Verkstan

Fiat 680 dörruta i Akryl (Plexiglas)?

13 inlägg 4750 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fiat 680 dörruta i Akryl (Plexiglas)?

JohannesG  
#442852 Beställde ny ruta till höger dörr till vår Fiat 680, när vi fick hem den upptäckte vi att det verkar vara plast. Dörruta höger välvd enligt original Osäker på om det är vanlig Akryl (typ Plexiglas) eller om det är något annat mer repskyddat. Ringde och frågade Olsons i Ellös men de kunde inte se var det var för något. Kollade på Grene, och om jag skall tro vikten är den också i plast.

Någon som har erfarenhet av detta? Hur hade ni gjort? Finns det kanske inte i glas eller blir det i så fall väldigt dyrt? Akryl repas ju väldigt lätt jämfört med glas, till en bakrutekil funkar det bra, men är mer tveksam till en sidoruta som får mycket stänk. Vill väldigt gärna sätta in rutan snarast, har tröttnat på att köra utan.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Fiat 680 dörruta i Akryl (Plexiglas)?

fura  
#442862 Har haft plast istället för glas några år nu i en slät trakrordörr = lätt,billigt,lättarbetat material men mindre stabilt och repbart.

Användarvisningsbild

Re: Fiat 680 dörruta i Akryl (Plexiglas)?

JohannesG  
#442923 Pratade med Grene och enligt den jag pratade med säljer de inga rutor i plast. Och vikten som står på produkten måste inte stämma med verkligheten. Skall skicka åter rutan från Olssons och beställa ifrån Grene. Håller tummarna för att jag nu får en riktig glasruta. Priset var ca 100kr mer hos Grene.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fiat 680 dörruta i Akryl (Plexiglas)?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442931 Vet inte tjockleken på din ruta men har provat att ersätta glas med typ 5mm plast och de dämpade ljud betydligt sämre med

Användarvisningsbild

Re: Fiat 680 dörruta i Akryl (Plexiglas)?

JohannesG  
#442933 Ja, ser mest nackdelar med plast i det här fallet. Hoppas nu verkligen att jag gjort rätt så jag får en riktig glasruta. Har inte tjockleken i huvudet nu, men glas är förvånansvärt bra på att isolera mot ljud

   TS
Avatar Fallback

Re: Fiat 680 dörruta i Akryl (Plexiglas)?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442954 Jag gjorde plastruta som nödrepration för att slippa kylan när jag smäckt nån ruta

Avatar Fallback

Re: Fiat 680 dörruta i Akryl (Plexiglas)?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443089 Ska ju vara säkerhetsglas så det blir smulor när det brister, absolut inte plexiglas då det blir stora skärvor av detta vid påverkan, ska glas ersättas så är det med polykarbonat.

Användarvisningsbild

Re: Fiat 680 dörruta i Akryl (Plexiglas)?

JohannesG  
#443096
bengt.a skrev:Ska ju vara säkerhetsglas så det blir smulor när det brister, absolut inte plexiglas då det blir stora skärvor av detta vid påverkan, ska glas ersättas så är det med polykarbonat.

Håller med. Och när säljaren inte vet vad han säljer är det inte värt att chansa. Tror även att hade det varit polykarbonat hade rutan varit dyrare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fiat 680 dörruta i Akryl (Plexiglas)?

JohannesG  
#443376 Hmm, nu blir det ännu mer rörigt. Fick hem rutan ifrån Grene idag. Men det är ju EXAKT samma ruta som från Olssons! Kan det vara så att det ändå är glas och jag har gjort bort mig? Men emballaget består av bara lite cellplast runtom kanten och plast över rutan, så packar man väl inte glas? Om jag räknar på en tjocklek av 4mm så kan faktiskt vikten på 5kg stämma ganska bra med glas, men tycker ändå den känns lite vek för att vara det, känns lite böjlig och det skall väl inte riktigt glas vara?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fiat 680 dörruta i Akryl (Plexiglas)?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443385 Kör ner rutan lite i bilen och känn o jämför, lite svårt att säga annars utan att känna o klämma själv

Användarvisningsbild

Re: Fiat 680 dörruta i Akryl (Plexiglas)?

JohannesG  
#443422 Svårt att jämföra med bilens ruta, det fjädrar ju i infästningen plus att bilrutan är mindre.

Bytte i höstas sidoruta på en MB trac och den rutan var tyngre trots att den är mindre samt kändes styvare, dock är den 5mm tjock. Kanske är så enkelt att jag lurat mig på att rutan är tunnare och därmed upplevdes "plastig" jämfört med den andra. Den är ju inte alls böjbar som tunnt plexi, men inte så styv som jag tänkte. Känns hemskt dumt detta. :oops: Blir dyrare till ingen nytta, bara en massa huvudbry orsakat av snedsteg i tanke-verkstan. :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: Fiat 680 dörruta i Akryl (Plexiglas)?

Tosca  
#455171 Enkelt att prova...med hammare?

Användarvisningsbild

Re: Fiat 680 dörruta i Akryl (Plexiglas)?

JohannesG  
#455179
Tosca skrev:Enkelt att prova...med hammare?

Man kan göra så, men det är inte rätt. Det jag skulle kunna provat med första rutan vore ju att försiktigt känna med en nål hur ytan känns.

Det hela är ett extremt pinsamt misstag från min sida. Båda rutorna är riktiga. Skickade tillbaka en, använder en. :cry: Tänkt om ctrl + Z fanns i verkligheten.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).