Motorsåg och handhållet

Trimma husqvarna 560xpg

60 inlägg 33606 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trimma husqvarna 560xpg

jannee  
#441661 Hållbarheten MÅSTE minska radikalt, allt annat vore ologiskt.
Trimmade en 50 cc KS Zyndapp tidigt 60 tal, den gick "rätt" bra tills den skar :grin:
Trots stora kylflänsar på cylindern kyldes den tydligen ändå inte tillräckligt, hur klarar en motorsågsmotor den enorma värme som ändå måste alstras :?:
Hur många timmar klarar en trimmad motorsåg att leverera innan kompression ger vika :?:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

Sågomanen  
#441670 jannee: Jag tänkte också att det måste rasa märkbart snabbare med trimning men min 346:a som är tillverkad 2010 trimmades ny och har gått uppskattningsvis 500 timmar men går fortfarande perfekt.

Om de håller för 1 000 - 2 000 timmar kanske någon annan vet men då brukar ju flera ge upp även utan trimning.

Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

anersimyra  
#441691
traktorz skrev:De med erfarenhet har säkert gjort dyrköpta misstag och lärt av det. Bengt i Skeppshult nämns här ovan. Skotertrimmare brukar annars kunna tvåtakt. Du har mycket på att vinna på att det blir riktigt gjort, trist om det istället inte blir så bra. Synd på en klassiker som 346:an.

Jag är enbart intresserad av att skruva själv då jag tycker det är kul.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441700
Björn T skrev:Om du vill trimma är det inga större problem. Börja med att ta upp kanalerna i cylindern och sen öppna upp ljuddämparen och vill du att sågen ska varva mer får du byta tändsystem. Den elektroniska förgasaren kompenserar automatisk för trimning. Och är du fortfarande inte nöjd kan du svarva av cylindern för högre kompression. Det finns en duktig sågtrimmare på youtube från USA som du kan titta på. Sök på chainsaw Guy så hittar du mycket intressant att titta på. Har själv köpt en ljuddämpare till min 362 Stihl som fungerar bra.
Nu är det 560 denna tråd diskuteras i. Jag har pillat väldigt lite med detta och ser ingen mening med det alls! Bättre o ta en större såg om man vill ha mer brum!
Men nyfiken blir jag...
Vilka kanaler menar du man ska ta upp? Så du ökar dess diameter? Timingen på öppet o stängt? Spolhastighet/Vevhus tryck?
Vilken tändning tycker du man ska byta till? Och hur? Till vilken effekt? Du har flytande tändkurva och fasta parametrar o följa i vilket fall.
Tändning och bränslesystem hänger ihop. Det den elektroniska förgasaren kompenserar är inte mycket utan snarare fin justering i bästa fall.
Att minska utrymmet där man komprimerar det som ger kraft låter helt fel i mina öron. Fyll upp det i stället så du kar mer som expanderar o ger kraft. Att ha en massa varv är ju kul, men det ska hända nåt i stock med!
Att söka på internet o titta på filmer är ju roande... Men det är på bänken och i stock man gör skillnad!!!
Ljuddämpar bus ger snabbt och enkelt skillnad om man vet lite vad man sysslar med

Avatar Fallback

Re: Trimma husqvarna 560xpg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441745
anersimyra skrev:
traktorz skrev:De med erfarenhet har säkert gjort dyrköpta misstag och lärt av det. Bengt i Skeppshult nämns här ovan. Skotertrimmare brukar annars kunna tvåtakt. Du har mycket på att vinna på att det blir riktigt gjort, trist om det istället inte blir så bra. Synd på en klassiker som 346:an.

Jag är enbart intresserad av att skruva själv då jag tycker det är kul.. :smile:

Då har du något att lära.

Avatar Fallback

Re: Trimma husqvarna 560xpg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441746
Mange skrev:
Björn T skrev:Om du vill trimma är det inga större problem. Börja med att ta upp kanalerna i cylindern och sen öppna upp ljuddämparen och vill du att sågen ska varva mer får du byta tändsystem. Den elektroniska förgasaren kompenserar automatisk för trimning. Och är du fortfarande inte nöjd kan du svarva av cylindern för högre kompression. Det finns en duktig sågtrimmare på youtube från USA som du kan titta på. Sök på chainsaw Guy så hittar du mycket intressant att titta på. Har själv köpt en ljuddämpare till min 362 Stihl som fungerar bra.
Nu är det 560 denna tråd diskuteras i. Jag har pillat väldigt lite med detta och ser ingen mening med det alls! Bättre o ta en större såg om man vill ha mer brum!
Men nyfiken blir jag...
Vilka kanaler menar du man ska ta upp? Så du ökar dess diameter? Timingen på öppet o stängt? Spolhastighet/Vevhus tryck?
Vilken tändning tycker du man ska byta till? Och hur? Till vilken effekt? Du har flytande tändkurva och fasta parametrar o följa i vilket fall.
Tändning och bränslesystem hänger ihop. Det den elektroniska förgasaren kompenserar är inte mycket utan snarare fin justering i bästa fall.
Att minska utrymmet där man komprimerar det som ger kraft låter helt fel i mina öron. Fyll upp det i stället så du kar mer som expanderar o ger kraft. Att ha en massa varv är ju kul, men det ska hända nåt i stock med!
Att söka på internet o titta på filmer är ju roande... Men det är på bänken och i stock man gör skillnad!!!
Ljuddämpar bus ger snabbt och enkelt skillnad om man vet lite vad man sysslar med

Fick en förklaring på PM av Björn och den är helt godtagbar .

Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441767 Det var ju bra.
Jag fick inget PM och inte ett svarpå en enda fråga...
Så jag får väl sitta här o lida tyst för mig själv med min okunskap här i källaren.
Var la jag repet nu igen?

Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

johan eriksson  
#441833 Den buketten fick jag av dig en gång...

1488377920_img_1160.jpg

Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441839 Just det. En bukett nyttigheter.

Avatar Fallback

Re: Trimma husqvarna 560xpg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441913
Sågomanen skrev:jannee: Jag tänkte också att det måste rasa märkbart snabbare med trimning men min 346:a som är tillverkad 2010 trimmades ny och har gått uppskattningsvis 500 timmar men går fortfarande perfekt.

Om de håller för 1 000 - 2 000 timmar kanske någon annan vet men då brukar ju flera ge upp även utan trimning.

Tror att dom håller längre bara man sköter dom den 346 som jag har är i från 2007 och jag har fått byta cylindern på den 1 gång på grund av att knastret som håller kolvringen på plats fick för sig att begå självmord och när kolvringen kom till utblåset så tog ring fan tog livet av cylindern och det här hände 2015.Så den burken höll i 9 år varav 5 som blåtrimmad och den sågen går mellan 6-7 timmar varje dag .
Sen har den nya cylindern fått lite hjärt lungräddning men det är en annan historia .
Sen är det olika tillverkningar på cylindrarna till 346 av ne versionen en hög och en låg och den som är låg är bättre än den som är hög .

Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

Sågomanen  
#441922 knaggen: Inte illa, det bevisar att 346:orna är robust byggda. 550 och 560 verkar också helt okej men om ytterligare några år vet vi mer vad de tål och inte men de är ju inte lika frekvent trimmade som 346 verkar det som.

Har du några mått på den låga respektive höga cylindern till 346?

Är det någon som vet om det skiljer något i grovlek på lager från 346 till 550 och 560?

Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

Mannfolk  
#441924
Sågomanen skrev:Tänkte bidra med lite färsk info kring trimning. Jag har låtit Bengt trimma en 346NE, 254xpg och en 555fxt, han har priser på mellan 1 500:- - 2 000:- lite beroende på maskin och om man trimmar i samband med nyköp eller sin redan begagnade.



Intressant! Berätta gärna hur man trimmar en 555fx. De ha jag nämnligen funderat på än längre tid!

Angående trimmningen så var jag skeptisk i början att inte sågen inte skall hålla. Men när man läste runt på olika forum fick man dett för sig att dett ända nackdelen var ljudnivån. Har 3st 346xp NE som är trimmade. Tändspolen bytt,muffler mod. Och 357ans förgasare på 2 av dessa. Det är sån otrolig skillnad att jag ännu inte hittat en såg som skulle kunna ersätta dem.


Inte haft strul en enda gång på 600fub med mina sågar. Men de e ju klart en husqvarna är väl räknad att klara 4000tusen.

Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

Sågomanen  
#441938 Mannfolk: Jag vet inte. Därför lät jag Bengt göra det :grin: Jag frågade efteråt för jag märkte skillnad, inte alls lika mycket som före och efter en trimning av 346NE men ändå.

De har slipat på insug och lite på utblås. Ingen vidgning/ditsvetsning av större avgaspipa då de befarar att plasten runt utblåset skulle smälta.

Se test av 555fxt på bloggen: https://skogsforum.se/blog/view/test-roj ... -7323.html

Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

Mannfolk  
#441941
Sågomanen skrev:Mannfolk: Jag vet inte. Därför lät jag Bengt göra det :grin: Jag frågade efteråt för jag märkte skillnad, inte alls lika mycket som före och efter en trimning av 346NE men ändå.

De har slipat på insug och lite på utblås. Ingen vidgning/ditsvetsning av större avgaspipa då de befarar att plasten runt utblåset skulle smälta.

Se test av 555fxt på bloggen: https://skogsforum.se/blog/view/test-roj ... -7323.html



Tokgillar!!! :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

Sågomanen  
#441947 Mannfolk: Roligt att det uppskattas, jag tänker att 550 testas framöver. 560 har jag ännu inte någon men det vore intressant att testa trimmad 550 och 560 gentemot standard.

Har du kunnat "isolera" hur mycket förgasarbytet från 357xp till 346 gav i sig?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).