Skojigt/Galet

Tokigaste skogsägaren ni hört om?

35 inlägg 20407 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tokigaste skogsägaren ni hört om?

totte  
#436703
sundelius skrev:
JensSkoog skrev:
isteskog skrev:Du har nog många prickar i himlen du, Jens ..... :-BD

Tacka för det, "isteskog", men jag hoppas att dom
bjuder på motorsågar och skog där ochså :D :D

Finns det någon rättvisa så har du inte bara prickar, motorsågar och skog i himlen.
Där ska också finnas obegränsade mängder med Aquavit och snus :smile:


Det skriver jag under på! För Jens del förstås.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Tokigaste skogsägaren ni hört om?

Seb macahan  
#441680 Denna tråd har jag missat.
Tokig och tokig men jag känner en skogsägare som krattar sina skogsvägar från löv på hösten (och han har några km) röjer dom från gräs på sommaren plockar pinnar och ris i högar och skotar ut ur gallringar och NV-huggningar. Inte för grot utan för att det ska se prydligt ut. Vägarna är alltid nygrusade och rågångsstolparna står med 4-6m mellanrum. Älgtornen skurar han med såpa och rotborste varje år innan bockjakt. Jag skulle hjälpa honom o plocka sprängsten efter en sten som han tyckte var för nära vägen, stenen hade sprängts utan mattor. När vi plockat ca halva dagen och jag började räta på ryggen och vi började bli klara (enl mig.) så säger han nu tar vi lite kaffe så tar vi resten sen??? Vilket resten tänker jag, jo alla de tusentals småflisor stora som en tumnagel. Han tyckte det lyste så fult i den gröna mossan.
Jag vill inte påstå att han är tokig och mer välskötta och fina skogar att gå i har jag sällan skådat. Men jag blir tokig av att fundera över hur han hinner med. Gården med byggnader jajamän likadant. Sågarna tvättas alltid efter användning och ställs på hyllan nytankade och nyfilade och ser ut som nya, allihop. Spadar och spett hänger och står mot väggen avtvättade och insmorda med olja.
En gång så såg det lite stökigt ut i vedförrådet bredvid pannrummet. Det låg lite bark på golvet. Jag kommenterade detta med lite ironi....Året efter installerades det bergvärme.
Och om du granne läser här så är jag nog mer imponerad av hur du lyckas än att jag tycker du är tokig, Jo förresten lite tokig är du nog :wink:

Avatar Fallback

Re: Tokigaste skogsägaren ni hört om?

Hema  
#441685 Det där med såpningen av jakttornen, även om det inte skulle förlänga livslängden (vilket jag tror), så blir iaf upplevelsen på passet än mycket trevligare. :-BD

Avatar Fallback

Re: Tokigaste skogsägaren ni hört om?

Stante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441749 Det var en skogsägare här hemma som hade gjort en slutavverkning. Han hade en liten grålle han körde med i skogen, markfrigången på denna är ju inte så hög. Så han ringde in en liten grävmaskin som skulle göra vägar på hygget som han sen skulle använda vid efterföljande gallringar. Grävmaskinen var där en vecka och jämnade till marken där han skulle köra, vägarna var utstakade med gamla snöstakar. När allt var färdigt kom markberedaren och körde över alltihopa och allt var ogjort. :lol:

Avatar Fallback

Re: Tokigaste skogsägaren ni hört om?

Skotar Jocke  
#442385
rikard_e skrev:Haha vilka härliga historier det kommit :grin:

Nu var det ett par år sen, tror det var kursledaren som håller i AB-korten som berättade.

Detta ska ha utspelat sig under Gudrun-eller Per-stormen, en man som köpt nytt motorsåg för att ha under uppröjningen av alla vindfällen i Svenljunga. Mannen kommer fly förbannad in till återförsäljaren igen och slänger upp såget på kassabänken och förklarar nått i stil med "såghelvetet bara dog och går inte att starta igen" Hade tydligen dragit och dragit för att få igång den. Både med och utan choke, Kollat tändstiftet och det var inte nersurat.

Killen i kassan lägger såget på sidan, öppnat tanklocket och pekar i hålet " Du måste tanka också"


Det här är inget gnäll eller idiotförklaring. Dom hade ingen kunskap bara om skog.

Jag var ute hos en kund och gallrade. Jag gjorde upp planer och lite kalkyler åt dom.
Förklarade vad det skulle kosta och räknade på nettot åt dom med. Inget konstigt med det, all var nöjda och belåtna.
När vi var klara med ungskogen så gick vi in i deras avverkningsbara skog. Jag pratade om att det var dags att avverka och förklarade cykeln om hur skog oftast sköts. Förklarade att det diametern och längden skulle ge ett bra pris och topparna hade slutit sig så det var mer än dags att ta ner det.
Ägaren stod och tittade på skogen en liten stund och frågade: "Vad kommer det kosta att ta ner den?"
Förstod nog inte alls att det var värde i skogen och att det skulle bli ett högt netto :grin:
Tur att man inte är helt svart i själen och utnyttjar läget.


Jag jobbade åt en och körde maskin. En av huggarna kom och sade att sågen inte funkade. När jag gick fram till chefen var han i färd med att demontera sågen och hade hunnit en bit. Chefen frågade lite iriterad vad jag ville fråga. Jag frågade och fick svar. När jag gick sade jag, har du kollat om det är bensin i tanken på sågen. Därefter hördes bara svordomar och jag gick till maskinen...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).