Skördare

Lännen gallringsskördare

79 inlägg 29167 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lännen gallringsskördare

valtra mega  
#440927 var bara ett svar på dit inlägg "vi diskuterar 35-40 m. läs" tycker det var intressant vad andra också tycker om upptill 50 m mellan vägar för det har ju förekommit redan i tråden

Avatar Fallback

Re: Lännen gallringsskördare

wrytter  
#440928 Så du menar om man hugger en stickväg där virket skall landa, man gallrar det den beståndsgående skördaren når(en med ovanligt lång kran, säg 9 meter) så når skördaren låt säga 8 meter från stickvägen. Sedan skall denna beståndsgående skördare gå 16 meter in från stickvägen, göra sitt slingerstråk och ta 8 meter åt vardera håll från slingerståket och mata detta virke in till stickvägen. Detta är orimligt. I teorin här på forumet kan det fungera men i verkligheten så är detta något som ej går att genomföra pga markstruktur, hinder från kvarvarande träd, alla moment med skördaren tar längre tid och det medför en hög kostnad för skördaren som är svår att försvara. Skulle säga att från stickväg kan man nå 8 meter, man lägger slingerstråk några meter utanför det man nått från stickväg, säg 10-11 meter från stickväg och jobbar kanske 5 meter till från där slingerstråket är. Då får du en ekvation på 8+7+7+8, detta är då 30m mellan stickväg vilketkan bli nog svårt att genomföra.

Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

Mannfolk  
#440930 Åååååååh suck. Jag har anlitat en i flera år som klarar av att göra 35-42m mellan körspåren. Men han är ju förståss från Finland och ingen svensk.....

Bodaedet är ju svensk och kör 35-40m dagligen men kanske han är en finne i grunden.

   TS
Avatar Fallback

Lännen gallringsskördare

wrytter  
#440932 Nu kom vi in på "finne kontra svenskspåret"... Ska vi också ta "min pappa är starkare än din pappa"? Terrängen är a&o i sammanhanget, skulle även säga att boniteten är avgörande. Har man produktiv mark vill man ha många kvarvarande stammar och då blir förflyttandet av fällda träd svårt och tidskrävande. Har man plan mark med dålig bonitet som inte kan hålla så många stammar så är det klart lättare att genomföra ett större stickvägsavstånd. Jag har verkat som entreprenör inom skogsentreprenaden så jag har viss erfarenhet av gallring. Vi körde sällan med slingerstråk då terrängen sällan tillät det.

Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

bodaedet  
#440935
Mannfolk skrev:Åååååååh suck. Jag har anlitat en i flera år som klarar av att göra 35-42m mellan körspåren. Men han är ju förståss från Finland och ingen svensk.....

Bodaedet är ju svensk och kör 35-40m dagligen men kanske han är en finne i grunden.


Nja, kanske långt tillbaka, har nog norskt påbrå närmare. Men 35-40 meter mellan vägarna är inga problem och då har jag mestadels elak terräng.

Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

Seb macahan  
#440939 Oj då här tog det fart;-). Det går säkert eftersom du bevisligen har entreprenörer som kör så. Jag har sett beståndsgående som en modell för o få mellanzonen ordentligt gallrad och kanske nån några meter bredare zon. Jag provade dina teorier med min tigercat h09 men jag tyckte det var svårt. Nu är ju inte jag någon yrkesförare. I mina grangallringar 1:a så var sikten så pass skymd att det inte spelar någon roll vad man har för erfarenheter om man inte har röntgen syn. I tall bestånd och 2:a gallring kanske det funkar bättre.
Gällande traktor med kran så ser jag det som en väldigt god hjälp till manuellt gallrat. Man hugger väg och så långt man når med vissa instick, sen manuell fäller man inne i zon ut till stick.

Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

Mannfolk  
#440945 Meningen med tråden var att få tips om optimal maskin för självverksam skogsägare. Dvs klara allt från första till sista gallring, ingen slutavv. Inte en massa skit att det inte går att gallra...

   TS
Avatar Fallback

Re: Lännen gallringsskördare

valtra mega  
#440951 Söker man optimal maskin för själverksam skogsägare så tycker jag man kan pluta på kapaciteten och titta på enklare maskiner som är billigare att hålla igång och lättare att skruva .Tycker att jag hittat den optimala maskinen för mig nu när jag har en valtra x med keto 51 klara all gallring och får göra dem som jag vill ha det .
Vid slutavverkning är den ju för liten men som prisbilden på virket är i Finland så får man betala för att hugga en slutavverkning själv jämfört med rotförsäljning .Brukade titta på annonser på Sampo också lagom storlek för den självverksamme men de är rätt dyra begagnade och rottne h8 är också av rätt storlek men finns väl inte direkt många av dom i Finland
Senast redigerad av valtra mega sön 26 feb 2017, 17:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

johan83  
#440973 Ja det låter vettigt, vad har du för kran på valtran? Tar du av kranen och använder traktorn till annat också? Gärna någon bild på ekipaget :wink:

Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

Mannfolk  
#440976
valtra mega skrev:Söker man optimal maskin för själverksam skogsägare så tycker jag man kan pluta på kapaciteten och titta på enklare maskiner som är billigare att hålla igång och lättare att skruva .Tycker att jag hittat den optimala maskinen för mig nu när jag har en valtra x med keto 51 klara all gallring och få göra dem som jag vill ha det .
Vid slutavverkning är den ju för liten men som prisbilden på virket är i Finland så får man betala för att hugga en slutavverkning själv jämfört med rotförsäljning .Brukade titta på annonser på Sampo också lagom storlek för den självverksamme men de är rätt dyra begagnade och rottne h8 är också av rätt storlek men finns väl inte direkt många av dom i Finland


Låter oxå vettigt!
Hur brett skall du ha mellan 2stammar för att ta dig genom?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lännen gallringsskördare

valtra mega  
#441028 Har logmer 780 parallellkran .
Traktorn x 115 -99 byggdes till huggare som ny så har gått enbart i skogen hittills jag köpte den senaste höst och kommer inte att ta av kranen om inte några reparationer fodrar det .
Har inte mätt den men har 600/65-34 däck med kedjor på så den borde väl vara ca 260 cm bred + lite marginal för att inte skava träden så blir vägarna 3-3,5 m .
Midjestyrningen har fördel vid insticken när framänden inte sticker ut när man svänger
Har konstaterat två saker sedan jag började hugga med maskin ju breddare väg och bättre röjt desto bättre flyter huggningen men fortsätter att försöka hålla ner bredden på vägarna .
Dåligt med bilder

Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

Mannfolk  
#441029 Har du motomit system? Eller epec? Skulle verkligen vara intresserad att se en sån som beståndsgående. Kan ju Valtra traktorerna utan till så att hålla en sån i liv är ju inte det värsta tänkbara.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lännen gallringsskördare

valtra mega  
#441032 epec 4w50
räknade också med att kunna hålla liv i den länge

Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

Mannfolk  
#441034 Suveränt! Hur mycket olja matar du ut ti aggregatet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

johan83  
#441036 Är det en hitec eller kanske "saparoveto"? Och spakstyrning då antagligen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar