Bilar

Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren.

79 inlägg 27897 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

StihlMannen  
#442631 Hej, ta nån av utbildningarna med farligt gods eller 1.3an. :)

Borde vara självklart men men....
jag vill absolut inte sitta i samma kupé som As*en-bensin eller ännu värre egenblandad soppa.

Användarvisningsbild

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

Mowi850  
#442633 Har själv en Fiat strada som fungerar väldigt bra. För att vara en framhjulsdriven bil så tar den sig fram väldigt bra och är inte så låg heller. Och dom flesta skogs vägar är så pass bra att det går att ta sig fram om man bara ska röja och inte köra med sig nån släpkärra med tung diesel tank. Sen är den så pass liten att det går att köra lite vid sidan av så man kommer fram. Och inte att glömma så är den bränslesnål. Sen är det kanske inte den bästa förarkomforten.

Avatar Fallback

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

Astrix1  
#442761 Läst igenom tråden jätte bra, själv köpte jag en Citroën berlingo jätte billig mot caddy

Avatar Fallback

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

Ent  
#442812 Berlingo är rätt poppis, ändamålsenlig bil om man kan avvara baksäte, 4wd samt markfrigång.

Avatar Fallback

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

Hema  
#442814 Hört att många har problem med Renaults Kangoo med 4x4 och det är väl samma bil mer eller mindre som Berlingon?

Avatar Fallback

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

axwell  
#442823
Hema skrev:Hört att många har problem med Renaults Kangoo med 4x4 och det är väl samma bil mer eller mindre som Berlingon?


Det visste jag inte, trodde att dom var som Volvo kontra Saab på sin tid.
Däremot Peugeot och Citroén samarbetar om det mesta och snart även med Opel om GM vill sälja.

Avatar Fallback

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

Banuso  
#442825
Hema skrev:Hört att många har problem med Renaults Kangoo med 4x4 och det är väl samma bil mer eller mindre som Berlingon?

Du tänker på Peugeot Partner, dom är samma bil, Kangoon är lite mindre å inget samarbete där.

Avatar Fallback

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

Hema  
#442827 Det låter positivt.

Användarvisningsbild

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

Peteflamingstar  
#442834 Har haft en 2wd Berlingo av andra generationen i tre år fram till i januari i år. Den var tillräckligt hög för att ta sig fram på alla skogsvägar jag åkt, jobbar som planläggare i huvudsak. Visst, på oplogade vägar vintertid klarar den inte mer än runt 10-15 cm snö. Med så stora däck som möjligt blev markfrigången ca 15-17 cm, lägst under växellådan. Dock är kvalitén på själva bilen sådär, mycket som gått sönder på tre år...

Avatar Fallback

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442847 Ingen som kört ett större skåp, tex Renault Traffic? Kanske mer för att ha hemma på gården och köra lite allt möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

Vardon  
#442857
Mangan skrev:Ingen som kört ett större skåp, tex Renault Traffic? Kanske mer för att ha hemma på gården och köra lite allt möjligt.


Jag har VW transporter - skåp, 5 sitsig med ungefär följande utrustning
1 st hylla bak
Inverter 1800W
Micro
Dieselvärmare

Jag tycker det är fantastiskt bra. Har haft den på bilsemester till östra ungern och vid skogsarbete. In med huggarkläder, sågar , bensin och matsäck för tre personer och du har fortfarande golvet tomt. Programmera dieselvärmaren och den funkar till nöds som rastkoja, dock föredrar jag riktiga kojan. Jag kan sitta bakom min kompis som är 1.97 lång och sitter fortfarande bra.

Stående på parkering i berlin i flera dygn med bagaget fullt med sprit och det fick vara kvar. Det hade inte gått med flak tror jag...

Med fyrhjulsdriften kommer man fram bra. Nu har jag ju den mest vid gårdsarbete och tar sig inte den fram då ska det ändå skottas innan allt blir nerkört kan jag tycka.

Röjsåg är inga problem men med 5-sitsiga varianten får man bara i ungefär 1.75 på längden, det är i kortaste laget ibland. Samtidigt som 2 sitsig är lite för liten och den 3 sitsiga är enormt obekväm för passagare (även om man åker ensam)

Har man behov av flak ska man köpa flak dock tycker jag att nästan alla flak på pickuper är värdelösa lastmässigt eftersom du har kanten i brösthöjd. Alternativt fäller man ner en lucka back och får stå en armslängds avstånd ifrån.

Användarvisningsbild

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442897


Den optimala skogsbilen finns nog inte från fabrik, här en liten snutt som kan inspirera
till ombyggnation och komplettering av en van.

Användarvisningsbild

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

halvproffs  
#442903 Jag som var helt övertygad om att nu kommer det en Berlingo från Slurfi :D

Avatar Fallback

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

Ådii  
#442909
Ent skrev:Ett pålitligt och prisbilligt alternativ är Nissan KingCab/Navara, men då ska man hålla sig till årsmodellerna 1999-2001. Då var de tidigare problemen med växellådorna borta och den tråkiga 103 hk motorn håller för evigt. De flesta har väl fått kopplingen utbytt vid det här laget; lamellcentrum är en svag punkt och kan vridas sönder. En 1 1/2-hyttare med kåpa rymmer en hel arsenal av röjsågar. De är inte direkt bränslesnåla men med blockad EGR-ventil kör man under litern i 90 Km/h. Rostar gör de kring hjulhusen bak om man inte spolat ur dem.



Har du egen erfarenhet av vad det gäller det du skrev om EGRn? Kör med en sån bil i fråga och tycker väldigt mycket om den, visst jag fick svetsa väldigt mycket rost men den var verkligen prisvärd om man jämför med t.ex. Hilux där man verkligen betalar överpris. Så om man skulle få den att dra under litern milen skulle det ju vara riktigt bra.

Användarvisningsbild

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

sundelius  
#442991 😡 😈 😡 ~X( va fasen @Vardon, den där dieselvärmaren sa du inget om på gallringsdagarna :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).