Verkstan

Bärare till en hypro 450

33 inlägg 15422 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bärare till en hypro 450

mrvimek  
#442999
swetrac skrev:Varför inte bygga på en Malwa 560 skotare?
Kör maskinen utifrån under upparbetning, lyft av aggregatet och skota ut virket sedan!

Inget vi har gjort, men hur svårt kan det vara:-)

mvh

Magnus Wallin
Malwa Forest AB
de var fan i mig smart [emoji1]

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bärare till en hypro 450

Seb macahan  
#443018 Det lät ju lätt, men 700' för en bjm bärare.....vilket jag också hört, men jag har också hört vad en Malwa kostar......

Avatar Fallback

Re: Bärare till en hypro 450

alias  
#443039
Seb macahan skrev:Det lät ju lätt, men 700' för en bjm bärare.....vilket jag också hört, men jag har också hört vad en Malwa kostar......


För 700 tkr får man ju en skaplig traktor (köper man begagnat så borde fjärrstyrning liknande kärrabols utrustning med lätthet kunna rymmas inom budget), som i ärlighetens namn känns lite mer mångsidig än en BJM-bärare.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Bärare till en hypro 450

Seb macahan  
#443046 Håller med Alias. En benford dumper kör vi ibland på våra markjobb. Men enligt mig alldeles för klumpig i skogen. Vikten klarar den nog utan problem och en jäkel på o ta sig fram. Men för bred och för dålig styrvinkel. Det finns någon tysk bärare också, ska leta lite.

Avatar Fallback

Re: Bärare till en hypro 450

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443062
alias skrev:
Seb macahan skrev:Det lät ju lätt, men 700' för en bjm bärare.....vilket jag också hört, men jag har också hört vad en Malwa kostar......


För 700 tkr får man ju en skaplig traktor (köper man begagnat så borde fjärrstyrning liknande kärrabols utrustning med lätthet kunna rymmas inom budget), som i ärlighetens namn känns lite mer mångsidig än en BJM-bärare.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias


Och får dessutom en varm hytt att krypa in i o fika :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Bärare till en hypro 450

Fredrik N  
#443065 Hej.
Jag har ju en Hypro 500som sitter på en NH 5040.
Och en av dom sakerna som jag uppskattar är att det finns en varm och skön hytt att sitta i.
När man fikar och framförallt när man ska hem.
Förut stod traktorn stilla och blev inte varm fören jag var hemma.
Som ni förstår så har jag inte så långt att åka till skogen.
Varm hytt är skönt. :P :P

Användarvisningsbild

Re: Bärare till en hypro 450

Mowi850  
#443072 Har man möjlighet att skaffa sig en bärare så tveka inte. När jag gick skogsbruksskolan för ett antal år sedan så fanns det en hypro bärare där. Och det var fruktansvärt smidigt. T. Ex. Om man hade dragit ut vajern och den låg mot nått träd så var det bara att köra lite fram eller bak så löste det sig fint. Och på denna så var det även en mowi kran med utskjut som nådde en bra bit och det var heller inte dumt. Vi kan ju höra med @ekhagas trädfällning också som var min lärare då vad han tyckte om den.

Avatar Fallback

Re: Bärare till en hypro 450

rikard_e  
#443083 Dum fråga kanske.

Varför inte sätta den på en huggarvagn?

Avatar Fallback

Re: Bärare till en hypro 450

H-P  
#443263 En Radiostyrd Valtra HiTech är den mest prisvärda lösningen, då har man maskin för hela årets användning.

Användarvisningsbild

Re: Bärare till en hypro 450

Seb macahan  
#443266
rikard_e skrev:Dum fråga kanske.

Varför inte sätta den på en huggarvagn?


En Hypro 450 manövreras utifrån. Blir mycket hoppande ut o in då. Sen är väl liksom halva grejen med 450 att den har egen kran. Blir lite många kranar som ska samsas om ytan.
Men man skulle ju kunna bygga om den så den blir elmanövrerad kanske :wink: o skippa hypro kranen. Men då skulle jag nog hellre sålt 450´n och köpt 750VB (vagnsburen).

Avatar Fallback

Re: Bärare till en hypro 450

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444373 Har bytt in en Scorpion TDI med Hypro 450 om ngn är intresserad
Magnus 0768-439595
Bild

Avatar Fallback

Re: Bärare till en hypro 450

källefall8  
#444374 Visste inte att 450 fanns för montage på vagn. Är det specialbyggt? Går den köra från båda sidor?

Avatar Fallback

Re: Bärare till en hypro 450

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444376 Special vet jag inte, tror att man kan beställa med underram från Hypro, Körs inifrån hytten och kan upparbeta från båda sidorna

Användarvisningsbild

Re: Bärare till en hypro 450

Mowi850  
#444385 Den vore inte dum. Fattas bara en massa pengar annars hade man nog handlat[emoji21]
Ingen som vill köpa den åt mig?

Användarvisningsbild

Re: Bärare till en hypro 450

stegmaster  
#444392
Mowi850 skrev:Ingen som vill köpa den åt mig?

Banken vil säkert. :d
Vore kul om någon här på forumet köpte den.
Såg fin ut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).