Skotare

Skotare kalkyl

39 inlägg 15883 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skotare kalkyl

Jonashuggare  
#441001 Hej
Jag räknar på att köpa en ny skotare på ca 2,8 miljoner kr på 6 år o får inte ihop kalkylen.
Många skotare har runt 700 kr/tim idag men min kalkyl säger 850kr/tim. Är där någon som kan svara på hur man bär sig åt för att få det att gå ihop.

#köraiskogen



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Skotare kalkyl

Axl  
#441008 Vilken storlek räknar du på? 850 är inte omöjligt om det är en typ 14 tonnare.

Avatar Fallback

Re: Skotare kalkyl

Jonashuggare  
#441012 John Deere 1210G, och 850 är inte möjligt enligt uppdragsgivaren, kanske 780kr....

   TS
Avatar Fallback

Re: Skotare kalkyl

Jonashuggare  
#441014 Det är kanske bättre att lägga ner... Nej jag vill veta hur andra gör o tänker då jag vet många med nya maskiner o låg timpeng.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skotare kalkyl

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441067 Finns det andra uppdragsgivare i närheten? :wink:

Priserna är så sjukt pressade och bolagen håller reda på exakt vad det kostar så att man inte råkar gå med lite vinst ett år, blir lite äcklad av deras beteende. Jag la ner röjningen åt bolagen för att det inte var nån munter läsning när man kollade prisutvecklingen.

Användarvisningsbild

Re: Skotare kalkyl

mattiasb  
#441082 Kan du köra på bara timpenning då? Jag kör på kubik å tror det inte finns en chans att jag kommer upp i timpenning. Har 650 för en f10a

Användarvisningsbild

Re: Skotare kalkyl

Fredrik Reuter  
#441098 Hej,
Hur ser kontraktet ut mer ingående, är det timpeng rakt över på alla jobb?
Ev fördelning gallring/SAV?

Avatar Fallback

Re: Skotare kalkyl

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441107 Skulle väl tro han menar den kalkylerade timpenningen han bör hålla sig för att det ska gå ihop, körningen lär väl vara på ackord eller?...
Nej det är inte lätt att få ihop det, gäller att få det att flyta på utan missöden.
Vi räknar då med att våran skotare bör dra in minst 900kr/Tim

Avatar Fallback

Re: Skotare kalkyl

Jonashuggare  
#441109 Vi kör på timpeng, men det är nog ackord som gäller om man ska få ihop det...

   TS
Avatar Fallback

Re: Skotare kalkyl

Jonashuggare  
#441110
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Hur ser kontraktet ut mer ingående, är det timpeng rakt över på alla jobb?
Ev fördelning gallring/SAV?

Vi kör både gallring och slutavverkning efter Manuella gubbar :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Skotare kalkyl

Jonashuggare  
#441114
Palms skrev:Finns det andra uppdragsgivare i närheten? :wink:

Priserna är så sjukt pressade och bolagen håller reda på exakt vad det kostar så att man inte råkar gå med lite vinst ett år, blir lite äcklad av deras beteende. Jag la ner röjningen åt bolagen för att det inte var nån munter läsning när man kollade prisutvecklingen.

Jo det finns andra bolag men de har nog inte bättre timpeng än oss.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skotare kalkyl

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441119 Jaha okey är nåt sånt speciellt efter manuella huggare...
Nja alltså 750 låter tufft...
Gäller att se över alla kostnader och se vad som verkar rimligt och får man inte det är det ju bättre syssla med nåt annat, alternativt köra med begagnade billigare grejer.

Användarvisningsbild

Re: Skotare kalkyl

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441120
Jonashuggare skrev:
Palms skrev:Finns det andra uppdragsgivare i närheten? :wink:

Priserna är så sjukt pressade och bolagen håller reda på exakt vad det kostar så att man inte råkar gå med lite vinst ett år, blir lite äcklad av deras beteende. Jag la ner röjningen åt bolagen för att det inte var nån munter läsning när man kollade prisutvecklingen.

Jo det finns andra bolag men de har nog inte bättre timpeng än oss.


Så kan det vara men det kan vara bra att förhandla med fler.

Avatar Fallback

Re: Skotare kalkyl

Jonashuggare  
#441122
Valmet 890 skrev:Jaha okey är nåt sånt speciellt efter manuella huggare...
Nja alltså 750 låter tufft...
Gäller att se över alla kostnader och se vad som verkar rimligt och får man inte det är det ju bättre syssla med nåt annat, alternativt köra med begagnade billigare grejer.

Kör redan begagnat men det börjar kosta reperationer....

   TS
Avatar Fallback

Re: Skotare kalkyl

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441125 Ofta är det ju svårt att få upp själva grundpriset.
Men kommer man med bra sakliga argument kan det ju gå att få tillägg för olika saker...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).