traktorz skrev:De med erfarenhet har säkert gjort dyrköpta misstag och lärt av det. Bengt i Skeppshult nämns här ovan. Skotertrimmare brukar annars kunna tvåtakt. Du har mycket på att vinna på att det blir riktigt gjort, trist om det istället inte blir så bra. Synd på en klassiker som 346:an.
Björn T skrev:Om du vill trimma är det inga större problem. Börja med att ta upp kanalerna i cylindern och sen öppna upp ljuddämparen och vill du att sågen ska varva mer får du byta tändsystem. Den elektroniska förgasaren kompenserar automatisk för trimning. Och är du fortfarande inte nöjd kan du svarva av cylindern för högre kompression. Det finns en duktig sågtrimmare på youtube från USA som du kan titta på. Sök på chainsaw Guy så hittar du mycket intressant att titta på. Har själv köpt en ljuddämpare till min 362 Stihl som fungerar bra.
anersimyra skrev:traktorz skrev:De med erfarenhet har säkert gjort dyrköpta misstag och lärt av det. Bengt i Skeppshult nämns här ovan. Skotertrimmare brukar annars kunna tvåtakt. Du har mycket på att vinna på att det blir riktigt gjort, trist om det istället inte blir så bra. Synd på en klassiker som 346:an.
Jag är enbart intresserad av att skruva själv då jag tycker det är kul..
Mange skrev:Nu är det 560 denna tråd diskuteras i. Jag har pillat väldigt lite med detta och ser ingen mening med det alls! Bättre o ta en större såg om man vill ha mer brum!Björn T skrev:Om du vill trimma är det inga större problem. Börja med att ta upp kanalerna i cylindern och sen öppna upp ljuddämparen och vill du att sågen ska varva mer får du byta tändsystem. Den elektroniska förgasaren kompenserar automatisk för trimning. Och är du fortfarande inte nöjd kan du svarva av cylindern för högre kompression. Det finns en duktig sågtrimmare på youtube från USA som du kan titta på. Sök på chainsaw Guy så hittar du mycket intressant att titta på. Har själv köpt en ljuddämpare till min 362 Stihl som fungerar bra.
Men nyfiken blir jag...
Vilka kanaler menar du man ska ta upp? Så du ökar dess diameter? Timingen på öppet o stängt? Spolhastighet/Vevhus tryck?
Vilken tändning tycker du man ska byta till? Och hur? Till vilken effekt? Du har flytande tändkurva och fasta parametrar o följa i vilket fall.
Tändning och bränslesystem hänger ihop. Det den elektroniska förgasaren kompenserar är inte mycket utan snarare fin justering i bästa fall.
Att minska utrymmet där man komprimerar det som ger kraft låter helt fel i mina öron. Fyll upp det i stället så du kar mer som expanderar o ger kraft. Att ha en massa varv är ju kul, men det ska hända nåt i stock med!
Att söka på internet o titta på filmer är ju roande... Men det är på bänken och i stock man gör skillnad!!!
Ljuddämpar bus ger snabbt och enkelt skillnad om man vet lite vad man sysslar med
Sågomanen skrev:jannee: Jag tänkte också att det måste rasa märkbart snabbare med trimning men min 346:a som är tillverkad 2010 trimmades ny och har gått uppskattningsvis 500 timmar men går fortfarande perfekt.
Om de håller för 1 000 - 2 000 timmar kanske någon annan vet men då brukar ju flera ge upp även utan trimning.
Sågomanen skrev:Tänkte bidra med lite färsk info kring trimning. Jag har låtit Bengt trimma en 346NE, 254xpg och en 555fxt, han har priser på mellan 1 500:- - 2 000:- lite beroende på maskin och om man trimmar i samband med nyköp eller sin redan begagnade.
Sågomanen skrev:Mannfolk: Jag vet inte. Därför lät jag Bengt göra det Jag frågade efteråt för jag märkte skillnad, inte alls lika mycket som före och efter en trimning av 346NE men ändå.
De har slipat på insug och lite på utblås. Ingen vidgning/ditsvetsning av större avgaspipa då de befarar att plasten runt utblåset skulle smälta.
Se test av 555fxt på bloggen: https://skogsforum.se/blog/view/test-roj ... -7323.html