Sågtimmer

Klen, torr tall från Dalarna populär i Polen

3 inlägg 17079 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klen, torr tall från Dalarna populär i Polen

Fredrik Reuter  
#443508 Att jobba optimalt med den lokala råvaran och att skapa unika slutprodukter; det verkar vara ett framgångsrecept i sågverksbranschen. Boda såg utanför Svärdsjö i Dalarna har gjort just detta och rider just nu på en framgångsvåg - deras produkter är eftertraktade i Polen!

Det handlar om främst toppstockar av tall i dimensionerna 13 - 22 cm och en fast längd om 43 dm. Dessa sågas och virket torkas sedan extra hårt - ner till åtta procent fukthalt. Denna hårda torkning i kombination med grönkvist har gjort virket attraktivt för Polska möbeltillverkare dit 40% av Boda sågs varor går.

Sveaskog skriver om detta: http://www.sveaskog.se/press-och-nyhete ... t-i-polen/

Är det någon av oss som sålt till Boda sågen eller har mer info? Skriv gärna några rader.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Klen, torr tall från Dalarna populär i Polen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443514 Heja Dalarna! Och ett sortiment som jag kan hantera dessutom. Om jag nu haft någon sån tall förstås.

Användarvisningsbild

Re: Klen, torr tall från Dalarna populär i Polen

Vardon  
#443517 Tror inte jag har sålt något dit, utan har nog blivit mer Weda som tagit hand om allt, men det är ju inte längre man kan köra dit det själv med traktorn.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).