Motorsåg och handhållet

Motorsågskörkortet, obligatoriskt?

268 inlägg 108660 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

Vardon  
#442986
tallen100 skrev:På vissa låter det att man knappt får bära en såg utan att ha "plastkort" :lol:

Men så länge dom inte arbetar åt dej eller gör något som ser ut att gynna markägaren så behövs inget kort.

Skulle vara intressant att veta om det behövs överhuvudtaget, om det är någon som "åkt dit" eller om alla verkligen är ordentliga gossar och tagit "flygcertifikatet" för motorsåg :mrgreen:


Läser du på säker skogs hemsida tallen :-).... Säker på att du inte har ett motorsågskörkort i fickan?

http://sakerskog.se/utbildning/vem-beho ... ratis-ved/

"När ett för skogsägaren nyttigt och nödvändigt arbete blir utfört räknas det som arbete och faller under arbetsmiljölagen med risken att skogsägaren står som ansvarig för arbetsmiljön när någon vedeldare hjälper till med skogsvården mot att få ved. Om vedeldaren däremot tar reda på redan fällda röjstammar eller toppar anses det normalt inte vara till nytta för skogsägaren och ger därför inte samma ansvar (faller utanför arbetsmiljölagstiftningen)".

Så skriver säker skog om det, så jag är nog benägen att hålla med alias och tallen. Sågar de däremot din ved kan det bli värre.

Hittade ingen direkt annan tolkning efter en timmes googlande eller några domar, så ingenting är ju skrivet i sten.

Röjarkalle: Risken är väl att det finns ett försäkringsbolag som inte vill betala och som driver fallet. Eller helt enkelt gör en egen tolkning och låter bli att betala och låta nån driva fallet mot dem.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

röjar kalle  
#442992 Försäkring det är en annan fråga beror på om dom har någon livförsäkring som faller ut då kan nog bolaget ha vissa invändningar om utbildning skyddsutrustning.För att slippa betala ut pengarna.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

tallen100  
#443009
Vardon skrev:
tallen100 skrev:På vissa låter det att man knappt får bära en såg utan att ha "plastkort" :lol:

Men så länge dom inte arbetar åt dej eller gör något som ser ut att gynna markägaren så behövs inget kort.

Skulle vara intressant att veta om det behövs överhuvudtaget, om det är någon som "åkt dit" eller om alla verkligen är ordentliga gossar och tagit "flygcertifikatet" för motorsåg :mrgreen:


Läser du på säker skogs hemsida tallen :-).... Säker på att du inte har ett motorsågskörkort i fickan?

http://sakerskog.se/utbildning/vem-beho ... ratis-ved/

"När ett för skogsägaren nyttigt och nödvändigt arbete blir utfört räknas det som arbete och faller under arbetsmiljölagen med risken att skogsägaren står som ansvarig för arbetsmiljön när någon vedeldare hjälper till med skogsvården mot att få ved. Om vedeldaren däremot tar reda på redan fällda röjstammar eller toppar anses det normalt inte vara till nytta för skogsägaren och ger därför inte samma ansvar (faller utanför arbetsmiljölagstiftningen)".

Så skriver säker skog om det, så jag är nog benägen att hålla med alias och tallen. Sågar de däremot din ved kan det bli värre.

Hittade ingen direkt annan tolkning efter en timmes googlande eller några domar, så ingenting är ju skrivet i sten.

Röjarkalle: Risken är väl att det finns ett försäkringsbolag som inte vill betala och som driver fallet. Eller helt enkelt gör en egen tolkning och låter bli att betala och låta nån driva fallet mot dem.

Har aldrig läst på säkerskogs hemsida :grin: , förrän nu när du la in länken då kikade jag :mrgreen:

Visste att det inte krävs något kort bara för att det var många diskussioner om t.e.x älgpasshuggning när dom där dumheterna med kort började gälla...

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

Gaffe  
#443058 Tack för ert engagemang. Nej, jag tar inte forumet för lagtext utan mer ett bra verktyg för att diskutera och få tips om var jag finner mer information. Det råder två läger - så långt allt klart.
Anledningen att jag frågar är efter försäkringsbolaget varit ute och kikat på en ny byggnad jag har, de blev då intresserade av vedmaskinerna....
Jag levererar veden till gubbarna, de hugger till eget bruk samt viss försäljning. Jag har ingen "nytta" av deras verksamhet. De var ett krav från deras sida för att sälja marken. Och vi är inte släkt.
Steg 1 är väl kanske att få de att dra på sig ett par stövlar och byxor så att man undviker blodvitan iaf.
Någon som vet mer om friskrivningsavtalet?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

totte  
#443120 Frågan här är ju inte i första hand om de behöver motorsågskörkort eller ej, utan om huruvida du har ett arbetsgivaransvar eller inte. Har du det så är det ju en hel hög med arbetarskyddsfrågor som du måste ha koll på. Om du inte har arbetsgivaransvar så är det gubbarnas ensak om de bryter mot föreskrifterna.

Så för din del är det arbetsgivarfrågan som du måste vara helt klar om.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

Ferguson system  
#443129 @Gaffe , om det skulle være av interesse, så kan jeg sende deg en mal på en slik avtale.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

tallen100  
#443134 Du kan knappast ha något ansvar för dom, vad gäller kläder eller annat.
Dom är på "sin mark" som dom har rätt att vara på, och vad dom gör där har ju inte du med att göra så länge som dom inte gör åverkan på något som drabbar dej på något sätt eftersom du är markägaren. Och det är ju deras egen ved dom håller på med. Så lämna gentlemännen ifred :grin:

Det är väl just sånt här som byråkraterna sitter och myser åt, allt är så utformat så det ska skapa osäkerhet.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

MartinH  
#443220 När du låter dessa gubbar ta ved på din mark så har du förmodligen anvisat plats där de kan ta veden, du släpper dom inte lös på din mark. Kan inte detta att du anvisar tolkas som att de gör detta för din nytta, du anvisar till en plats där du vill ha bort vissa träd eller ved? (spekulerar och resonerar här).
Det blir alltså svårt att komma undan arbetsgivaransvaret om man har anvisat en plats där veden får tas.
Du anvisar en plats där det åtminstone kan vara till viss nytta för dig att träd tas bort, ved tas ut.

