lör 25 feb 2017, 03:14#440605
Vill försöka att inte inveckla det mer än nödvändigt men det känns hopplöst redan från start.
Men jag hoppas ni har överseende med mitt inlägg som jag redan från början inser blir alldeles för långt .
Då min nyfikenhet hade svårt att hålla mig från att inte göra någon form av uppställning, för att åskådliggöra rimligheten i det flöde pumpen tillnärmelsevis förväntas ge i förhållande till det ni faktiskt har kommit framtill vid Era mätningar, och även studerat själva medan jag gjort lite överslag som jag tänkte delge för att bringa förståelse kring problematiken.
Era mätningar känns högst korrekta och överensstämmande.
Utan några mer exakta hydrauliska formler, hoppas jag i alla fall åskådlig göra Era praktiska mätningars överensstämmande med ett förhoppningsvis någorlunda förståeligt överslag.
I princip utan hänsyn till de inre förluster i flöde som uppkommer i en kugghjulspump beroende på sambandet mellan tryck och flödes stegring i förhållande till varvtal eller oljans viskositet och temperatur mm som oftast kan det grovt avrundas med en effektförlust kring 10%
PTO @540rpm X vanligaste utväxling på 1:3,8 i traktorpumplåda = 2052 rpm i utgående varvtal från växellådan.
2052 rpm ingående varvtal i pump X 0,032 som är pumpens volym / per varv = 65,6 liter i minuten vid 540 rpm på traktorns PTO
65,6 liter - 10% = 60 liter /min.
Att ni då mätt upp pumpens flöde till 60 L/min verkar därmed helt rimligt mätvärde.
Om ni skulle göra er besväret att kontrollera om pumpaxeln troligen rör sig 3,8 varv då PTO axeln snurrat 1 varv så har det inte levererats enligt vad som är specificerat i affären.
Och då bör man samtidigt kunna konstatera att man inte fått den vara man faktiskt köpt!
Vad bra men en kompletterande bild på pumpen och dess sugslang, för där kanske man även finner svar på en del andra egenheter som har beskrivits.
Eventuella kavitationsljud som pumpen ger kan bero på lösningen med att ha en sådan hög dragning av sugslangen. Men det behövs troligen för att slangen skall räcka till då ramstyrningen körs med fulla utslag i sida. För lindring av problemet är det viktigt att tankens andningsfilter har en inbyggd mottrycksfunktion på i alla fall minst 0,2bar. Det finns standard andningsfilter både med och utan mottrycksfunktion. Föredrar själv oftast andningsfilter med något hektos över tryck i sin funktion, och även här med anledning av just sugslangens dragning för att säkerställa pumpens livslängd.
Klipper även in lite olika PTO pump alternativ från Weimer.se som jag ser att ni också har kikat på.
Och för att samtidigt visa mitt exempel på troligt utväxlingsförhållandet i pumplådan.
Pumpsatser Aluminium pump Gjutjärns pump
P0 P1 P2 P3 P4 P5
Växellåda 8 kW 20 kW 20 kW 20 kW 25 kW 25 kW
Pump Gr 2 25cc Gr 3 38cc Gr 3 42cc Gr 3 46cc Gr 3 45cc Gr 3 54cc
Flöde vid 540 PTO 51 78 86 94 90 108
Flöde vid 350 PTO 33 50 56 61 58 70
Artikel nr 524 10 524 11 524 12 524 13 524 14 524 15
Pris 3 520:- 5 475:- 5 475:- 5 475:- 7 850:- 7 950:-
Som kuriosa i det redan alldeles för långa inlägg, kan jag dock inte hålla mig från att nämna att jag själv mötte på motstånd från säljaren då jag själv köpte ny skogsvagn.
Önskade bland annat att få en pumpsats likt ovanstående P5 storlek som levererar kring 100 L/min @540 PTO rpm monterad i ställe. Då säljaren bestämt rekommenderade en P1 liknande lösning som jag fann ointressant för egen del pga för lågt flöde och därmed för långsam kranhastighet vid rimliga motorvarvtal enligt eget tycke.
Varför måste man varva en 90hk traktor till rusvarv för att plocka ur en bråkdel av motoreffekten för att kunna köra kran med någorlunda acceptabel hastighet!
Har nu kört med Valtra 6350HT och samma pump och övriga grejer i 11år utan minsta problem och ett arb.varvtal vid lastning i skogen kring 1000rpm, och sugslang som går i en hög båge likt eran! Men är noga med att lägga ur PTO då motorn varvas över 1500rpm längre sträckor vid transport för att eliminera varmgång på oljan.
Dock kompletterat med ett bättre andningsfilter än original leveransens tvärdåliga dito. Det nya absorberar både fukt och har övertrycksfunktion, som inte heller gick att få från min vagnsleverantör.
Men är dussinvara på de flesta skogsmaskiner så det är enkelt att hitta och inte alldeles för dyrt.
Samkörningsproblemet beror delvis på att oljan naturligt rusar lättaste vägen till den funktion som behöver lägsta trycket och därför går fortast i ett så här pass enkelt hydraulsystem. Hade det varit ett (lastkännande) Ls- system hade det skött sig själv och kompensera både tryck och flöde i bättre omfattning.
Men så är ju sällan fallet på en mer ordinär griplastarvagn med billiga hydraulkomponenter som grund val.
Det kanske mindre dåliga sättet är då att elda en del för kråkorna och konstant leverera tillräckligt med flöde för att kunna reglera farten under hela krancykeln med spakarnas utslag i större grad, men då med risk för varmgång då lägre flöde tas ut under viss tid av krankörningen.
Men då krävs det ju att man har tillräckligt flöde för att det inte skall stå still vid körning av de flesta funktioner samtidigt, och att ha en returledning som sväljer nog mycket från kranpaketet också, för att inte bygga onödigt högt mottryck på retursidan samt en kranventil som inte är allt för trång i sin helhet. En ventil benämns i regel genom vad den klara av för flöde beräknat per ventilsektion inklusive in och utloppsektion. Men då man sätter samman så många sektioner som det blir i en kranventil brukar det inte skada att överdimensionera ventilens tilltänkta flöde. För att sedan skapa rätt tryck differens på varje funktion gäller det också att göra bla rätt slidval som överensstämmer med varje funktions önskade max hastighet genom en uppmätt krancykel i förhållande till varje funktions cylindervolym på både A och B port individuellt.
För att funktionerna skall gå någorlunda lika i hastighet i bägge riktningarna och inte sticka iväg med blixtens hastighet då endast någon enstaka funktion är aktiverad. Som kuriosa så finns det bla till de vanligaste förekommande kranventilerna till en stor skotare med Ls- system över tusen olika varianter av bestyckningar att komponera samman för att få en ventil som lirar enligt önskemål beroende på olika kranstorlekar och effektuttag av den vanligaste förekommande ventilen som är Parker K170.
Vill bara ge mitt stöd till att ni är en mer korrekt sanning på spåren än vad som är utlovad prestanda.