Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Billiga elverk

35 inlägg 50225 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Billiga elverk

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42721 Hej!
Har nu idag inhandlat ett st Firman elverk från jula. 1695Kr fyllde olja + bensin och startade. ett drag var vad som krävdes. beträffande ljudnivån så är jag väldigt nöjd. tyckte att det gick väldigt mjukt och fint. sedan så blev det lite så där som när man står vid en kohage och inte kan låta bli att ta i strängen fast man vet att det kommer att göra ont %-( har en kamin i hallen med fläkt och i den så sitter det en enfasmotor med kondensator, kunde bara inte låta bli att stoppa i kontakten och prova, och det fungerade fint, körde ca 15 min och den gick precis som vanligt.

En fri fundering angående det här med fyrkantsvåg, det är inte så att det är dom här omvandlarna som finns till t.ex. husvagnar när man vill få 220 volt från ett bilbatteri som ger fyrkantsvåg om dom är av billig modell?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billiga elverk

totte  
#42742 Stämmer, det gör dom.

Användarvisningsbild

Re: Billiga elverk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44298
Niking skrev:
mixter1 skrev:Hej! Har forskat lite i det här angående billiga elverk och fyrkantsvåg resp. sinusvåg. ringde till en firma här på orten som servar och säljer både generatorer och motorer samt även lindar om dessa bland annat till dom större industrierna här på orten. han sa att dom ger alltid sinus våg, det var svårare att få en fyrkantsvåg ur ett elverk= dyrare krävs mera elektronik. Jag frågade då vad som skillde mellan dom dyra och billiga elverken på marknaden och han svarade då att det främst var kvaliten på grejorna som skillde samt att det nästan alltid var omöjligt att få fram reservdelar till dom billiga elverken, så när dessa går sönder så var det ofta slänga och köpa nytt som gällde.


Hurvida det är sinusvåg eller fyrkantsvåg på billiga elverk går ju enkelt att testa med en oscilator. Tyvärr kostar ju en oscilator en rejäl slant, men det går kanske att låna en.
/Niklas


I ClasOhlsons senaste papperskatalog (Höst & vinter 08/09) på sidan 126 om växelriktare (inverters) skrivs det om en "trappstegsformad sinusvåg" och (äkta) sinusvåg. Det två vågformerna visas även i grafform i papperskatalogen (vilket de dessvärre inte gör i webb-versionen). Den trappstegsformade sinuskurvan finns på de billigare växelriktarna och den (äkta) sinuskurvan återfinns på den dyra växelriktaren. Intressant nog har den dyrare växelriktaren (300W) större tomgångsförbrukning (0,75 A) än den billigare 300 W varianten (0,5 A).

Förmodligen har jag (eller ClasOhlson) sammanblandat fyrkantsvågen med den trappstegsformade sinusvågen. Är det jag ,så ber jag i så fall ödmjukast skogsforumet om ursäkt för denna sammanblandning. En oscilator ger i alla fall ett definitivt besked om saken. :grin:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Billiga elverk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44355
Niking skrev:Förmodligen har jag (eller ClasOhlson) sammanblandat fyrkantsvågen med den trappstegsformade sinusvågen. Är det jag ,så ber jag i så fall ödmjukast skogsforumet om ursäkt för denna sammanblandning. En oscilator ger i alla fall ett definitivt besked om saken. :grin:
/Niklas


Menar du inte ett oscilloskop? En oscillator genererar en signal medan ett oscilloskop används för att titta på hur signalen ser ut.

Användarvisningsbild

Re: Billiga elverk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44358
th skrev:
Niking skrev:Förmodligen har jag (eller ClasOhlson) sammanblandat fyrkantsvågen med den trappstegsformade sinusvågen. Är det jag ,så ber jag i så fall ödmjukast skogsforumet om ursäkt för denna sammanblandning. En oscilator ger i alla fall ett definitivt besked om saken. :grin:
/Niklas


Menar du inte ett oscilloskop? En oscillator genererar en signal medan ett oscilloskop används för att titta på hur signalen ser ut.

Då är det ett oscilloskop som avses...
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).