Traktorn i skogen

PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

58 inlägg 26878 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

mats75  
#441095 Nej ingeting skall ändras av oss. Det får ÅF stå för för annars är det bara som gjort för att det skall bli problem.

Vi har kört lite mer idag.
När man kör på traktorns tomgång dvs runt 900rpm så fungera det hyffsat ok...men man har ju inget direkt flöde att skryta med.
Ökar man varvet till 1500 på traktorn så börjar eländet. Ja hydrauliken skriker rett o slätt. Rätt var det är kommer det här fenomenet igen om man tex kör man svängen så går den "ryckigt"...dvs den saktar in ökar saktar in o ökar och håller på så till man stoppar det. Den gör så utan man kör någon annan funktion samtidigt. Det är precis som han överstömmar på alla funktionerna... Jag lyckades filma en snutt men har lite strul med att få ut filmen från telefonen...

Efter cirka 20 min körning mesta dels på tomgång så har pumpen en temp på bakstycket om 59 grader. Oljan låg på 32 grader.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441136 För klen retur ?

Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

mats75  
#441139
bengt.a skrev:För klen retur ?


3/4" ..men visst det finns ju en o annan sammankoppling på returen där med driften där returen för driften sammanstrålar med kranensretur till tank...

   TS
Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

mats75  
#441897 Någon som vet vad som skall anses som normalt servotryck?

Vi har mätt om det finns något mottryck i retur, men det är inget mätbart på manometern, visserligen en gammel manometer på 400BAR med 20 bar i varje steg. Men den rörde sig inte vid olika varvtal. Schemat anger max 12 bar mottryck...
Huvudöverströmmaren verkar funka också vi körde de funktioner i ändläge som ej har ngn egen överströmmare och det verkade vara helt enligt boken med 190 bar precis som huvudtryckventilen visar enligt schema.
Intryck man får är att det kommer in mer olja än vad det kommer ut. Det är 3/4" slang på både P in och T retur.

   TS
Avatar Fallback

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441928 Jag har ca 30bar i servotryck på en elservoventil och den har separat retur från servot direkt i tank utan filter, rätt eller fel på de sista vet jag ej

Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

stegmaster  
#441930 Nu er jag som sagt inte hydraulikkunnig als, men va jag vet bordet vel 3/4" räcka mycket vel til et flödet på 60- 70l/min.
Dessutan lite mysko att oljan inte blir ovanligt varm om oljan går över en begränsare, nästan hela tiden. :???:
Hur mycket kan du varva pto före dessa oväsen börjar???
Minns inte hela tråden nu, men er funktioner svaga ochså i tillägg til att gå sakta och tjuta/väsa????
Inte att jag kan svara, utan forsöker bara lyfta fram lite mer info, för dom som evt. vet.


Du kan inte ladda upp filmen din på Youtube???
Inget er bättre enn om man kunne höra och se.

Avatar Fallback

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441931 Absolut ska 3/4 räcka till de flödet

Avatar Fallback

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

mikael_s  
#441959 Men var sker tryckfallet? 45 bar eller vad det var vid 60 lpm är ju en hel del (kall eller varm olja?).

Om alla mätningar över kranpaketet och returen verkar ok kanske felet ligger tidigare i kedjan, fördelningsventilen mellan kran och drift. Ena spolen i det paketet torde vara en treläges motorslid och den andra en tvåläges som antingen låter oljan gå vidare till motorspolen eller skickar ut den till kranpaketet. Kan det vara att den inte stänger helt och skickar all olja till kranen utan ligger lite öppen mot driftspolen? Driftspolen står ju i neutralläge så blir ju bara direkt till tank.

Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

mats75  
#441964
stegmaster skrev:Nu er jag som sagt inte hydraulikkunnig als, men va jag vet bordet vel 3/4" räcka mycket vel til et flödet på 60- 70l/min.
Dessutan lite mysko att oljan inte blir ovanligt varm om oljan går över en begränsare, nästan hela tiden. :???:
Hur mycket kan du varva pto före dessa oväsen börjar???
Minns inte hela tråden nu, men er funktioner svaga ochså i tillägg til att gå sakta och tjuta/väsa????
Inte att jag kan svara, utan forsöker bara lyfta fram lite mer info, för dom som evt. vet.


Du kan inte ladda upp filmen din på Youtube???
Inget er bättre enn om man kunne höra och se.



Väl över 100 rpm på traktor så börjas det. PÅ denne video körs bara rotator och grip och lite bom.
Vi tror vi funnit orsaken till väsen. I ventilpaketet internt sitter redan en backventil..MEN varför sitter det en backventil till då på utsidan och en 90 graders koppling följt av en 90 garders slangkoppling. Biltemas Stetoskop avslöjade att det kan vara källan till väs ljud.
Rätt var det är på ogiven "signal" slår det till och blir konstigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

mats75  
#441968 Skrev fel i förra svaret. Väl över 1000 rpm på traktor skall det vara....

Ja det kanske är så att det är drivningen som kan vara boven i dramat. P från pump går ju först in till drivningen som sedan leder den vidare till P på ventilpaketet...

   TS
Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

stegmaster  
#441984 Här i denna tråden finns det några bilder på hur "¨drivningsventilen" och alt tramset rundt detta ser ut på min vagn.
Vet inte om gir nån mening i detta sammanhenget men länker til det endå.

stegmaster - 12 tons skogsvagn med drift.

Avatar Fallback

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441994 46 bar i rundpumpning (utan att använda ngn funktion) låter högt! Även om servo trycket är så högt som 30 bar (vissa fabrikat vill ha det) skall det inte vara ytterligare 16 bars tryckfall i resten av systemet.

Få klartecken från leverantören (skriftligt) att justera in servotryck på rätt sätt eller låt dem göra detta som ett första steg.

MVH
Morgan, K.T.S

Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

mats75  
#442020 Lägger upp här en länk till youtube som visar rörelser och ljud.
Första minuterna är det 1400 varv på traktor ( okänt rpm på pto)
Efter sänkning är den cirka 900 rpm på traktorn och 28 liter/ min på pumpen.
Inte världens bästa film men den ger en liten bild av problemet...


   TS
Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

totte  
#442096 Fixat länkningen. Det går inte att använda den där förkortade yotu.be-adressen i youtubeklipp-taggen. Måste vara den "riktiga" adressen, www.youtube.com/watch?....

Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

mats75  
#442098 Det är samma som filmklippet här ovan

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).