Skogsvagn (Huggarvagnar)

förstyrt ventilbord + farmarma vinsch

8 inlägg 2514 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

förstyrt ventilbord + farmarma vinsch

kviken  
#442608 Hejsan
Vi köpte oss en ny junkkari 4169 skogskran med förstyrt ventilbord och det skall förstås ha sin ström från strömutaget bak på traktorn till kärrbelysningen. + att ochså den radiostyrda farma rw 1300 vinschen skall ha ström därifrån.
Så varge gång man skall vinscha måste man ut och koppla om. Vi är offtast 2 när vi är i skogen och hade underlättat om man inte behövde koppla om varge gång

Men då till frågan.
Kan man koppla ihop vinsch kontakten med kontakten till ventilbordet? Jag ser inget problem med det och det gör vel inget att strömen ligger på på vinschen konstant? Och hur många trådar är det i vinsch kabeln?
Hur har ni andra löst detta?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: förstyrt ventilbord + farmarma vinsch

Fredrik Reuter  
#442615 Hej,
Du kan ju kolla i manualerna om det finns med strömförbrukning.
Nu brukar ju ett släpvagnsuttag tåla en del ström, men jämför, eller i alla fall gör en överslagsräkning.

Om det funkar så skulle jag istället koppla in kabeln från winschen direkt in i ventilpaketet så det fortsatt bara blir en sladd över till traktorn, om det funkar.

Användarvisningsbild

Re: förstyrt ventilbord + farmarma vinsch

Vardon  
#442621 Nu vet jag inte om du kör annat som behöver el efter traktorn men jag hade monterat 13-poliga kontakten istället för vanliga 7-poliga. Sen hade jag tagit +12 V / 0V konstant och +12V / 0V via tändning och kopplat båda konstant. (Men jag kör inget annat just som stället till det, drar du tex en husvagn efter traktorn kan du få problem).

För att få fler stift som leder strömmen.
Jag får för backljus

Sen hade jag delat upp det i ventilpaket och går inte det hade jag satt en dosa. Jag drog fast en dosa med buntband i svängcylindern. Kanske inte snyggaste men funkar. Där delar jag ut till kranbelysning och winschen.

Den 13 poliga sitter bättre eftersom du vrider i den.

Avatar Fallback

Re: förstyrt ventilbord + farmarma vinsch

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442624 Dra nytt till en separat trepolig kontakt för vinschen

Avatar Fallback

Re: förstyrt ventilbord + farmarma vinsch

snurra  
#442625 Har satt på 13 polig kontakt, kör vinsch, ramstyrning, drivmotorer omställning upp o ned, fram o back, elventiler, en sladd i slang

Användarvisningsbild

Re: förstyrt ventilbord + farmarma vinsch

molnia  
#442643 vi har satt en 13 polig kontakt, idag driver det bara ström till kran och winch men tanken är att koppla in blinkers,position och bromsljus där med och även kunna få dit ett backlyste.

Avatar Fallback

Re: förstyrt ventilbord + farmarma vinsch

Hema  
#442654
molnia skrev:vi har satt en 13 polig kontakt, idag driver det bara ström till kran och winch men tanken är att koppla in blinkers,position och bromsljus där med och även kunna få dit ett backlyste.

Koppla på backkamera på backljuset?

Användarvisningsbild

Re: förstyrt ventilbord + farmarma vinsch

Vardon  
#442655
Hema skrev:
molnia skrev:vi har satt en 13 polig kontakt, idag driver det bara ström till kran och winch men tanken är att koppla in blinkers,position och bromsljus där med och även kunna få dit ett backlyste.

Koppla på backkamera på backljuset?


Beror på va du har för saker. Jag har gjort det på ett släp , det blev väldigt bra. Dock hade jag för billiga saker att jag behöve göra den trådbunden och då räcker inte standardstiften till. Så jag har problem med min bil om jag hänger dit något som vill ha tror det är tändningsmatad spänning.

Har funderingar att sätta in i traktorn med, dels för lastaren och dels för backning, men har inte löst nått bra sätt att göra av kameran på så den fortfarande ser.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).