Logistik, Transport

Olycka mellan backande timmerbil och personbil

34 inlägg 28026 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Olycka mellan backande timmerbil och personbil

ÅsaNisse  
#441251 En person allvarligt skadad när en personbil körde in i en backande timmerbil. Timmerbilen höll på att backa in från E45 på en mindre väg för att lasta. Det var mörker och regn på morgonen då olyckan hände.
En liknande olycka hände i Småland för några år sedan och den lastbilschauffören blev dömd för vållande. När ska skogsägare lära sig att göra lastningsplatser så att det går att köra in och vända? Det funkar ju utan vändplan alla gånger inget händer, men förr eller senare är olyckan framme.



   TS
Avatar Fallback

Re: Olycka mellan backande timmerbil och personbil

frågande och vetande  
#441276 Märkligt beteende att lägga ansvaret hos markägaren. Det finns regler och förordningar hur och var väg får anläggas.

Avatar Fallback

Re: Olycka mellan backande timmerbil och personbil

jannee  
#441280 Nu åker säkert lastbilschauffören dit så det sjunger men man kan undra om 25 åringen var riktigt vaken, en backande timmerbil kl 4.30 lyser värre än en julgran, fattar inte hur man i tid kan undgå att upptäcka en sådan, sedan spelar ingen roll hur mörkt eller dimmigt det än är, enligt lag ska man kunna stanna inom halva den sträcka man kan överblicka.
Fanns eller finns det ingen vändplats är även markägaren medskyldig/eller borde virket nekats hämtning.
Detta är tyvärr inte ovanligt

Avatar Fallback

Re: Olycka mellan backande timmerbil och personbil

RONiL  
#441284 Och vad är det som säger att det inte finns ett eller flera ställen att vänd på, efter en sådan väg? Jag har svårt att tro att en markägare skulle anlägga en väg utan möjlighet att vända på.

Istället för att ge sig på markägare så kan man kanske fundera på om chauffören väljer att backa in, som på filmen ovan. Eller köra några hundra meter eller någon kilometer extra på en skogsbilväg och vända på en vändplan??

Avatar Fallback

Re: Olycka mellan backande timmerbil och personbil

alias  
#441296 Det modigaste/dummaste jag har sett någon göra var för ett par år sedan när en lastbil med svanhalstrailer backade över järnvägen och upp på väg 117 (ca 30 meter mellan räler och vägkant).

Att backa över en obevakad järnvägsövergång känns som ett riktigt högriskprojekt, att dessutom backa upp på en större väg gör det inte bättre...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Olycka mellan backande timmerbil och personbil

jannee  
#441298 Inte alls ovanligt att markägaren grusar upp en gammal befintlig traktorväg ett femtiotal meter in.
Går åt tre till fyra billass 060 som sedan jämnas ut något med en traktor.
Detta kör senare skotaren sönder så det knappt liknar ingenting.
Vändplan :?: , varför detta påfund, ska inte avverka/nyttja denna plats mer under min livstid - dj**la dumheter.
Alls inget ovanligt uttalande från snåla markägare.
Virkesinköparna accepterar ändå detta med glädje - och kör inte du så är det någon annan som kör (backar in).
Jag har varit med så länge och insett att det finns ingen som är så förbannat snål som en skogsägare :mrgreen: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Olycka mellan backande timmerbil och personbil

Erre  
#441299 Jag har haft inback från E22 an norr om Kalmar. :???:

Avatar Fallback

Re: Olycka mellan backande timmerbil och personbil

alias  
#441302
Erre skrev:Jag har haft inback från E22 an norr om Kalmar. :???:


Känns som att Trafikverket har haft otur när de tänkt när de byggt denna (om det är gjort i samband med ombyggnad av E22:an), eller gett markägaren tillstånd till att bygga densamma.


MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Olycka mellan backande timmerbil och personbil

Erre  
#441318 Exakt som jannee säger.
En gammal liten väg ner som tog stopp i trädgården på ett litet torp.
Virket la dom 200 meter ner Från E 22 an.

Avatar Fallback

Re: Olycka mellan backande timmerbil och personbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441334 Det är bara lastbilens förare som kan avgöra om det är säkert eller ej att köra/backa. Föraren är alltid ansvarig, oavsett vad GPS, chef eller SVDB säger.

Jag har i många är lagt upp högar 100m in från 80-väg med dålig sikt. Jag vet fortfarande inte var lastbilen vänder, eftersom jag inte råkat vara där just de 2x10 minuter som lastbilen kör dit per år. Det finns vändplats 1500m in och ett T-kors nära. Eller om de backar in från länsvägen, det går ju snabbast...

Är klassat som ej omlastning i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Olycka mellan backande timmerbil och personbil

Blivande snickare  
#441336 Både jannee och Erre har tyvärr helt rätt i sina uttalanden.

Men samtidigt som jag ser det som ett jävla snåleri från hytten på timmerbilen så ser jag också skogsägarens synvikel. Såklart det känns onödigt att lägga pengar på en väg som inte kommer att användas på flera år för att göra någon annans jobb lättare.
Det bästa vore om uppköparen tog lite av förskottet, grusade upp ordentligt å SEDAN släppte in bilarna.
Pengar man inte håller i känns inte lika mycket när de används.

Men tyvärr är nog det en omöjlig ekvation..

Avatar Fallback

Re: Olycka mellan backande timmerbil och personbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441341 Man kan ju börja med att fråga/påpeka för markägaren vad som behövs göras först, istället för att gnälla i sin egen hytt där ingen hör.
Alternativt får man väl ta de extra 12:-/fub för att kunna köra in utan släp. Oftast blir det billigast.

Avatar Fallback

Re: Olycka mellan backande timmerbil och personbil

tallen100  
#441343 Det är inget konstigt att det backas in även om det finns en vändplan längre in, det har blivit så pressat med dålig lönsamhet och strikta körtider så varje minut räknas.

Avatar Fallback

Re: Olycka mellan backande timmerbil och personbil

jannee  
#441353 Oftast för att inte säga alltid backas det INTE in om det finns användbar vändplan inom rimligt avstånd.
Hur ofta är inte vändplanen belamrad med vältor.
Normalt backar man in bil o släp under 1 min från allmän väg, ligger sedan vältorna i anslutning till vägen man backar in från så säger det sig själv att det blir en lätt backningsmanöver
Ingen säger ingen chaufför backar in från väg med lägre nummer än 80 - om inte han/hon är tvingad.
Finns det ingen vändplats så finns det inte, så enkelt är det :grin:

Avatar Fallback

Re: Olycka mellan backande timmerbil och personbil

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441371 Men hallå, de står väl i VMFs pappper att man inte får backa in från vägar med så låga vägnr?
Då måste de finnas en vändplats på vägen eller hur?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).