Virkesmätning och Matrisfub

Apteringskurs - Apteringsskolan - öka värdet på virket

16 inlägg 22427 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Apteringskurs - Apteringsskolan - öka värdet på virket

MartinH  
#441164 God kväll!

Studieförbundet vuxenskolan Västerbotten ska hålla en apteringskurs. Men den kommer inte att hållas förrän det blir tillräckligt många anmälda. Det är därför jag skriver detta inlägg.

Är det någon som är intresserad av detta och bor tillräckligt nära så anmäl er!

Då kan kursen hållas fortare :smile:

Apteringsskolan - Hur den självverksamme ökar värdet på sitt virke, se denna hemsida:
http://www.sv.se/avdelningar/sv-vasterb ... ke-255741/

Hoppas det är OK att marknadsföra denna kurs.

Med vänliga Hälsningar!
MartinH



   TS
Användarvisningsbild

Re: Apteringskurs - Apteringsskolan - öka värdet på virket

svampbob  
#441239 Hej, är kursen tänkt att hållas på en vardag eller på en helgdag?

Användarvisningsbild

Re: Apteringskurs - Apteringsskolan - öka värdet på virket

MartinH  
#441248 Jag vet inte mer än vad som står på hemsidan. Där framgår inte om det hålls på vardag eller helg.

Du kan nog kolla via deras e-post: vasterbotten@sv.se

MvH!
MartinH

   TS
Avatar Fallback

Re: Apteringskurs - Apteringsskolan - öka värdet på virket

ÅsaNisse  
#441264 LRF lokalt fixade en sådan kurs för ett år sedan. Det var en väldigt bra lärdom där man fick lära sig att ta vara på virket och även det att vissa skador är acceptabla i timmervältan. Vi fick bland annat se en massavedsvälta med fallande längder där det gick att plocka ut mycket som flyttades över till timmer. Även ett märkligt fenomen att räkna årsringar för klass 1. Det ska göras i rotändan på tall och i toppändan på rotstocken på gran. Även ett snöre för att mäta krök är bra att ha när synvinkeln skelar.
Utöver mätreglerna så måste man ju ta hänsyn till hur prislistorna är uppbyggda. Det är gott och väl att man har längkorrektion, men om avsmalningen på stammen äter upp hela procentpåslaget och lite till så kanske det lönar sig för skogsägaren att kapa korta stockar. Där kommer klaven till sin rätt.

Användarvisningsbild

Re: Apteringskurs - Apteringsskolan - öka värdet på virket

T Landström  
#441269 @Fredrik Reuter
Detta vore väl något för Skogsforum att titta på för oss medlemmar? :)

Avatar Fallback

Re: Apteringskurs - Apteringsskolan - öka värdet på virket

lundqvist.r  
#441314 Det verkar vara svårt att få ihop deltagare till kurser inom området, bland annat aptering. Är det läge för någon kursarrangör att ordna en kurs på distans med kontakt i videokonferens/Skype/... Kanske någon här på forumet som har känningar inom studieförbunden?

Användarvisningsbild

Re: Apteringskurs - Apteringsskolan - öka värdet på virket

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441324
lundqvist.r skrev:Det verkar vara svårt att få ihop deltagare till kurser inom området, bland annat aptering. Är det läge för någon kursarrangör att ordna en kurs på distans med kontakt i videokonferens/Skype/... Kanske någon här på forumet som har känningar inom studieförbunden?

Ja en Skypekurs är en utmärkt ide!
T Landström skrev:@Fredrik Reuter
Detta vore väl något för Skogsforum att titta på för oss medlemmar? :)

Användarvisningsbild

Re: Apteringskurs - Apteringsskolan - öka värdet på virket

Fredrik Reuter  
#441325 Hej,
Ja, det vore riktigt intressant och helt i tiden. Skogsforum kan gärna försöka ombesörja en sådan lösning, vi kollar på det! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Apteringskurs - Apteringsskolan - öka värdet på virket

Taf  
#441359 Anmäler mitt förhandsintresse direkt...
Mvh

Avatar Fallback

Re: Apteringskurs - Apteringsskolan - öka värdet på virket

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441370 Han är ingen pedagog men bertilsson har lärt mig massor om aptering.

Användarvisningsbild

Re: Apteringskurs - Apteringsskolan - öka värdet på virket

MartinH  
#443264 Har nu fått lite närmare besked, kursen hålls troligen vecka 14 eller första delen av vecka 15, vilket då borde innebära en vardag.

Med vänlig hälsning!
MartinH

   TS
Avatar Fallback

Re: Apteringskurs - Apteringsskolan - öka värdet på virket

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443336 Jag skulle vilja gå en kurs av en virkesmätare. För det är ju ändå dom som bestämmer värdet på timret. Hur de bedömer rakhet, skador, kvistnIng mm. Både för stockmätt och travmätta sortiment.

Reglerna finns på nätet, det går att läsa sig till. Men hur de tillämpas i praktiken är värre. Även tumregler för att aptera längder bäst, förstås. När jag hugger för Södra så har jag två längder att välja på, 373 och 494 så det är inte så svårt. :)

Användarvisningsbild

Re: Apteringskurs - Apteringsskolan - öka värdet på virket

MartinH  
#444407 Kursen blir måndag 3:e april i Lycksele :-bd . Lokal och tider kommer senare.
Mvh Martin

   TS
Användarvisningsbild

Re: Apteringskurs - Apteringsskolan - öka värdet på virket

MartinH  
#449115 Gick kursen i måndags, kursledare Erik Alnersson "Alnersson i skogen".

Mycket bra och prisvärd kurs. Rekommenderar denna kurs eller liknande till alla som ska avverka eller låta avverka sin skog.

Med vänlig hälsning!
MartinH

   TS
Användarvisningsbild

Re: Apteringskurs - Apteringsskolan - öka värdet på virket

svampbob  
#449128 Hur många deltagare blev det? Jag funderade på att åka men blev för snål med tanke på utebliven arbetsinkomst en vanlig åkomma bland företagare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).