Traktorer och processorer

Montera huvudströmbrytare

25 inlägg 35167 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Montera huvudströmbrytare

JoTh  
#428830 Det kan förstås finnas olika skolor hur man gör en maskin strömlös via huvudbrytare, men följer man de rekommendationer som finns bryter man på plus sidan. Det är klart från SBF (Svenska BrandskyddsFöreningen) att det är plus man bryter speciellt om man har datorutrustning på maskinen, men det gäller förstås inte din 135'a, men om du hade radio blir det ju enkelt med denna gängse lösning och en separat låg säkring till radiominnet före huvudströmbrytaren. På din 135'a skulle jag fokusera att få brytare så nära batteriets pluspol/ kabel som möjligt. Den kan då sitta både inne i hytten eller på utsidan, då batteriet sitter direkt utanför framrutan. Dock skall det alltid sitta polskydd även på anslutningarna på huvudströmbrytaren om man bryter på plus-sidan. Monterar du brytaren inne i hytten, behöver du inte bli irriterad då du försöker starta och glömt att slå på den! Ska du vara lite extra förebyggande bör du ha ett extra skydd med speciell kableskyddslang eller vanlig vävarmerad gummislang utanpå de grova pluskablarna från batteri, brytare till startmotor. Det är ett krav på nyare maskiner vid brandbesiktning att extra kabelisolering är monterad som nötningsskydd.

Bifogar ett utdrag från Länsförsäkringar som är lite mer generell info i ämnet, se stycke 3.

LF 00787-faktablad-elsystem.pdf

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Montera huvudströmbrytare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428831 Varför pluspol om dator? Är det för att chassie/signaljord skall vara obruten, och att ma brukar ta en liten ström förbi brytaren?

Om man sätter brytaren på minuspolen, skall man då skruva loss puspolens batterisko först när man mekar? Annars sluter man ju kretsen - i mitt fall laddlampan - om man jobbar med minuspolen och kommer åt chassiet. Eller?

Avatar Fallback

Re: Montera huvudströmbrytare

JoTh  
#428862 Många arbetsmaskiner och då framförallt skogsmaskiner har en hel del utrustning som ligger separat säkrade på plus sidan om huvudströmbrytaren. Bara för att nämna några funktioner som är brukliga; del av PC, automatisk brandsläckning typ DAFO, dieselparkeringsvärmare och dito telestart, fjärrstyrd belysning, larm, vissa mobiltelefoner/modem, skvalradio (FM) om den saknar konstantminne mm., då måste jorden vara ansluten på batteriet, och allt detta uppfyller i alla fall SBF127 reglerna som krävs för brandsäkert fordon med huvudströmbrytare.

Var och lagade en Volvo 4300 lastmaskin för länge sedan där skvalradion brunnit upp när de vred på starten, och bara hade glömt att slå på huvudströmbrytaren innan de vred på tändningslåset!
Den hade huvudströmbrytaren monterad på jordsidan.
Den enda rimliga orsaken jag kunde se var att startmotorn försökte jorda genom radions backupkrets som hade en alldeles för stor säkring.
Så radion brann upp istället, innan säkringen gick sönder.
Så där byggde jag om till att bryta batterifrånskiljaren med plus istället, och i med ny radio.

Avatar Fallback

Re: Montera huvudströmbrytare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428891 Hmm, då måste radion varit jordad både separat och till bilens jord. Antagligen genom chassiet eller antennen.

Avatar Fallback

Re: Montera huvudströmbrytare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428935 Radion blir alltid jordad genom antennen också

Avatar Fallback

Re: Montera huvudströmbrytare

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428950 hmm, jag får inte ihop 4300 förklaringen. Kan omöjligen gå en ström från plus till minus på batteriet om kretsen är bruten. Jag tror mer på uppfinningsrika chaufförer som försökt koppla in en 12voltsradio genom att skapa en separat 12volts krets (som sedan blivit 24volt när nyckel vreds om) alternativt inte tänkt på att det är 24volt system.

Att man bryter strömen har väll sin förklaring till att det går osäkrat fram till startmotorn. Om det blir kortslutning så blir det en jäkla ström eftersom ingen säkring finns ==> matarkabeln till startmotorn blir istället säkring==> värme och brand innan kretsen bryts.
Det borde kvitta om man bryter på plus eller minus. Att man väljer och bryta på plus måste ha att göra med som tidigare inlägg är inne på. D.v.s att man har komponenter som behöver ström även om maskinen står stilla. Då är det enkelt att gå direkt från pluspolen via en säkring för att sedan försörja radio m.m.
Skulle man bryta på minus istället blir det mycket svårare att få till denna matning.

Avatar Fallback

Re: Montera huvudströmbrytare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443428 Jag sa aldrig hur det blev? Satte brytaren i en elektroniklåda i plast på utsidan av buren. Alldeles bredvid motorvärmarkabeln. Bröt på plussidan, och eftersom brytaren sitter i elektroniklådan så blir det som polskydd. Slipper man meckla med brytaren när/om man skall ta av motorhuven.

Användarvisningsbild

Re: Montera huvudströmbrytare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443453 Bra och intressant, jag har lärt mig nåt nytt.
Dock känns jord-brytning mer definitivt ännu.

Användarvisningsbild

Re: Montera huvudströmbrytare

Kippen  
#443465 Sätt i en sådan här. Du kommer inre ångra dig.

Batterifrånskiljare
Mvh Kippen.

Fixat länken. Totte

Användarvisningsbild

Re: Montera huvudströmbrytare

Kippen  
#445431
Kippen skrev:Sätt i en sådan här. Du kommer inre ångra dig.

Batterifrånskiljare
Mvh Kippen.

Fixat länken. Totte

Tackar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).