Öppna kategorin

Hemmagjord skogsmaskinssimulator på gång

32 inlägg 17159 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hemmagjord skogsmaskinssimulator på gång

moiam  
#442446 Hej!

Jag håller på med ett projekt där jag försöker bygga en simulatormiljö att köra skogsmaskin på datorn med.

Själva programvaran är ett spel som heter Farming Simulator 17. Ni kan kolla in det mer här.

https://www.farming-simulator.com/

Jag har haft lite uppehåll från mitt bygge ett tag, men hade tänkt köra igång lite igen. Då tänkte jag att jag kunde dela med mig här också :)

Allt började med att denna spelserie som heter Farming Simulator kom med sin nya version 15 som innehöll för första gången skogsbruk. En skördare och skotare och andra verktyg att skörda skogens resurser på den virtuella gården. Jag intresserade mig för detta, men insåg snabbt att det går inte att köra med tangentbordet eller mus. Provade med handkontroll och det var bättre, men det är inte samma sak. Experimenterade en del med hemmagjorda spakar, men det blev aldrig bra.

För ett år sedan kom då en möjlighet. Jag fick tag i ett par spakar. Samma som sitter i t.ex. en H8:a. Jag började då söka lösningar på att koppla dessa till dator och laborerade lite med gamla handkontrollen som jag slaktade och tog kretskorten från. Dock blev det inte bra och jag letade lite till. Då fick jag tipset att kolla på Arduino. En utvecklingskrets som är enkel att bygga på grejer enkelt koda som man vill. Där kunde jag koda den till att översätta analoga signaler till digitala och skicka dem via USB. Här gick det bättre och jag fick ganska snabbt fram goda resultat när jag labbade.

Med ett par paletter som jag fått så monterade jag ihop två stycken paletter med joystick och knappar. Sedan monterade jag dem på min kontorsstol. Idag ser det ut så här.

IMG_1488626977.938762.jpg

IMG_1488626967.383373.jpg

IMG_1488626166.477273.jpg

IMG_1488626212.435362.jpg


Så körde jag ett tag. Sedan kom Farming Simulator 17 och då vart jag sugen på mer för det blev enklare att ha fler kontroller i 17 mot vad det var i 15.

Pedaler kan man ju inte vara utan. Fick tag i en pedal med potentiometer och en knapppedal. Gjorde på samma sätt med dessa och kopplade till en Arduino som sedan kopplades med USB i datorn.

IMG_1488625943.033389.jpg

IMG_1488625954.434006.jpg


Sedan finns det ett problem med att spela datorspel. Det kanske faller sig naturligt för mig, men för de som inte vet så funkar det ju så att skärmen visar set du ser i spelet och oftast så använder du mus eller annat dör att styra blicken. Det blir dock svårt när man sitter med två spakar i händerna och ska kolla efter nästa träd eller stock. Så det var jag ju tvungen att lösa också. Mitt val föll på att använda mig av något som kalla för "headtracking" Det den gör är att läsa av hur du rör huvudet. Man har något som sitter fast på skärmen som läser av en sändare eller annat som du har på huvudet. I mitt fall så använder jag mig av en webbkamera som filmar mig. Sedan har jag på mitt headset till datorn konstruerat en liten manick som består av tre led och en batterihållare. Denna har ett mönster som ni ser på bilden nedan. På datorn har jag sedan en programvara som med hjälp av dessa tre punkter kan räkna ut vart mitt huvud är, åt vilket håll jag tittar, etc. Funkar klockrent.


IMG_1488625875.152099.jpg

IMG_1488625888.217492.jpg


Kommer lägga upp lite mer här snart. Ska filma några klipp när jag kör med den så ni får se vad det handlar om :)


Senast redigerad av moiam lör 04 mar 2017, 15:44, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Hemmagjord skogsmaskinssimulator på gång

Jckssn  
#442454 Ambitiöst projekt!

Nästa steg borde vara VR? :smile:

Användarvisningsbild

Re: Hemmagjord skogsmaskinssimulator på gång

moiam  
#442455 Då spelet tyvärr inte stödjer VR så är det inte fungerande just nu dessvärre. Annars hade jag nog redan skaffat det ;)

Nästa steg jag har idéer på förutom runtomkring grejer som riktig maskinstol, hyttmiljö, etc. Så ska jag försöka på till en apteringsdator. Som det är i spelet idag måste man knappa in för varje aptering vad man ska ha för längder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hemmagjord skogsmaskinssimulator på gång

Vilsten  
#442472 Har du funderat på att kontakta en maskintillverkare och kolla om du kan få köpa deras simulator spel? Vet att Vimek har en enklare simulator bla. Om du bygger hårdvaran själv kanske det inte är svindyrt att köpa en mjukvara?

