Traktorer och processorer

Hypro 300

150 inlägg 74914 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

hle  
#349310 Jag har huggit ca 80 m3 och börjar bli varm i kläderna med hypron . Nu tycker jag att jag fått igång en teknik som gör att det flyter på riktigt bra, har skotat med en bison 6000 ut till bra basväg (max 100 m) och därefter kört fram med huggarvagn till avlägg . Ska nu flytta till ett skifte som ligger närmare hemma där det är blandskog med lövdominerade områden ,det blir kul att se hur hypron går mot krokig björk .Få se om jag kan få till några meningsfulla bilder :mrgreen:

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Erre  
#349312 Låter bra!! :-BD
Alla bilder är meningsfulla!!! :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Erre  
#394507 @hle
Hur gick det för dig?
Nöjd med Hypron?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Vardon  
#394514 Även jag har börjat titta på 300an. Den tar ju inte så grovt men den är å andra sidan 400 kg lättare än många andra (niaber och de större modellerna) tänker mig väl ändå bara gallra med den då jag tycker det är jobbigt. Träden ligger längs med backen och sågen måste bäras, tätt brukar det vara så det ska ändå vinchas för att få ner dem etc.

Ni som kör den, att hänga den i en Valmet 405 - vad tror ni om det? Blir det för tungt. Lite frontvikter får det väl bli i så fall. Hade tänkt hänga en vikt i lastaren i så fall. Ivägen i skogen, ja som tusan. Lätt att hänga av vikterna - definitivt.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Torbjörn Johnsen  
#394515 Nu är det klart att Hypro kommer med som samarbetspart på Gallringsdagarna 2016. Läs mer på Tråden om gallringsdagarna 2016

och på http://gallringsdagar.se

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Erre  
#394517 Låter bra Torbjörn!
Min tanke med en 300 var att göra 1 gallringar här hemma.
Men har insett att den tiden finns inte.
Så vi får fortsätta att leja.
Niaben vi har idag känns mer som ett multiredskap.
Går att köra klent även om det tar lite längre tid än en rullmatad.
Men jag gillar skarpt att ha ett hjälpmedel när man ska upparbeta Stormfällt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Vardon  
#394567 Vad gör niaben bra tycker du? Är det att du slipper kvistningen eller får du ett säkrare arbete vid vindfällen?

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Erre  
#394568
Vardon skrev:Vad gör niaben bra tycker du? Är det att du slipper kvistningen eller får du ett säkrare arbete vid vindfällen?

Att den tar det mesta. Från klent till grovt. Går att gallra med och klarar det mesta i stormskogen.
Hade gärna haft en av dom större Hyprona men dom är lite dyra.
Bästa med en processor oavsett märke är ju att få allt i hög längs ett vettigt körstråk.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Erre  
#394569 Och att slippa kvista är ju bara helt underbart! :wink: :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Valtra700  
#441550 Hej,

Är det någon som har erfarenhet av att arbeta upp vindfällen med HYPRO 300? Misstänker att man får ta första stocken manuellt om det är för grovt?

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Janne Deutz  
#441845 Hej .
Jag kör hypro 300 och största problemet är inte diametern utan om du har exempelvis Tall som blåst kull och kvistarna borrat ner sig i marken då är det svårt att både wincha och köra igenom med matar hjulen då måste du hjälpa till och manuell kvista lite så trädet glider lättare
för övrigt så går Hypron fantastiskt bra

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Janne Deutz  
#441854 Hej Erre

Jag köpte en Hypro 300 ny i december 2016 och började köra mina egna gallringar, Maskinen är otroligt lätt jobbad och jag kom själv in i rutinerna redan efter några få timmar. priset är 225+ moms
det finns inte mycket mer att önska utav en maskin i den storleken utan det mesta bara flyter på



Erre skrev:Jag har funderat på att köpa mig en hypro 300 och skulle gärna få lite info om hur dom är att jobba med. Så om någon har egen erfarenhet om dom är jag tacksam för allt jag kan få veta.

Min tanke är att göra lite små enkla gallringar och att kunna köra undertryckt innan slutavv. I egen skog i eget tempo. Börjar tröttna på att kvista en och två bitars träd :-).
/Erik

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Erre  
#441865 Kul att höra @Janne Deutz

Vi köpte en äldre niab tillslut.
Fick loss den billigt.
Så kan vi testa systemet med traktor och processer några år och se vad vi tycker.

Erre - Niab 1501

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Sidekicknicke  
#441882 Ni som kör 300, det står max diameter 300mm, är det sanning eller går det få igenom grövre?

Avatar Fallback

Re: Hypro 300

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448268 Någon som vet hur stor dragkraft det är på matningen?
Är det valsmotorer?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).