Skogsekonomi

Avkastningsvärdet finansierar sällan skogsköpet

5 inlägg 10851 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avkastningsvärdet finansierar sällan skogsköpet

Landshypotek Bank  Verifierat företagskonto 
#441561 Marknadspriserna på skog har stigit relativt jämt och stabilt sedan 1990-talet.
I södra Sverige slogs nyligen prisrekord med ett genomsnittspris på 600 kr m3sk. Men det förekommer stora regionala skillnader, beroende på bl.a. tillväxttakt och avståndet till industrier. Samtidigt har avkastningsvärdet i princip stått stilla och gapet till marknadsvärdet vidgats ytterligare. Extra viktigt för dig som går i skogsköpstankar är att göra en ordentlig analys av vad fastigheten klarar av att bära i ränte- och amorteringskostnader, menar Carl-Johan Bengtsson, kundansvarig på Landshypotek Bank. Avkastningsvärdet är det som är mest intressant ur ett finansieringsperspektiv, det som ger cashflow.

Läs artikeln "Avkastningsvärdet finansierar sällan skogsköpet" i februari månads nyhetsbrev och diskutera gärna dina tankar kring skogsköp med oss här i forumet.

https://landshypotek.se/var-kompetens/s ... gsartikel/


Hälsningar
Carl-Johan, Niels och Anders
Landshypotek Bank



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Avkastningsvärdet finansierar sällan skogsköpet

Torbjörn Johnsen  
#441810 Det finns en ganska intressant jämförelse i artikeln: Hur många kubik går det åt för att köpa en ny traktor idag jämfört för 40 år sedan. Den jämförelsen ger ju ett bra perspektiv på prisutvecklingen. Frågan är hur det kommer att se ut framöver? Är skogen en undervärderad resurs vars virkesflöde kommer att betalas med sitt rätta (och mycket högre) värde i det framtida bioekonomiska samhället och framställa dagens skogsköpare som riktiga smartskallar? Eller är skogsägandet en allt dyrare livsstil? Vad tror ni? Jag hoppas på det första men frågan är när man i så fall får se några sådana signaler avteckna sig bland t ex höjda massavedspriser? Och jag har ju haft fel förr :mrgreen: :mrgreen:

Här ser ni LHBs jämförelse:
För 40 år sedan behövde du i runda slängar avverka 200 skogskubikmeter (m³sk) för att köpa en traktor. Idag behöver du avverka 1 500 – 2 000 m3sk för att finansiera en likvärdig modell. Priserna på en traktor har stigit, medan virkespriserna i princip stått stilla. Massapriserna är idag i nivå med priserna på 70-talet.

Avatar Fallback

Re: Avkastningsvärdet finansierar sällan skogsköpet

Hema  
#441909 Har man tagit med inflationen, annars är det snarare traktorn stått still, men att man får snart nästan ingenting för råvaran. Iom globaliseringen, kommer nog inte priset gå upp inom en snar framtid. Men iom att befolkningen lever längre vilket leder till en ökning, så kommer efterfrågan med största sannolikhet öka. Men den tidsramen vågar inte uttala mig om.

Avatar Fallback

Re: Avkastningsvärdet finansierar sällan skogsköpet

jannee  
#442032 Finns förhoppningar om ett bra pris :grin:

https://www.hemnet.se/bostad/gard-orsjo ... n-11004979

Användarvisningsbild

Re: Avkastningsvärdet finansierar sällan skogsköpet

JörgenO  
#442042 Jämförelsen med traktorpriset är väl lite väl mycket att jämföra äpplen o päron (eller traktorer o träd)
Förändringar i traktorns produktivitet är ju viktigt samt även finansieringskostnaden som är åtskilligt lägre nu (en följd av lägre inflation och avreglerad lånemarknad).

I övrigt en mycket intressant o lärorik artikel.

@'Janee - Tänk om man haft sina tallar nere i söder... hade varit kul att vara biljardär :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).