Här står lite fler exempel på olika fällningssituationer: http://sakerskog.se/2562-2/ förutom tidigare nämnda: http://sakerskog.se/utbildning/vem-beho ... ratis-ved/

Att ta rätt på vindfällen och fälla träd räknas som nytta för skogsägaren => kan få ett arbetsmiljöansvar som det verkar.
Däremot tar de rätt på röjstammar du som skogsägare fällt tidigare och annars låter ligga => normalt ingen nytta för dig som skogsägare och inget arbetsmiljöansvar, men kan som det verkar räknas som till nytta i vissa fall.

Det verkar också vara en skillnad på i vilka situationer det behövs motorsågskörkort och när det bedöms vara till nytta och alltså arbetsmiljöansvar. Att ta reda på röjstammar kräver inte motorsågskörkort (ingen fällning av träd sker antar jag). Men om detta bedöms vara till nytta för skogsägarens att ta bort dessa röjstammar blir det ett arbetsmiljöansvar i alla fall, visst?
Detta med motorsågskörkort och arbetsmiljöansvar följs alltså inte åt varje gång som jag förstår det.

Går det inte att kolla med ett försäkringsbolag hur de skulle resonera i ett fall där någon som tar ved på din mark skadas? De borde väl ha någon uppfattning.

Jag misstänker att inget försäkringsbolag skulle vilja försäkra dessa gubbar för de arbete dom gör med tanke på kläder och utrusning de använder.

Med vänlig hälsning!
MartinH
Senast redigerad av MartinH tis 07 mar 2017, 22:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

totte  
#443235 Gaffe har inte påstått att han "låter dessa gubbar ta ved på din mark". Det Gaffe säger är att de har nyttjanderätt till en vedbacke där de håller till med vedmaskiner och motorsågar. De är, vad jag förstår det, alltså inte anvisade någon plats där de får avverka träd till ved och det handlar då uppenbarligen inte om att utföra någon som helst skogsarbete på Gaffes mark. Som det beskrivs är det en verksamhet som är helt fristående från Gaffes skogsverksamhet. Att Gaffe sedan levererar ved till dem har inte med saken att göra, så länge gubbarna inte själva deltar i avverkningsarbetet.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

alias  
#443238
totte skrev:Gaffe har inte påstått att han "låter dessa gubbar ta ved på din mark". Det Gaffe säger är att de har nyttjanderätt till en vedbacke där de håller till med vedmaskiner och motorsågar. De är, vad jag förstår det, alltså inte anvisade någon plats där de får avverka träd till ved och det handlar då uppenbarligen inte om att utföra någon som helst skogsarbete på Gaffes mark. Som det beskrivs är det en verksamhet som är helt fristående från Gaffes skogsverksamhet. Att Gaffe sedan levererar ved till dem har inte med saken att göra, så länge gubbarna inte själva deltar i avverkningsarbetet.


Så tolkade jag också Gaffes text, men jag blev osäker om jag tolkat rätt efter MartinH:s inlägg. Gick tillbaka och läste igen men är fortfarande inne på Tottes tolkning av omständigheterna.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

MartinH  
#443246 Det stämmer nog som totte skriver, det var jag som la in mer än vad som stod i texten. Då borde nyttan vara ännu mindre för Gaffe. Gaffe förser dem inte med ved utan upplåter bara en plats som de kan arbeta på.

Men om Gaffe förser dem med vedmaterial vart hamnar man då? Kan det tolkas som att dessa gubbar tar reda på och rensar upp avfall från skogen och jobbar åt Gaffe då?

Med vänlig hälsning!
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

totte  
#443249
MartinH skrev:Men om Gaffe förser dem med vedmaterial vart hamnar man då? Kan det tolkas som att dessa gubbar tar reda på och rensar upp avfall från skogen och jobbar åt Gaffe då?

Att leverera material till någon kan aldrig innebära att mottagaren deltar i den verksamheten. Skulle det kunna tolkas så så skulle snart all affärsverksamhet gå i stå, ingen skulle våga sälja någonting åt någon om risken var att plötsligt bli betraktad som arbetsgivare åt köparen.

Det har dessutom ingenting att göra med att de råkar bedriva sin verksamhet på Gaffes mark. Eftersom de har nyttjanderätt så är det samma förhållande som att de skulle ha hyrt/arrenderat mark.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

Ferguson system  
#443254 Utdrag fra kursopplegg i sikker bruk av motorsag:

"Fritidshoggere, som legger opp ved til eget
bruk, kan bli regnet for å være ansatte som
gjør skogsarbeid mot virket som betaling. "

Tolk det som dere vil, det gjør nok arbeidstilsynet og forsikringselskapet også :lol:

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort

Gaffe  
#443403 @Totte, helt rätt de har en box på 20x35 meter där de får hålla på med vedhantering enligt nyttjanderättsavtalet. Jag levererar ved i 3 meter längder till dem. De utför inget arbete åt mig utan enbart för eget intresse.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort

totte  
#443451 Ja då så, då kan du lugnt strunta i huruvida de behöver körkortet. Troligen skulle de ha det, eftersom de är två som jobbar ihop, men det är ju inte ditt problem eftersom du inte alls är inblandad i verksamheten. Vad de gör med det du levererat är inget som rör dig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).