Gallring

Vimek-grupp/entreprenör sökes i Blekinge/ Östra Småland

25 inlägg 13237 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vimek-grupp/entreprenör sökes i Blekinge/ Östra Småland

Malwa560Forwader  
#441358 Malwa är en väldigt fin maskin där det är blött och skulle nog säga att den är likvärdig med en vimek. Har inte testat min Malwa än för den fick först gå och visa upp vad han kunde för en h8 häromdan.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Vimek-grupp/entreprenör sökes i Blekinge/ Östra Småland

moiam  
#441449 Vi körde vår Malwa efter en H8 ett tag. Mycket bra kombination tyckte jag. Lika bred beroende på däckuppsättning. Vår är 195cm bred. 500 däck. Så med rätt förutsättningar ska man kunna hålla ihop beståndet med en H8:a. Problemet blir ju kanske vikten beroende på mark.

Avatar Fallback

Re: Vimek-grupp/entreprenör sökes i Blekinge/ Östra Småland

hfab  
#441458
Malwa560Forwader skrev:Malwa är en väldigt fin maskin där det är blött och skulle nog säga att den är likvärdig med en vimek. Har inte testat min Malwa än för den fick först gå och visa upp vad han kunde för en h8 häromdan.

Välkommen till Skogsforum.se och grattis till malwan! [emoji106]

Användarvisningsbild

Re: Vimek-grupp/entreprenör sökes i Blekinge/ Östra Småland

Torbjörn Johnsen  
#441465
moiam skrev:Vi körde vår Malwa efter en H8 ett tag. Mycket bra kombination tyckte jag. Lika bred beroende på däckuppsättning. Vår är 195cm bred. 500 däck. Så med rätt förutsättningar ska man kunna hålla ihop beståndet med en H8:a. Problemet blir ju kanske vikten beroende på mark.


Intessant @moiam! Lite OT kanske men jag tänker besöka en Malwa/H8-kombination nästa vecka för lite reportage och film. Jag är nyfiken på hur/om produktionskapaciteten harmonierar och givetvis hur det ser ut efteråt. Men det får bli en ny tråd om det så småningom :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vimek-grupp/entreprenör sökes i Blekinge/ Östra Småland

moiam  
#441508
Torbjörn Johnsen skrev:
moiam skrev:Vi körde vår Malwa efter en H8 ett tag. Mycket bra kombination tyckte jag. Lika bred beroende på däckuppsättning. Vår är 195cm bred. 500 däck. Så med rätt förutsättningar ska man kunna hålla ihop beståndet med en H8:a. Problemet blir ju kanske vikten beroende på mark.


Intessant moiam! Lite OT kanske men jag tänker besöka en Malwa/H8-kombination nästa vecka för lite reportage och film. Jag är nyfiken på hur/om produktionskapaciteten harmonierar och givetvis hur det ser ut efteråt. Men det får bli en ny tråd om det så småningom :grin:


Ska bli kul att se :)

Användarvisningsbild

Re: Vimek-grupp/entreprenör sökes i Blekinge/ Östra Småland

Traktordave  
#441940 @moiam Hur la ni upp gallringen när ni körde med H8 och Malwaskotare med vägar?
Det finns en annan tråd (Lännen gallringsskördare Lännen gallringsskördare) där det diskuteras stickväg och 2 slingerstråk emellan för att få ca 35-40 (teoretiskt 48 m) mellan vägarna. Hur för du/ni för att få slutna bestånd med få vägar med denna kombination?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek-grupp/entreprenör sökes i Blekinge/ Östra Småland

moiam  
#441979 Vi alternerade mellan att köra stickvägar med stråk mellan och att jag körde i alla utav H8ans vägar.

Avatar Fallback

Re: Vimek-grupp/entreprenör sökes i Blekinge/ Östra Småland

skogshasse  
#441982
hfab skrev:Måste det vara vimek? Går det med Malwa som är i samma storlek?


vilken tänker du på då av vimek och malwa som är i samma storlek. malwan är väl större än vimek har jag för mig.

Avatar Fallback

Re: Vimek-grupp/entreprenör sökes i Blekinge/ Östra Småland

hfab  
#441990 Malwas 560 skotare är något bredare än vimeks 610.
Men i gengäld något kortare och med högre last förmåga. Bredden kan givetvis variera beroende på däcksutrustning.
Val av förare torde ge större utslag i en gallring än valet av maskin i detta fall.
Dock må påpekas att malwa hanterar större aggregat, vilket kan vara utslagsgivande i senare gallring.
@skogshasse

Användarvisningsbild

Re: Vimek-grupp/entreprenör sökes i Blekinge/ Östra Småland

moiam  
#442002 Om jag inte har fel så diffar det ca 1 ton på fullastad Malwa/Vimek enligt specifikationer. Så nej. Maskinvalet bör inte vara utslagninsfrågan i det här fallet utan som ovan nämnt föraren och markförutsättningar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).