Motorsåg och handhållet

Trimma husqvarna 560xpg

60 inlägg 33596 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

Mannfolk  
#441950
Sågomanen skrev:Mannfolk: Roligt att det uppskattas, jag tänker att 550 testas framöver. 560 har jag ännu inte någon men det vore intressant att testa trimmad 550 och 560 gentemot standard.

Har du kunnat "isolera" hur mycket förgasarbytet från 357xp till 346 gav i sig?


Inte alls stor skillnad. Större luftfilter som inte sätter igen sig är ju bra men kanske 0,1 0,2kw till.

Men det känns ju manligare iaf 😈

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

Sågomanen  
#441951 Ok. Användningsområdet är ju avgörande när man väljer luftfilter. Men åter till trådämnet, är det någon som nyligen trimmat till sin 560 eller för all del 550, hur, skillnad?

Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

Peteflamingstar  
#442108 Dekaltrimmat min 560 med 562:ans toppkåpa och plockat bort gnistskyddet. Ger absolut inget annat än en mental effektökning! :grin:

Avatar Fallback

Re: Trimma husqvarna 560xpg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442180
Sågomanen skrev:knaggen: Inte illa, det bevisar att 346:orna är robust byggda. 550 och 560 verkar också helt okej men om ytterligare några år vet vi mer vad de tål och inte men de är ju inte lika frekvent trimmade som 346 verkar det som.

Har du några mått på den låga respektive höga cylindern till 346?


Skiljer ca 6 tiondelar det verkar inte mycket men det gör det på port tiderna .

Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

Sågomanen  
#442188 Ja det var ganska stor skillnad. Varför har man gjort 2 olika cylinderhöjder?

Avatar Fallback

Re: Trimma husqvarna 560xpg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442190
Mannfolk skrev:
Sågomanen skrev:Tänkte bidra med lite färsk info kring trimning. Jag har låtit Bengt trimma en 346NE, 254xpg och en 555fxt, han har priser på mellan 1 500:- - 2 000:- lite beroende på maskin och om man trimmar i samband med nyköp eller sin redan begagnade.



Intressant! Berätta gärna hur man trimmar en 555fx. De ha jag nämnligen funderat på än längre tid!

Angående trimmningen så var jag skeptisk i början att inte sågen inte skall hålla. Men när man läste runt på olika forum fick man dett för sig att dett ända nackdelen var ljudnivån. Har 3st 346xp NE som är trimmade. Tändspolen bytt,muffler mod. Och 357ans förgasare på 2 av dessa. Det är sån otrolig skillnad att jag ännu inte hittat en såg som skulle kunna ersätta dem.


Inte haft strul en enda gång på 600fub med mina sågar. Men de e ju klart en husqvarna är väl räknad att klara 4000tusen.

Är du säker på att det är 357 förgasare och inte bara luftfilter +hållaren i från 357.
För att 357 förgasaren skall göra nytta så måste man ta upp spolkanalena utblåset skall höjas xxx grader det samma med transferportarna som höjs med xxx ,xxx grader insuget behålls standard har bra öppnings och stängnings tider.då funkar 357 förgasaren .
Höll på att glömma ljuddämparen skall vara dubbla utblås .
labbar man med utblås lite fjant i spolkanalerna eller försöker få till något av insuget då funkar orginal förgasaren med 357 luftfilter + hållare ger cirka 0.7hk om man får till tiderna rätt.
Sen at byta tändspole är inte nödvändigt då den blå klarar att varva upp till 14000 och mera varv behövs inte när man har en starkare såg.
Bang for the mony är att andra tändpunkten på sågen då den är rent pissdålig här finn effekt att hämta nästan gratis.Lite tänkande och mätande och lite mera tänkande.

Avatar Fallback

Re: Trimma husqvarna 560xpg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442192
Sågomanen skrev:Ja det var ganska stor skillnad. Varför har man gjort 2 olika cylinderhöjder?

Ställde den frågan till den lokala krängaren av husqvarna och han skulle fråga något ljushuvud på fabriken men han gömde sig nog i en garderob och grät ,jag har inte fått något svar på den frågan än.

Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442193 Hur mycket gör det på porttiderna?
Har de samma form och volym i toppen där expansionen börjar?

Avatar Fallback

Re: Trimma husqvarna 560xpg

martiniholma  
#529678 Läser om uppöppnade ljuddämpare och en tanke kommer, spelar det någon roll om man har 1-2 mindre extra utblås, eller bara förstorar det befintliga så man bara har ett större? 🤔

Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

totte  
#529765 Nej, det bör inte betyda något märkbart om det är samma area.

Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530004 Det är tryck, hastighet och flöden som bestämmer.
Placering kan ha betydelse, likaså storlek på håligheter samt ev rörbitar.

Avatar Fallback

Re: Trimma husqvarna 560xpg

Jonashuggare  
#530173 Hej
Har kört 560 sen den kom... men kör nu Stihl 462..den kan nog slå de flesta trimmade 560or... snart kommer stihl 500i :-bd ,

Avatar Fallback

Re: Trimma husqvarna 560xpg

martiniholma  
#530280
Jonashuggare skrev:Hej
Har kört 560 sen den kom... men kör nu Stihl 462..den kan nog slå de flesta trimmade 560or... snart kommer stihl 500i :-bd ,

Ja det gör den säkert. Jag har också kört 560 sedan den kom, och har nu kompleterat med 572, och där är rätt stor skilldnad. Har också provat 462an. 500i blir nog grym! Men får nog ett pris därefter😉

Avatar Fallback

Re: Trimma husqvarna 560xpg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530297 Meina da va 15000 i Norge med moms villedande.

Avatar Fallback

Re: Trimma husqvarna 560xpg

martiniholma  
#530304
can skrev:Meina da va 15000 i Norge med moms villedande.

Det skulle innebära ca 16400 kr i Sverige.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).