Skördare

Lännen gallringsskördare

79 inlägg 29173 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lännen gallringsskördare

valtra mega  
#441944 Jag hugger 3-3,5 m vägar med 20 mellan vägarna från kant till kant har gjort så också när jag huggit med motorsåg .
Men om man skulle tänka sig att använda slingerstråk tror jag det är bättre att ha en 2,7m midjestyrd traktor än en 2,5 vanlig den midjestyrda kräver mindre rum när man börjar slingra mellan stammarna

Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

Seb macahan  
#441956 Absolut är det nog så Valtra Mega. Det är nog därför skördare är midjestyrda. Men i traktorvärlden finns det ju inga midjestyrda längre. Valtra X har det varit tyst om vad jag vet.
Sen vet jag inte riktigt, min Tigercat H09 var endast 1,9m bred men 8WD. skulle man rakt fram så gick det o köra smalt, men när man skulle börja slingra sig fram så tyckte jag det var svårt o hålla ner bredden på vägen. Givetvis mycket pga oerfarenhet men man ser ju också vad konceptet har för begränsningar pga längden. En traktor är ganska mycket kortare. En H8 är nog mest lik en traktor i hjulbas och är midjestyrd, kanske en del av framgångskonceptet.
Sen ska ni inte förglömma att jag resonerar ur en "hobby nivå". Ska man prata produktion så är det helt andra värderingar som vägs in.
När jag får hem den nya maskinen ska jag prova o göra ett slingerstråk bara för o testa i en 1:a gallring.
Sen ska man kanske ta o väga in att man med traktor/Lännen kan hugga smalare stickväg och beståndet kanske då kanske faktisk mår bra av en något bredare körstråk i mitten. Stickvägs träden kan stå lite tätare. Detta är ju lite orpövad teknik. Tittar man på konventionell gallringsmetod och hur den utförs är det allt som oftast omvänt förhållande hårt uttag intill stickväg och näst intill ogallrat i mellanzon. Fast det finns dom som kan, har sett det senast idag. En riktigt fin 2:a gallring med en 901. Men föraren är också känd för att vara duktig fick jag veta.

Avatar Fallback

Re: Lännen gallringsskördare

valtra mega  
#441963 blir det tillräcklig lång maskin så nog fordras det utrymme trots midjestyrning och så räknas nog all huggning med traktor till hobbynivå tror jag

Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

Mannfolk  
#441983 Angående att göra ett slingerstråk Seb så har du en god ide att börja så först, för då kan du fälla träden åt vardera sidan maskinen så att börja så är ju inte alls dumt! Gör du två slingerstråk måste ju alltid träden falla/stjälpa från stickvägen där timmret/massaveden ligger.


Valtra mega en skicklig maskinist gör nog ett väldans bra jobb med en traktorskördare oxå. Kanske inte lika effektiv men. Kräver man 100% produktion som egenverksam måste man ju köpa en ny skördare :lol: föruttsat man faktist kan uttnyttja skördarn till 100%

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar