Motorsåg och handhållet

RS eller RSC? Sthil Sågkedja

38 inlägg 9681 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: RS eller RSC? Sthil Sågkedja

Nonkan  
#441221 Inte alls ovanligt med udda antal länkar på kedjor. Vi lagerför t.ex alltid 3/8 1,3 mm i 49 och 55. 49 sittar på nån black&decker elsåg och 55 på vissa Stihl 16". Det man ska tänka på är ju att det blir ett längre avstånd mellan 2 av tänderna och så kan det vara två tänder åt samma håll om antalet länkar inte är jämnt delbart med 4 så man får börja där när man slipar i maskin, annars sitter skivan fel i en tand ganska fort :)

På Stihl-svärden är antal drivlänkar oftast ingraverat. Har ingen större koll på de solida dock då de funkar med olika delningar. Vi säljer mest svärd med utbytbar topp i de längderna.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: RS eller RSC? Sthil Sågkedja

Nonkan  
#441222
mixter1 skrev:Har ju ingen gammal kedja att gå efter då hade det ju varit enklare, utan jag gick ut och kollade om det stod något matnyttigt på svärdet och det var en drivlänksymbol och 97 efter, så min fundering var om det kunde vara antalet länkar som det ska vara på kedjan?


Det stämmer med 97 då.

Användarvisningsbild

Re: RS eller RSC? Sthil Sågkedja

johan eriksson  
#441226
mixter1 skrev:Tackar för den infon! det är en 064 jag har och jag har både 7 och 8 kuggs drev liggande till den så då siktar jag på en 97 kuggs kedja alternativt en 98 om det är enklare att hitta. upplevde du 8 kuggs drevet som för tungdrivet eller räckte inte smörjningen till?


Gick för tungt med 8kuggars och 30", sågen orkade hålla varvet märkbart bättre med 7kugg och har där med högre kedjehastighet.

Användarvisningsbild

Re: Drivlänk - Sidolänk - Skärlänk H|V

traktorz  
#441227 För en helt symmetrisk kedja ⇨ antalet drivlänkar jämnt delbart med 4:
Antalet Drivlänkar = D (givet)
Antalet Sidolänk H = 3/4*D
Antalet Sidolänk V = 3/4*D
Antalet Skärlänk H = 1/4*D
Antalet Skärlänk V = 1/4*D
Antalet Nitar = 2*D

Annars blir det antingen ett "skip" på ett ställe, eller två konsekutiva skärlänkar av samma höger- eller vänsterlänk, som på kedjan till 18" svärdet vårt.

Jämnt delbart med 4 är t.ex en 56 länkars kedja på ett 15" svärd till vår MS362, däremot inte 66 länkars dito till 18" svärdet.

PS
Står det instämplat 97x på svärdet, så är väl då det ett lämpligt kedjeval. Tål dessutom sträckning bättre än för en 98x länkars kedja, för ett givet område på kedjans justerskruv.

Avatar Fallback

Re: RS eller RSC? Sthil Sågkedja

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441238
totte skrev:
traktorz skrev:att om antalet drivlänkar är helt delbart med 4, så fås en symmetrisk kedja med lika antalet skärlänkar av vänster- resp. högertyp.


Det blir alltid lika antal höger och vänster om det är jämnt antal drivlänkar, men inte om det är udda antal.

Tror du rört ihop det med totalt antal länkar, det kan inte vara udda och det går fyra länkar på varje skärtand.


Det kan jag inte hålla med dig om totte. Ska du få lika många höger och vänstertänder så måste antalet vare jämt delbart med fyra.

Mina 18'' 3/8 har t.ex en extra högertand eftersom 66 drivlänkar inte är jämt delbart med fyra.

Användarvisningsbild

Re: RS eller RSC? Sthil Sågkedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441272 Hade en del svärd i 3/8 med 57dl.
47 är inte ovanligt heller.

Användarvisningsbild

Re: RS eller RSC? Sthil Sågkedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441365 Svärdsfäste, Svärd och drev avgör tillsammans kedjanslängd.
Använder man applikations guider och rekommenderingar vill det till att de tre stämmer med vad som är rek. för just den kedjelängden i den delningen.
Ett 15" 3/8 är inte lika långt som ett 15" .325 för det stämmer inte med delningarna fullt ut.

De flesta som servar o säljer såg grejer kan få vad de vill i vilket drivlänksantal de vill fråm Oregon och Stihl om de inte klipper själva.

Användarvisningsbild

OT: kedjelängd

traktorz  
#441464
Mange skrev:...
Ett 15" 3/8 är inte lika långt som ett 15" .325 för det stämmer inte med delningarna fullt ut.


Precis, 3/8" kedjan är 1% kortare än .325" för 15" svärden.

Få se nu, teoretiskt sett - mätt över nitarna - blir längden på kedjorna:

1) 15" & 3/8" (gauge: G = 0.367" = 9.32 mm) dl=56
Kedjelängd = 2*dl*G = 2*56*0.367 = 41.1" = 104.4 cm

2) 15" & .325" (gauge: G = 0.325") dl=64
Kedjelängd = 2*dl*G = 2*64*0.325 = 41.6" = 105.7 cm

PS - brasklapp:
Har inga kedjor här nu för att kolla rimligheten.

Avatar Fallback

Re: RS eller RSC? Sthil Sågkedja

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441469
johan eriksson skrev:
mixter1 skrev:Tackar för den infon! det är en 064 jag har och jag har både 7 och 8 kuggs drev liggande till den så då siktar jag på en 97 kuggs kedja alternativt en 98 om det är enklare att hitta. upplevde du 8 kuggs drevet som för tungdrivet eller räckte inte smörjningen till?


Gick för tungt med 8kuggars och 30", sågen orkade hålla varvet märkbart bättre med 7kugg och har där med högre kedjehastighet.


Misstänkte att det nog var på det viset, men det var jättebra att få reda på så slapp jag upptäcka det själv![emoji106]

   TS
Användarvisningsbild

Re: OT: kedjelängd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441703
traktorz skrev:
Mange skrev:...
Ett 15" 3/8 är inte lika långt som ett 15" .325 för det stämmer inte med delningarna fullt ut.


Precis, 3/8" kedjan är 1% kortare än .325" för 15" svärden.

Få se nu, teoretiskt sett - mätt över nitarna - blir längden på kedjorna:

1) 15" & 3/8" (gauge: G = 0.367" = 9.32 mm) dl=56
Kedjelängd = 2*dl*G = 2*56*0.367 = 41.1" = 104.4 cm

2) 15" & .325" (gauge: G = 0.325") dl=64
Kedjelängd = 2*dl*G = 2*64*0.325 = 41.6" = 105.7 cm

PS - brasklapp:
Har inga kedjor här nu för att kolla rimligheten.

Nu hänger jag inte med...
Inte för jag funkar bättre nu utan kaffe, men jag vet at 15" inte är över hundra cm... inte ens 50% av det..
Guage i eng är spårvidd. Pitch är delning.

Användarvisningsbild

Re: RS eller RSC? Sthil Sågkedja

anersimyra  
#441713 Siffrorna torde gälla kedjans omkrets.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: RS eller RSC? Sthil Sågkedja

johan eriksson  
#441715 Ett lite mer överskådligt verktyg.

1488316631_img_6666.jpg


Överst .404, 3/8, .325 och 1/4 längst ner. Skalorna under är cm och tum.
1488316659_img_6667.jpg

Användarvisningsbild

Re: RS eller RSC? Sthil Sågkedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441739 Ahh.. omktets..

Användarvisningsbild

Re: OT: kedjelängd

traktorz  
#441765
Mange skrev:Nu hänger jag inte med...
Inte för jag funkar bättre nu utan kaffe, men jag vet at 15" inte är över hundra cm... inte ens 50% av det..
Guage i eng är spårvidd. Pitch är delning.


Tack för korrigeringen @Mange, Pitch heter det ju på engelska.
Omkrets var det jag försökte beräkna för olika kedjor.
Ser ut som att Oregon funderat och säljer en mall/lathund, vilket @johan eriksson visar. Händigt verktyg för att nita egna kedjor från rulle.

Användarvisningsbild

Re: RS eller RSC? Sthil Sågkedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441766 Den har funnits på bänkar sen 60-talet och är rätt bra! Jag har en från Windsor med. Stihl och Carlton har med haft och har troligen nu med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).