SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsmiljö och Trädlära

Granskog G40+ (Filmer)

119 inlägg 77043 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

skogshasse  
#402725
Clippie skrev:Var och skotade virke 2005 i närheten av detta hygge som Fredrik var och filmade. Kan säga att det var en utsynare där som tog ut stolpvirke på Stora skogs marker som det hette då, (Bergvik idag). Han hade aldrig sett så långt virke med dom dimensionerna under alla år som han jobbat som utsynare för specialsortiment, Det var tall som stått ner mot Rottnan (en älv) en del var 23m långa och ca 30cm i topp.
Skotade ut dessa giganter med en Valmet 840, gissa hur mycket man kunde röra styrningen utan att toppen rörde sig 5 m i sidled? fick med 2-3 stolp i varje vända, det var vad som fick plats i gripen som man var tvungen att hålla fast rotstocken med för att den inte skulle tippa ur vagnen.
Lite nostalgi i dag men väldigt kul minne. :smile:


jag förmodar att du kommenterar mitt inlägg och jag har inga åsikter om varken dia eller längd utan det jag har åsikt om är årsringarna.
om man ska såga 2x8 till golvåsar så vill man ha senvuxet virke.

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Gräsmark  
#402728 Hema m.fl.
http://www.vf.se/node/43908
Saxat ur artikeln:
Oavsett var man befinner sig i länet finns det ett hyperitberg inom inte allt för långt avstånd. Besöker du ett kan du också passa på att ta en närmare titt på barrväxterna i området. Hyperit är den bästa granmarken och drömförutsättningar för den skogsägare som föredrar kvantitet.
– Gran växer väldigt bra och det blir snabbt kubikmeter. Särskilt gynnsamma år kan årsringarna bli en centimeter breda, säger Björn Ehrenroth.

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

JensSkoog  
#402730 Vilken bra tråd :-BD

Och nu fick jag vita något jag inte hade aning om förut. att hyperit gynnar växten på gran. Där jag vux upp, finns hyperit i stora förekomster, och just där dom nu tar stenen, erinrar jag att det var mycket fin granskog.

Vad lär man sig inte på Skogsforum ^:)^

Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

80-90  
#441024 Ville bara tala om att vi fick ut 39 meter gangnvirke ur flera granar av det jag fällde nu i veckan !! Tyvärr va det röta i en del av dom ! Ålder va ca 75 år !! Total längden va ca 40-43 m .. skogen har aldrig varit gallrad !!

Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Chainsaw Charlie  
#441031 Ja, grönsten förtjänar helt klart en egen tråd. Det finns på lite olika platser här i söder också men sällan särskilt stora sammanhängande områden.

Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

80-90  
#441035
Chainsaw Charlie skrev:Ja, grönsten förtjänar helt klart en egen tråd. Det finns på lite olika platser här i söder också men sällan särskilt stora sammanhängande områden.

Är det nått speciellt som kännetecknar sån marktyp ?? Mera än lång skog ??

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Fredrik Reuter  
#441040 Hej,
Ja, grönsten eller hyperit som det kallas på fackspråk kräver nog en egen tråd.
Jag har gjort lite undersökningar i detta och det verkar svårt att identifiera var grönsten finns. I områden där grönsten ska finnas så är det inte heller säkert att växtligheten drar i heller.

Generellt (behöver inte ha med grönsten att göra) så marktäcke med örter och hassel är bra riktmärke. Samt även långa slänter så markvattnet får fart.

https://apps.sgu.se/geokartan/#mappage har lager för berggrund. Här kan man gå in och kolla efter gröna områden, det är hyperit. Så kan du enkelt se om du har grönsten nära dig. Rapportera gärna!

   TS
Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Chainsaw Charlie  
#441044
80-90 skrev:Är det nått speciellt som kännetecknar sån marktyp ?? Mera än lång skog ??


Ja, det är märkliga marker men det är inte helt lätt att sätta fingret på skillnaderna. Markvegetationen kan t.ex. "ljuga". Man går i ett bestånd med gräsvegetation utan varken låg eller högörter och tänker att "Jahapp, det är en typisk småländsk G28:a". När man sen mäter höjden så närmar sig träden 40 meter.

Sen upplever jag att ungdomstillväxten inte är så extrem som den borde. Upp till 30-årsåldern så är det helt ordinär höjdtillväxt men sen är det som träden fortsätter växa i samma takt i stället för att avta.

Lite luddigt beskrivet kanske och jag är ingen expert på marktypen med det är fascinerande när man hamnar på en fastighet som har betydligt bättre bonitet än grannfastigheterna trots samma geografiska lägen och samma förutsättningar för övrigt.

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441047
Chainsaw Charlie skrev:
80-90 skrev:Är det nått speciellt som kännetecknar sån marktyp ?? Mera än lång skog ??


Ja, det är märkliga marker men det är inte helt lätt att sätta fingret på skillnaderna. Markvegetationen kan t.ex. "ljuga". Man går i ett bestånd med gräsvegetation utan varken låg eller högörter och tänker att "Jahapp, det är en typisk småländsk G28:a". När man sen mäter höjden så närmar sig träden 40 meter.

Sen upplever jag att ungdomstillväxten inte är så extrem som den borde. Upp till 30-årsåldern så är det helt ordinär höjdtillväxt men sen är det som träden fortsätter växa i samma takt i stället för att avta.

Lite luddigt beskrivet kanske och jag är ingen expert på marktypen med det är fascinerande när man hamnar på en fastighet som har betydligt bättre bonitet än grannfastigheterna trots samma geografiska lägen och samma förutsättningar för övrigt.


Hyperiten kanske finns på sånt djup att det tar 30 år innan rötterna är där? Eller innan rötterna kan tillgodogöra sig godiset.

Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

80-90  
#441063 Ska sägas att det är inte första gången jag hugger gran som e 40+i höjden hemma på gården ! Faktiskt ganska vanligt . Men allt som varit å är så stort har stått i gammal älvfåror .. mycket av min skog är väldigt kuperad å i botten verkar det som dom trivs väldigt gott !!

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Aspenlid  
#441079 Vet du vad dom olika färgerna säger om marken på kartan @Fredrik Reuter? Hälften marken på kartan är röd och hälften är gul.

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Fredrik Reuter  
#441083 Nej, inte jag. Men kartverktyget! :wink:
Ett distinkt klick på kartans olika områden och en text kommer upp.
Tyvärr är det typ latin som kommer upp så jag ringde faktiskt SGU och fick då reda på att Grönt var hyperit (Texten på kartverktyget börjar med "Gabbro").

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Aspenlid  
#441085 Måste nog ha datorn då för jag lyckas inte få upp nåt på telefonen..

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

T Landström  
#441091
Fredrik Reuter skrev:Nej, inte jag. Men kartverktyget! :wink:
Ett distinkt klick på kartans olika områden och en text kommer upp.
Tyvärr är det typ latin som kommer upp så jag ringde faktiskt SGU och fick då reda på att Grönt var hyperit (Texten på kartverktyget börjar med "Gabbro").


Nu ser jag vad du menade när du hörde av dig om att kika på granskog runt mig :)

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Fredrik Reuter  
#441092 Aspelind: Det går om man är idog. Det gäller att riktigt distinkt och snabbt "picka till" på skärmen.

Landström: Jepp! Det projektet har vi kvar! :-bd

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).