SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Arbetskläder för skogen

Lilla julafton - besök i Skogmas lager

18 inlägg 13525 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lilla julafton - besök i Skogmas lager

BjörnS  
#442253
Torbjörn Johnsen skrev:Utsäkta dum fråga @BjörnS men vad är det för speciellt (användning) med en läkthammare?


Bygger man takstolar eller behöver att klättra samtidigt så har man ibland bara en hand tillgänglig och då går det fint att dra fram virke med den.
Eller så slår man den i grövre balkar och använder den som handtag för att dra upp sig [emoji6]
Till att dra ut märlor vid stängselbygge är den som Bax säger också väldigt bra.
Bra komplement till vanlig snickarhammare men mest för grövre arbeten.

Användarvisningsbild

Re: Lilla julafton - besök i Skogmas lager

molnia  
#442637 jag har för mig att vi fick se en sådan när jag gick bygg på gymnasiet 02-05. Har för mig att ställningsbyggare kunde få användning för den när man skulle knacka ur någon kil i en viss typ av ställning som jag inte kan komma på vad det var för modell. Kanske någon tidig modell som inte finns längre..?

Avatar Fallback

Re: Lilla julafton - besök i Skogmas lager

Danskar´n  
#442652 Där jag kommer ifrån,(väster om Öresund), är en läkthammare den vanligaste hammare vid allt bygge. Vart ifrån den har sitt namn, vet jag inte, men troligen för att den användes vid takläggning,(läkter), och som flera nämner här, bra att dra fram virke, slå in i en balk för stöd och ganska tålig till bryt-jobb - och så kan man splitta en bräd stump till kiler...(också nämnd tidigare). Snickar hammare är för - snickerier o annat småtterier... enligt min ringe mening... :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).