Bilar

Rostskydda underredet

27 inlägg 27431 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rostskydda underredet

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440850 Letade efter riktigt tålig färg (typ den gamla sortens stenhårda industrilack) och råkade hitta ett väldigt intressant test på rostskyddsmedel. Tänkte att man kunde pensla på nån tålig färg på bärarmar och sånt, men det kanske funkar lika bra med tunnflytande rostskydd. Men en hård lackyta är lättare att hålla ren och står kanske emot rosten bättre?

Iaf, är nog svårt att hitta ett mer omfattande test än denna:
http://www.raa.se/publicerat/9789172094604.pdf

Intressant att linoljan visade sig vara sämst, de skriver bla:
Den traditionella linoljan var det medel som klarade sig
sämst i våra tester. Linolja i sig innehåller ingen inhibitor,
vilket är en av förklaringarna. Vid ett kontrollerat stabilt
och torrt inomhusklimat räcker linoljan möjligen till som
rostskyddsmedel, men som rostskydd till föremål som förvaras
i kallförråd och utomhus är den inte tillräcklig som
rostskydd om man inte kan underhålla föremålen med täta
regelbundna intervall. Till linoljans nackdelar hör också att
den är svår att avlägsna och den är hygroskopisk, det vill
säga att den suger åt sig vatten




   TS
Avatar Fallback

Re: Rostskydda underredet

tallen100  
#440859 Det där är svårt, själv trodde jag att linoljan var bland det bättre :surp: , har köpt dom där burkarna på biltema som man sätter direkt på ett blåshandtag.

Den där vanliga underedsmassan är jag skeptisk till, den är säkert jättebra om man får den att fästa ordentligt och så länge det inte går hål på den för då får man fukt liggandes som inte kommer ut och plåten blir som tidningspapper.
Tror mer på tunnflytande grejor och att spruta oftare istället, och då behöver det inte vara kinkigt med rengörning före sprutning heller.

Avatar Fallback

Re: Rostskydda underredet

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440864 Kolla Mercasol, ska inte hårdna och spricka utan det är en fast yta

Avatar Fallback

Re: Rostskydda underredet

Ldsaren  
#440866 Jag tror jag blanda linoljan med hålrumsvätska och atf olja en gång

Annars har jag kört med vanlig olja och hålrums olja
Men visst det tar åt sig mycket damm skit .man måste var noga o tvätta bort .annars står det fukt inunder o rostar
Linolja ska var bättre på att hålla ifrån sig smuts tror jag
T sprit eller Röd sprit funkar att ta bort linoljan med nått så där

Användarvisningsbild

Re: Rostskydda underredet

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440962 Även om linoljan var sämst i testet så är det ju ändå bättre än att inte göra nånting, sen var ju inte testet gjort på bilar heller så man vet ju inte hur bra de övriga ämnen skyddar efter 6 månader heller.

Car använt Carosol tunnflytande rostskydd tidigare och den blir ju som en mjuk/seg hinna, torkar aldrig riktigt. Det tror jag är bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rostskydda underredet

jannee  
#440972 Spillolja + köra på en dammig grusväg, sommartid.
Fungerade bra på 60 talet :grin:
Kleta in allt med konsistensfett, gammal beprövad teknik

Användarvisningsbild

Re: Rostskydda underredet

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441026 Kan bli svårt att hitta en grusväg som dammar nuförtiden, så mycket som de saltas på somrarna :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rostskydda underredet

Göt  
#441030 finns alltid nån skogsbilväg att åka på

Avatar Fallback

Re: Rostskydda underredet

Ldsaren  
#441051 Spillolja från motor innehåller mycket syra o svavel o annat som gör att det rostar
o damm i gör att det med tiden blir tjocka högar och där under samlas fukten mot plåten
Allt var inte bättre för

Användarvisningsbild

Re: Rostskydda underredet

Göt  
#441052 Det är väl därför det finns så få gamla bilar kvar, dom som finns har nog varit uppställda i någon lada.

Avatar Fallback

Re: Rostskydda underredet

tallen100  
#441056 Nja tror nog att galvaniseringen har gjort sitt, en väldans skillnad på tex en Volvo 740 från 86 och en från 88 när det gäller rost.

Avatar Fallback

Re: Rostskydda underredet

Ldsaren  
#441058 Det var bra galv på 740an 88
Sämre nu verkar det som
Mycket lacksläpp på vissa Tyska s.k.a kvalitets bilar

Användarvisningsbild

Re: Rostskydda underredet

RuneP  
#441062 Isotrol testa det. Öresundsbron lär vara målas med detta. Avlägsna endast löst rost annars håller det inte.

Avatar Fallback

Re: Rostskydda underredet

Tosca  
#454059 Linoljan ska nog helst brännas in för att ha en god effekt.
Jag har gjort det på räcken i massiv rundstång under min tid som svetsare, ett evigt värmande med gasolbrännaren, naturligtvis hade vi snöblandad nederbörd vid tidpunkten.
Vi strök på linolja uppblandad med träkol (eller kimrök som jag tror det kallades) med trasa på det uppvärmda järnet, till skillnad mot den metodik som redogörs för i länken.

Linoljebränning
Ett traditionellt sätt att rostskyddsbehandla beslag är att linoljebränna dem. Det är en rostskyddsmetod som går ut på att man ”bränner” in linolja i metallen. Beslaget får en mörk vacker färg och ett rostskydd som funkar både målat och omålat. Linoljebränning görs genom att man hettar upp beslaget i ässja eller i gaslåga tills stålet glöder då det doppas i linolja. En mindre explosion uppstår och beslaget blir svart och skyddat mot rost.


https://www.byggfabriken.com/renovering ... da-beslag/

Användarvisningsbild

Re: Rostskydda underredet

halvproffs  
#454080 Alla medar till drögar, gångjärn till ladportar mm linoljebrändes på detta viset.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).