Vedmaskiner, flishuggar

vedmaskin för grov ved!

4 inlägg 3911 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

vedmaskin för grov ved!

bm600  
#442072 Är lite i valet o kvalet o bygga en vedmaskin eller bara en klyv för grövre ved (från 40cm ) någon som har lite idéer? Eller ännu hellre bilder på lyckade byggen.. Tänker i banorna att göra klyven så den klyver lite i taget o tar med kubben tillbaka eftersom det sparar kraft o lämnar betydligt renare ved..



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: vedmaskin för grov ved!

JensSkoog  
#442181 Har sett drömmaskinen för övergrovt på Youtube, men hittar den inte nu.

Men kolla 1 min. och 40 uti den här, så ser du grundprincipet i en mycket basic utförande.


Användarvisningsbild

Re: vedmaskin för grov ved!

Vedproducent  
#442197
bm600 skrev:Är lite i valet o kvalet o bygga en vedmaskin eller bara en klyv för grövre ved (från 40cm ) någon som har lite idéer? Eller ännu hellre bilder på lyckade byggen.. Tänker i banorna att göra klyven så den klyver lite i taget o tar med kubben tillbaka eftersom det sparar kraft o lämnar betydligt renare ved..

Ja klyvfunktion liknande den på tex Japa 435. Vedmaskinen i sig tror jag inte mycket på men en konstruktion på enbart klyvdelen som kan ta stockar upp till kanske 80 cm i diam skulle ju kunna vara något. Borde ju inte vara svårt för den händige att få till en sån konstruktion.

Användarvisningsbild

Re: vedmaskin för grov ved!

bm600  
#442208 Ja är lite inne på den linjen, som japa fast kunna klara 1 meter grovt. Har många kubbar på ett år som är i den storleken. Känns som fler borde gjort såna byggen innan

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).