Användarvisningsbild

Re: Hemmagjord skogsmaskinssimulator på gång

moiam  
#442475 Jo det har jag funderat på. Det verkar dock vara väldigt dyrt och inget de langar ut hur som helst. Det kostar en hel del att ta fram en simulatormjukvara.

Fördelen jag har med Farming Simulator är att det är väldigt öppet och man kan ändra saker själv. Bygga egna skördare och "bygga" skogar som man vill. Ta han om hela kjedjan i en avverkning. Transporter, timmerbilar, mm. Sedan är ju möjligheten att spela tillsammans med andra vi nätverk eller internet en stor grej också :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemmagjord skogsmaskinssimulator på gång

Fredrik Reuter  
#442661 Hej,
Coolt projekt! :-BD
Du får gärna uppdatera i tråden allt eftersom att bygget och tester fortskrider, det ska bli spännande att följa.

Såg ett klipp när jag sökte på Ponsse som verkar vara i VR och Farming Simulator, eller?


Användarvisningsbild

Re: Hemmagjord skogsmaskinssimulator på gång

moiam  
#442733 Hej! Tack!

Jag kommer uppdatera allt eftersom jag gör klart något :)

Spelet stödjer tyvärr inte detta än. Förhoppningen är att nästa version gör det. Det går att få "fusk" VR, men det är inte utan flera kompromisser. Jag väntar tills det stöds helt :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hemmagjord skogsmaskinssimulator på gång

Hema  
#442802 Hej. Har du gjort några inspelningar som man kan få se? Alltså spelmiljön när du spelar?

Samt vad tror du om att använda sig av din setup för att fjärrstyra en riktig maskin?

Användarvisningsbild

Re: Hemmagjord skogsmaskinssimulator på gång

JörgenO  
#442820 Jag är imponerad av din problemlösning. Särskilt kameran o de tre lysdioderna för huvudrörelser.

Användarvisningsbild

Re: Hemmagjord skogsmaskinssimulator på gång

moiam  
#442826
Hema skrev:Hej. Har du gjort några inspelningar som man kan få se? Alltså spelmiljön när du spelar?

Samt vad tror du om att använda sig av din setup för att fjärrstyra en riktig maskin?


Jag ska göra lite inspelningar i veckan här hade jag tänkt.

Faktiskt så har en maskintillverkade som sett min uppsättning frågat samma sak om fjärrstyrning :) I teorin så är det absolut möjligt. En maskins system går utan problem att fjärrstyra över kortare distanser. Det mesta styrs redan elektroniskt. Och kameror med 360 graders synfält som man kan koppla till ett par VR headset finns också. Sedan blir perspektivet inte 100%. Avståndsbedömning kan bli lidande. Känslan när man kör, lutning, krängning, etc. Det går ju att skicka till platsen man kör också, men då blir det en mycket dyrare lösning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hemmagjord skogsmaskinssimulator på gång

åberg  
#442911 Fränt!

Vad jobbar du med när du inte håller på med simulatorn? Eller är det din profession?

Användarvisningsbild

Re: Hemmagjord skogsmaskinssimulator på gång

moiam  
#442957 Till vardags kör jag en Malwa 560 skotare eller snickrar :)

Detta är mest en hobby. Har eget företag där jag gör sådant, men ganska sällan någon efterfrågar liknande installationer tyvärr :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemmagjord skogsmaskinssimulator på gång

moiam  
#443929
IMG_1489190684.337008.jpg


Närbild på min headtrackingenhet

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemmagjord skogsmaskinssimulator på gång

moiam  
#443931
1489191195_facetracknoir.png


Här är en skärmdump från programmet jag använder för att läsa av mina huvudrörelser.
Märk väl hur diodernas olika positioner i djup skapar unika positioner i 2d som går att tolkas och visa vart man riktar huvudet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemmagjord skogsmaskinssimulator på gång

moiam  
#444034
1489250144_fsscreen_2017_03_11_17_38_12.png


Så här kan det se ut i spelet :) Håller på att ladda upp ett Youtube-klipp när jag provar lite!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).