Arbetskläder för skogen

Tips på bra huggarkängor

323 inlägg 201990 visningar 55 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

anersimyra  
#429917 Egna arbeten ger förstås " löjligt " bra betalt. Men jag tänker närmast på ersättningen vid kommunala uppdrag där många aktörer nära nog rear ut sig för kaffepengar.. :sad:

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Rivaren  
#441381 Hur länge brukar ett par bra huggarkängor hålla i regel? Ett år? Två-tre?

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

sundelius  
#441400
Rivaren skrev:Hur länge brukar ett par bra huggarkängor hålla i regel? Ett år? Två-tre?

Jag alternerar alltid mellan två par för de hinner aldrig torka ur till nästa dag men jag skulle säga max två säsonger

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

anersimyra  
#441437 Nu har jag provat Haixen i ett par veckor, de blir allt skönare men är fortfarande något " pjäxaktiga." Halkbroddarna i hålfoten är i något mjukt " blötjärn " och kröks direkt om man trampar på en sten. De överlägset skönaste kängorna är Enten Harz från E&B. Nackdelen med Harz är att den mjuka sulan lätt går sönder mot vassa underlag, fördelen var att jag i dagarna reklamerade kängor inköpta 2014 och omgående fick nya.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

anersimyra  
#441439 Annars är de hållbaraste jag för närvarande äger ett par EIA med minst sex år " på sulan.".. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

JensSkoog  
#441451
anersimyra skrev:Annars är de hållbaraste jag för närvarande äger ett par EIA med minst sex år " på sulan.".. :-BD

Sex år. :surp: :surp:

Är du smålänning eller går du en halv meter över marken :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

anersimyra  
#441495 Ha ha ha ha..nej..jag har flera par kängor som jag vårdar. Och viktigast av allt, jag sparkar aldrig av småkvist från virket.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

anersimyra  
#441540
1488268939_img_1052.jpg
1488268939_img_1051.jpg
Nä men sedär. Sthil tecnical extreme är ju tillverkade av Haix.. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

Mannfolk  
#442422 Har haft husqvarnas technical 24 i 3års tid,Sen sprack dem upp i hälen och jag fick nya av Husqvarna för att det tydligen var fabriksfel. Jävligt shysst! Sen fick jag nya motsvarande som var ombyggda i hälen. Tydligen en helt ny modell för jag kan inte använda dem. Blir helt jävla sjuk i fötterna efter någon timme. Speciellt i närheten av knölen på vänster utsida av foten och vid lilltån.Det är väcket av tungan plus krokarna på utsidan som håller snöret som trycker.

Vilket märke skall jag prova nu? Behöver verkligen få nya kängor snabbt!

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

valtra mega  
#442426 Köpte stihl ranger gtx i höst tycker dom är bekväma (bättre jämfört med Husqvarna läderkänga som jag använt förut) kan inte säga något om hållbarheten för köpte x strax efteråt så har inte slitit så hårt på dem ännu

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

T Landström  
#442428 Kolla på Meindl...

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442432 Waipoua på Jula. Köpte förra veckan. Huggit med dem 6 timmar. Väldigt positivt så här långt, till det priset. Men är man proffs så kanske de inte duger för heltidsjobb?

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442433 Meindl Timberking, klass 3 i sågskydd + väldigt bekväm.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

T Landström  
#442437 Funderar på att testa dessa...
https://honeybros.com/Item/Meindl_Airstream_Rock_Chainsaw_Boots

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Midgård  
#442442 Jag köpte ett par Meindl Airstream för 5-6 år sedan. Mycket bekväma och har hållit bra. Alltid torr om fötterna oavsett om det är varmt, kallt eller blött ute. Nu jobbar jag inte heltid i skogen men jag har slitit ut flera andra kängor på kort tid tidigare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).