Öppna kategorin

Skid-VM i Lahti 2017

77 inlägg 15934 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skid-VM i Lahti 2017

sundelius  
#442186 Tror bestämt att stegmaster börjar bli orolig att förstöra sitt nya epitet, sportoraklet :lol:

Elmia
Användarvisningsbild

Stafett 4x10 km herrar

traktorz  
#442194 Läser förstås med intresse @stegmaster tips.
Men håller naturligtvis själv på egna favoriter och hoppas att Sverige upprepar vad damerna presterade idag, nämligen med ytterligare ett silver imorgon. Vi såg idag att startfältet glesades ut rejält med tiden, tror dock det tar lite längre tid att spräcka fältet imorgon. Största dramatiken blir om silvret, ty guldet och fjärdeplatsen är nog redan givet på förhand?

Norge:
Didrik Tønseth, Niklas Dyrhaug, Martin Johnsrud Sundby och Finn-Hågen Krogh.

Sverige:
Daniel Richardsson kommer att köra den inledande sträckan, Johan Olsson den andra, Marcus Hellner den tredje sträckan och Calle Halfvarsson den sista.

Ryssland:
Andrej Larkov, Aleksandr Bessmertnykh, Aleksej Tsjervotkin och Sergej Ustjugov.

Finland:
Sami Jauhojärvi, Iivo Niskanen, Lari Lehtonen och Matti Heikkinen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skid-VM i Lahti 2017

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442230
axwell skrev:Iilvo var ju suverän på att fort på skidor, men sen............................................ :surp:

Smaklöst att oombedd ta upp Mika Myllylä som sin förebild. 😡

Ledarna för dom andra länderna försöker släta över det med att Finland har en annan inställning till doping.
Tror att det tyvärr stämmer, medierna i Finland har aldrig kommit över att "hjältarna" vid VM 2001 blev avslöjade av illvilliga kontrollanter.

Medias inflytande fungerar likt "droppen som urholkar stenen". :|

Och vad i helvete menar du med att finsk media och Finland överlag skulle godkänna doping????
Finska idrottsmännen gjorde fel,lagledningen gjorde fel och det är inget att gömma undan,och vi finnar har förlåtit idrottsmännen men vi vet dom gjorde fel.
Jag ser inget fel med att ha Mika Myllylä som förebild,han var en stor idrottsman,tyvärr lät han sej luras med i dopingkarusellen,fastnade och avtjänade sitt straff,men jag tror inte det var bara finnarna som syssla med doping dom där åren.
Men hur är det med er rövslickande svenskar och er media???
Namn som Ricky Brusch,Linda Haglund och han brottaren norrifrån,Ni svenskar har väl ALDRIG sysslat med dopning??
Och hur var det med ryskan Ludmila som sen gifte sej med en svensk(Enqvist) och blev så SVENSK och hon var Sveriges hopp i bob i OS men sen när hon fastna för doping så blev hon "den där jävla ryskan....
Samma sak med Mika Myllylä,när det gick bra var han "nästan svensk" eftersom han växt opp i Sverige men sen han fastna så blev han " den där jävla finnjäveln"

Ska du skriva om media som godkänner doping så rikta då blicken västerut,norrmännen har innan VM vräkt i sej astmamedicin och var det inte så att den skäggige norrbaggen som blev 2-a efter Iivo hade varit avstängd 2016??

Användarvisningsbild

Re: Skid-VM i Lahti 2017

JensSkoog  
#442246
Simba skrev:Jag ser inget fel med att ha Mika Myllylä som förebild,han var en stor idrottsman,tyvärr lät han sej luras med i dopingkarusellen,fastnade och avtjänade sitt straff,men jag tror inte det var bara finnarna som syssla med doping dom där åren.

Där skulle jag mena att du har en bra poäng. Det där med doping är skit och dubbelskit, och jag känner med dom idrottsmän och kvinnor som blir i många fall lurade in i det genom att hela systemet jagar toppresultat.
Värsta fallet genom tiden är väl tidigare DDR.

Och när det är sagt: Jag kommer alltid till att minnas Mika Myllylä som en av dom största. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Skid-VM i Lahti 2017

Bax  
#442257
JensSkoog skrev:
Simba skrev:Jag ser inget fel med att ha Mika Myllylä som förebild,han var en stor idrottsman,tyvärr lät han sej luras med i dopingkarusellen,fastnade och avtjänade sitt straff,men jag tror inte det var bara finnarna som syssla med doping dom där åren.

Där skulle jag mena att du har en bra poäng. ...


