tor 02 mar 2017, 22:29#442190
Mannfolk skrev:Sågomanen skrev:Tänkte bidra med lite färsk info kring trimning. Jag har låtit Bengt trimma en 346NE, 254xpg och en 555fxt, han har priser på mellan 1 500:- - 2 000:- lite beroende på maskin och om man trimmar i samband med nyköp eller sin redan begagnade.
Intressant! Berätta gärna hur man trimmar en 555fx. De ha jag nämnligen funderat på än längre tid!
Angående trimmningen så var jag skeptisk i början att inte sågen inte skall hålla. Men när man läste runt på olika forum fick man dett för sig att dett ända nackdelen var ljudnivån. Har 3st 346xp NE som är trimmade. Tändspolen bytt,muffler mod. Och 357ans förgasare på 2 av dessa. Det är sån otrolig skillnad att jag ännu inte hittat en såg som skulle kunna ersätta dem.
Inte haft strul en enda gång på 600fub med mina sågar. Men de e ju klart en husqvarna är väl räknad att klara 4000tusen.
Är du säker på att det är 357 förgasare och inte bara luftfilter +hållaren i från 357.
För att 357 förgasaren skall göra nytta så måste man ta upp spolkanalena utblåset skall höjas xxx grader det samma med transferportarna som höjs med xxx ,xxx grader insuget behålls standard har bra öppnings och stängnings tider.då funkar 357 förgasaren .
Höll på att glömma ljuddämparen skall vara dubbla utblås .
labbar man med utblås lite fjant i spolkanalerna eller försöker få till något av insuget då funkar orginal förgasaren med 357 luftfilter + hållare ger cirka 0.7hk om man får till tiderna rätt.
Sen at byta tändspole är inte nödvändigt då den blå klarar att varva upp till 14000 och mera varv behövs inte när man har en starkare såg.
Bang for the mony är att andra tändpunkten på sågen då den är rent pissdålig här finn effekt att hämta nästan gratis.Lite tänkande och mätande och lite mera tänkande.
Proffs Huggare