså "tvillingköp" två såg och en skärutrustning... Ändå funkade det inte.

Det kan ju vara så att framtidens användare inte kommer att serva såg utan slänga dem likt tillverkarna önskar men det är nog inget vidare bra tänkt annat än i vinst intresse från tillverkaren.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443624
Elfving skrev:Jag handlar gladeligen på nätet oavsett vad det gäller. I sanning skall sägas att de få handlare som finns här har ingen aning om vad motorsågssortimentet de säljer egentligen är och hur sakerna skall repareras om de går sönder. De är skoter-, gräsklippar- och ATV-handlare hela bunten. Det är liksom inte lönt att gå in till dem och fråga om råd vad gäller skogsverktygen. De har ett sortiment men kunskaperna sträcker sig tyvärr inte längre än att bläddra i kataloger och erbjuda standardartiklar.



Jag anser inte att jag hjälper mig själv genom att handla en såg av dessa! Vet inte vad de skulle kunna hjälpa mig med då de säljer detta sortiment som utfyllnad till de leksaker som huvuddelen av verksamheten handlar om.
Sedan kanske jag har haft tur och lyckats pricka in robusta modeller på de maskiner jag använder, jag har helt enkelt inte behövt närheten till service. Vill jag lära mig nåt så går det alltid att fråga på skogsforum dessutom :smile:

Hemsk utveckling! Att det finns ÅTF som agerar varuhus är inget nytt. Förr så fanns det krav på dem från tillverkaren, men nu verkar det kvitta.
Trist o få uppleva att det finns många som vill ha hjälp men inte får det i Åtrerförsäljarnät.
Detta har det varnats om länge. Fokus på försäljning är hög, krav på service är inte så noga.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

Simon.M  
#443625 Vad kostar en service på en motorsåg och hur ofta ska man lämna in den. Jag har aldrig lämnat in någon såg på service men kanske bara haft tur att dom gått länge ändå

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

H-P  
#443668 Det är en intressant diskussion det här med näthandel, när det gäller konsument maskiner så kommer nog e-handel säkert att öka men är rätt osäker vad det gäller försäljning till proffs, verkar till och med att det minskat något.
Frågar man Husqvarna/Stihl så är de inte nöjda med att deras produkter under prispress, vad ger det för bild av varumärket? Lågpris? Man hade köpt den sågen man tänkt sig ändå oavsett pris.
Smidigt att man inte måste fara iväg för att hämta ny såg eller slitdelar men de flesta ÅF skickar nog ut grejor om man är känd kund.
Service gör man själv om man känner för det funkar säkert för många här på forumet. Vet inte vad en service kostar kanske 1500:-.

Det man skall fråga sig själv är om man gillar när virkespriserna dalar för att någon stor aktör/land dumpar priser? (bara en tanke för samhället)

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443753
Simon.M skrev:Vad kostar en service på en motorsåg och hur ofta ska man lämna in den. Jag har aldrig lämnat in någon såg på service men kanske bara haft tur att dom gått länge ändå

Kan inte tala för alla, tror de flesta har det som jag.
Brukar vara en fast summa (2-300)+ delar på service. Reperationer är ofta timpeng och komponent byte fasta tider ofta i priset på komponenten.
Kör man mycket så lönar det sig att ha en bra ÅTF. Ofta så lär de dig en del så du får mer ut av grejerna.
Bra grejer är oftast inte billiga men kostnadseffektiva.
Det finns massor att spara på inköp och produktval.
Senast redigerad av Mange fre 10 mar 2017, 13:01, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443755
H-P skrev:Det är en intressant diskussion det här med näthandel, när det gäller konsument maskiner så kommer nog e-handel säkert att öka men är rätt osäker vad det gäller försäljning till proffs, verkar till och med att det minskat något.
Frågar man Husqvarna/Stihl så är de inte nöjda med att deras produkter under prispress, vad ger det för bild av varumärket? Lågpris? Man hade köpt den sågen man tänkt sig ändå oavsett pris.
Smidigt att man inte måste fara iväg för att hämta ny såg eller slitdelar men de flesta ÅF skickar nog ut grejor om man är känd kund.
Service gör man själv om man känner för det funkar säkert för många här på forumet. Vet inte vad en service kostar kanske 1500:-.