Där kan jag hålla med er.
Om du någonsin har tränat någon sport, tänk dig följande:
Du har kört stenhårda intervaller så mjölksyran sprutar ur öronen och benen är som blöta spaghettis, då kommer den tränare/läkare som följt dig ända sedan ungdomsåren fram med en flaska och säger: Drick det här!
Skulle du häva i dig det som finns i flaskan, eller skulle du säga -Stopp nu, vad innehåller den här flaskan?
Jag skulle svept flaskan på nolltid i ett försök att överleva.
Vips så kan jag vara dopad.
Vi kommer aldrig få reda på sanningen om t.ex. Johaug och läppsalvan, men nog kan en sådan situation uppstå.

Har man hamnat i ett system som arbetar MED doping så är det nog svårt som lovande ungdom att säga nej, speciellt när man inser att karriären är slut i och med nejet.
Det måste vara systemet som arbetar MOT doping.

Uff, detta ämne går att diskutera i all oändlighet utan att nå fram, ungefär som vissa bannade ämnen på detta forum.

Avatar Fallback

Re: Skid-VM i Lahti 2017

axwell  
#442316
Simba skrev:Och vad i helvete menar du med att finsk media och Finland överlag skulle godkänna doping????
Finska idrottsmännen gjorde fel,lagledningen gjorde fel och det är inget att gömma undan,och vi finnar har förlåtit idrottsmännen men vi vet dom gjorde fel.
Jag ser inget fel med att ha Mika Myllylä som förebild,han var en stor idrottsman,tyvärr lät han sej luras med i dopingkarusellen,fastnade och avtjänade sitt straff,men jag tror inte det var bara finnarna som syssla med doping dom där åren.
Men hur är det med er rövslickande svenskar och er media???
Namn som Ricky Brusch,Linda Haglund och han brottaren norrifrån,Ni svenskar har väl ALDRIG sysslat med dopning??
Och hur var det med ryskan Ludmila som sen gifte sej med en svensk(Enqvist) och blev så SVENSK och hon var Sveriges hopp i bob i OS men sen när hon fastna för doping så blev hon "den där jävla ryskan....
Samma sak med Mika Myllylä,när det gick bra var han "nästan svensk" eftersom han växt opp i Sverige men sen han fastna så blev han " den där jävla finnjäveln"

Ska du skriva om media som godkänner doping så rikta då blicken västerut,norrmännen har innan VM vräkt i sej astmamedicin och var det inte så att den skäggige norrbaggen som blev 2-a efter Iivo hade varit avstängd 2016??


Har aldrig sagt att finsk media godkänner doping, bara att du och nästan alla andra finnländare genom åren är påverkade av hur dopingavslöjanden inom de egna leden har behandlats.

Ingen skillnad på dom som jag träffar i Sverige men som följer med vad som händer i sitt hemland. Alla säger samma sak oavsett utbildningsnivå eller politisk hemvist, "alla andra länder dopar sig lika mycket men våra skidåkare åkte dit".

Vi blir alla påverkade av det vi läser, jag åt andra hållet än du Simba.

Tomas Johansson är ingen man kan vara stolt över, en stor skam att Svenska Dagbladet dessutom gav honom Bragdguldet två efter avslöjandet.
Hård kritik i övrig media för det beslutet.

Linda Haglund "råkade" få anabola piller istf B-vitamin av sin finske tränare Pertti Helin 1991.
Hon förläts aldrig för sin påstådda aningslöshet, dog relativt ung några år sedan.

Ricky Bruch började knapra anabola i USA 1967 fram till 1974, 1975 förbjöds medlet. Han var redan då ett mentalt vrak med fysisk styrka, dog relativt ung flera år sedan.

Ludmilla, "den där djävla ryskan" hittade på en snyfthistoria två efter Lindas avslöjande, blev "tvingad".
Naiva förbundspampar svalde den fabricerade historien, åtta år senare visade hon på nytt sitt rätta jag.
Hon kommer aldrig att förlåtas.

Utöver ett stort antal finska friidrottare missade du "svenska" Abeba Aregawi.
Avslöjades några dagar in i jan -16, medlet meldonium blev förbjudet 1 jan samma år. Det gick inte att bevisa att hon tagit medlet efter årsskiftet, stängdes ändå av under fortsatt utredning.
I stort sett alla inblandade tog avstånd från fuskaren som senare frikändes men fick inte representera Sverige i landskamper.
Senast jag läste om henne ville ingen svensk klubb ha med henne, hoppas personligen att läget är detsamma idag.

Inte alla svenskar men dom flesta, förlåter inte dopingfuskare, speciellt inte när det varit organiserat och systematiskt.

Astmamedicin är ju inget att oroa sig för, det kom en norska utredningen fram till. Eftersom Sverige har varit mest kritiska tog man med en svensk astmaexpert som kom till samma slutsats. Att svensken sedan tidigare är kollega med den norsk som ledde utredningen påverkade självklart inte resultatet, eller(?).
Den skäggige silvermedaljören fick ju nästan lika hårt "straff" som den med anabola, två månader under icke tävlingssäsong. :roll: :lol:

Sanningen om Therese Johaugs läppsalva kommer vi nog aldrig att få fram. I början av utredningen ljög man i otakt men nu är alla inblandade så intrimmade att inget mer kommer att läcka ut.

