Öppna kategorin

Regeringen vill göra det lättare att avhysa

3 inlägg 2021 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Regeringen vill göra det lättare att avhysa

DrW  
#441158 http://www.dn.se/nyheter/politik/regeri ... a-tiggare/

Är det någon här som haft problem med detta? Eller är det vanligen på industrimark och tomma tätortsnära tomter? Verkar ju i vilket fall som helst som om markägarnas rättigheter i detta fall är på väg att förbättras. Kan kanske tycka att fyra veckor är en rätt väl tilltagen tid för att avlägsna sig om man bosatt sig olovligen. Undrar om det gäller även om någon slår upp sitt tält i min trädgård, eller blir det någon form av hemfridsbrott? Har inte hittat några detaljer om förslaget. Undrar om det även fortsatt är tänkt att vara avgifter för markägaren för att få till avhysning? Städning och skador lär väl sannolikt hamna på markägarens lott.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Regeringen vill göra det lättare att avhysa

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441159 Det är åtminstone en, nyligen avstängd, medlem som har haft problem med utländska bärplockare boendes på sina marker och fått städa upp efter dessa.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Regeringen vill göra det lättare att avhysa

Skogsvaktaren  
#442252 Det är viktigt att äganderätten värnas på ett effektivt sätt när någon bosatt sig i till exempel skog eller på privat mark utan tillstånd.

Enligt regeringen ska detta förenkla processen för markägare att ta tillbaka sin mark eller byggnad om personer har bosatt sig där mot fastighetsägarens vilja.

Det ska bland annat bli möjligt att ansöka om avlägsnande utan att markägaren känner till eller anger identiteten på dem som ska avlägsnas.


Vi får hoppas att detta gäller alla intrång som görs på privata jord & skogsmarker också allt ifrån snöskoter körning, julgransstölder, tjuvhuggning av ved eller för att få fri utsikt till olovligt byggande , grävande mm på annans mark.

Ja jag tycker nog att det finns gott om svenska "socialfall" som skulle behöva en spark i röven. De har haft tillgång till skola, jobb, bostad i Sverige sen de föddes och struntar i att göra rätt för sig och skadar andras egendom.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).