Det man skall fråga sig själv är om man gillar när virkespriserna dalar för att någon stor aktör/land dumpar priser? (bara en tanke för samhället)

Jag tror internet ersätter varuhusens försäljning på hobby sidan. Det funkar nog.
Vill tillverkaren hålla på med proffs grejer får de nog tänka om och se till att de säljs av seriös kunnig personal om de ska få grejerna att hålla vad de lovar. De ÅTF som är varuhus kommer att sänka märket.
Service nät och kunnig personal är vad som gör märket. Inte internet.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Vardon  
#443761 Ja samtidigt hoppas jag innerligt att de mindre usla butiker faktiskt måste skräpa sig eller försvinna. Nu har jag inget färskt motorsågsexempel men tex inför del 2 i mina föräldrars renovering så köpte de 2 ton kakel och klinker utan att ens tillfråga en butik som varit totalt ointresserade varenda besök tidigare. Snickarna har order på att de inte får köpa något från Fröbergs / Byggma i Borlänge - vi kommer inte godkänna fakturan och vi struntar i om det kostar mer någon annans stans. Nu är vi bara små skitkunder så det inte spelar nån roll men:

Kunder är viktiga, även små kunder.

En annan fördel som jag ser med internethandel det är att det är svårare att hålla rövarpriser. Bildelar håller väl på igenom den svängen, byggmaterial tror jag står på tur. Tex sparade jag över 3 000 kr på en bladfjäder inklusive frakt från tyskland mot mekonomen. Det var Lesjöfors fjädrar båda två. Sen förstår jag att det kostar att hålla butik och så, men 1600 kr vs 4 600 kr, det borde ju blivit billigare för dem att själva beställa från tyskland och ta timpeng då.

Elmaterial är en del onda över att det säljs mer och mer i varuhus, men jag blir inte klok på om det är för att folk kopplar själva eller om det är för att det blir svårare att ta ut rövarpriser när man kan jämföra SAMMA produkt från tex Tyskland eller byggvaruhuset.

Personligen gillar jag små butiker med bra sortiment, service och kunnig personal. Men jag tror även de behöver ha mer timfakturering som håller verksamheten uppe.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443775 Prisbilden som finns hade funkat om den använts som det är tänkt.
Tillverkaren sätter priser vi ÅTF ska följa. I detta ingår en del åtaganden utöver att slå in det i kassan o skicka hem kunden med lådan.
Att det är kampanjer och lite undantag då och då på priset är en sak. Att ignorera åtaganden är nåt annat.
Ska sågen monteras, servas, kollas, kopplas upp o sen köras då ska den det. Det räknar tillverkaren med i sin Produkt/Prestanda garanti då och hade kunden en aning om det hade han med räknat med det. Följd inte det åtagandet så tappar produkten kvalité/prestanda.
Det blir betydligt mer driftsäkert om sågen kollas upp innan start så allt är som det ska. Produktion på såg är träffsäker men inte felfri. Kunden ska inte behöva ha problem direkt eller senare för säljaren inte gjort sitt.

Har kunder som kommer hit med maskiner och får dem servade innan uppstart vilket garanterat ger fler drift timmar och ofta många felfria timmar. Den lilla kostnaden betalar sig snabbt på många sätt.
I vissa fall diskuteras först inköp vilket ofta sätter tankar i huvudet på dem vad det gäller produkt, utrustning etc.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

H-P  
#443785 Det var ingen som kommentera att sälja sina egna varor/tjänster med dålig marginal. Om man säljer en kubik färdig ved till privatperson är priset samma till grannen som den kunden som bor 50 mil bort.
Är det fraktfritt det är det ju alltid på nätet..

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443829 Att ingen kommenterar betyder inte särskilt mycket annat än att det inte blivit kommenterat. Ett tipps är ju o läsa det o vidga världen nåt lite kanske.

Att marginaler skiljer är inget påstående utan ett faktum. Det finns skäl o svar på varför, inga av dem som gynnar konsumenten.
Kostnader som kundkontakt, utbildning, kundservice/goodwill, verkstad och butik med allt vad det innebär, lager, arbetstid/mantimmar etc ska tjänas in. Pengar ska fram på nåt sätt, krediter varar inte för evigt.
Lägre kostnader, större volym, mindre tid/såld produkt ger utrymme för lägre marginal = billigare såg.
Inget är fraktfritt, nån betalar alltid nåt för en tjänst på nåt vis.
Jag som säljare har sällan fraktfritt från distributör/tillverkare. I så fall bakas det in i nåt lockande/annat så man smälter det lättare.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443830 Som privatperson/samlare handlar jag en del på internet och det är aldrig fraktfritt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).