Vi får nog vända blickarna både mot öst och väst betr. doping ?
Märkligt att norska instansen råkade komma fram till 13 månader för Therese, perfekt för att hinna bli i topp till OS (OL!). :roll:

Den som fuskar stjäl från den odopade !

Användarvisningsbild

Re: Skid-VM i Lahti 2017

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442477 Damernas 30km fristil idag, norskt på 1-4 plats.
Björgen knappt andfådd i mål, hon är i bra form hon. :roll:

Det inte det att hon dopar sig, astmamedicinen är ju helt tillåten att använda. Utredningar visar att man inte har någon som helst vinning av det, så inhalera mera bara :lol:

Avatar Fallback

Re: Skid-VM i Lahti 2017

jannee  
#442528 Bara att gratulera norska skidåkare till att skött sin träning optimalt. Ni norrmän är för tillfället outstanding. Andra nationer får ta lärdom av sina norska kollegor och deras sätt att träna - ja hela upplägget.
Inte för att jag önskar andra personer illa men förhoppningsvis är Petter Northug mer mänsklig på 5 milen än vad damerna idag var :mrgreen: .

Användarvisningsbild

Re: Skid-VM i Lahti 2017

JensSkoog  
#442560 Blir väl rysk siger på femman :???:
Ustjugov är oslagbar, så får svenskar och finnar tävla om silver och brons. :wink:

Northug står av efter 3 mil :surp:
(Bara jag som ser om jag kan matcha "stegmaster" i att se morrondagen :lol: :lol: )

Avatar Fallback

Re: Skid-VM i Lahti 2017

jannee  
#442565 Helt fel Jens. 3 nordbor som delar på medaljerna Hellner + 2 norrbaggar, men va f*n, får väl gå för denna gång :mrgreen: :grin:

Avatar Fallback

Re: Skid-VM i Lahti 2017

axwell  
#442570
jannee skrev:Helt fel Jens. 3 nordbor som delar på medaljerna Hellner

Tror också på tre nordbor, Hellner, Sundby och Niskanen. :!:

Användarvisningsbild

Hellner, Niskanen, Olsson

traktorz  
#442607 Niskanen åker inte femmilen, men Heikkinen är nog deras bäste idag.
Sen lär det ju bli slagsmål med stavar idag också, eg norske tränaren Hjelmeset som fäktade mot vallachefen Urban Nilsson igår. Ustiugov praktiserade ju tidigare stavfäktning mot Hellner, så idag lär nog fler stavar ryka. Det går undan i hårda "pister", så räkna med fall i utförskörningarna.

Startlistan:
5 HELLNER Marcus 25 NOV 1985 SWE
13 BURMAN Jens 16 AUG 1994 SWE
23 OLSSON Johan 19 MAR 1980 SWE
28 JOHANSSON Martin 26 SEP 1984 SWE

1 SUNDBY Martin Johnsrud 26 SEP 1984 NOR
7 HOLUND Hans Christer 25 FEB 1989 NOR
9 ROETHE Sjur 2 JUL 1988 NOR
14 GLOEERSEN Anders 22 MAY 1986 NOR
18 NORTHUG Petter Jr. 6 JAN 1986 NOR

2 HEIKKINEN Matti 19 DEC 1983 FIN
22 LEHTONEN Lari 21 JUN 1987 FIN
30 HYVARINEN Perttu 5 JUN 1991 FIN
46 KITTILAE Kusti 9 SEP 1981 FIN

3 HARVEY Alex 7 SEP 1988 CAN
4 USTIUGOV Sergey 8 APR 1992 RUS
6 COLOGNA Dario 11 MAR 1986 SUI
8 MANIFICAT Maurice 4 APR 1986 FRA
10 MUSGRAVE Andrew 6 MAR 1990 GBR

   TS
Avatar Fallback

Re: Skid-VM i Lahti 2017

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442671 Bra gjort Finland att ta bronset. Lite extra vilja på hemmaplan.

Normännen fick stryk av en britt... ;)

Avatar Fallback

Re: Skid-VM i Lahti 2017

jannee  
#442676 Så fel man kan ha :oops: men så bra för sporten :grin:
Detta resultat var nog det optimala för längdskidåkningen. 4 väldigt duktiga skidåkare som kanske inte fick briljera men ändå visa att de tillhör eliten av längdskidåkningen :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Skid-VM i Lahti 2017

JensSkoog  
#442678 Det där va toppers! :-BD :-BD

Viktigt för idrotten att det inte blir dominans från några få :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).