Traktorn i skogen

PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

58 inlägg 26887 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

stegmaster  
#440573 Ja, en vanlig växel brukar vel vara 1:3,8.
Jag sa jag ville ha 38cc eller 42cc pump, men har inte kollat vilken som sitter där.
Dock tycker jag min kran er snabb. (och den er ju betydlig större enn en 203 kran), så något måste ju vara fel på din kompis kran, för den bordet ju vara rett snabb even med 60l/min.
Ja kör på 540E på PTO og ca 1000varv på traktor, och redan då går den snabbt, ca samma hastighet som i videoer som finns på youtube.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

mats75  
#440585 Ja något e klart på tok med det ekipaget.
Ja jag tror också utväxlingen är 1:3,8. Weimer har en excel tabell man kan beräkna pumpflöde mm o tar jag de uppgifter jag har med pumpens storlek motorvarv mm och fyller i så stämmer det rätt hyggligt väl med det vi kom fram med flödesmätaren mm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

stegmaster  
#440587
mats75 skrev: Säljaren av detta säger det är en 70 lit/ min pump och att 60 liter på 540 varv är helt i ordning...min kompis har lit svårt för att ta det...och jag kan hålla med på det.

Ja det håller jag med om. :sad:
Man får vara rettvis och säga det er en 65l/min pump då. (utgår från att växel er 1:3,8)
540x3,8=2052x32/1000=65.6 l/min i teorien, så 60l/min vid praktisk mätning verkar vettigt.

Vet du om detta el. ventilbordet har flowshare, eller??
Tänkt på det du skrev att det var svårt att köra flera funktioner samtidig.

Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

mats75  
#440591 Nej jag vet ej om det är flowshare. Kikade just igenom Walvoils datablad på detta ventilpaket men ser inget om detta...
Kör du sväng bom upp och sticka in..så går det väldigt segt o långsamt...släpper du tex stickan så hoppar bommen upp snabbt....
Kom tänka på att jag har en bild på de mätningar vi gjorde på trycken på de olika funktionerna. Bifogar den här med. Så ser man hela schemat också.

   TS
Avatar Fallback

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

JoTh  
#440605 Vill försöka att inte inveckla det mer än nödvändigt men det känns hopplöst redan från start.
Men jag hoppas ni har överseende med mitt inlägg som jag redan från början inser blir alldeles för långt .
Då min nyfikenhet hade svårt att hålla mig från att inte göra någon form av uppställning, för att åskådliggöra rimligheten i det flöde pumpen tillnärmelsevis förväntas ge i förhållande till det ni faktiskt har kommit framtill vid Era mätningar, och även studerat själva medan jag gjort lite överslag som jag tänkte delge för att bringa förståelse kring problematiken.

Era mätningar känns högst korrekta och överensstämmande.

Utan några mer exakta hydrauliska formler, hoppas jag i alla fall åskådlig göra Era praktiska mätningars överensstämmande med ett förhoppningsvis någorlunda förståeligt överslag.
I princip utan hänsyn till de inre förluster i flöde som uppkommer i en kugghjulspump beroende på sambandet mellan tryck och flödes stegring i förhållande till varvtal eller oljans viskositet och temperatur mm som oftast kan det grovt avrundas med en effektförlust kring 10%
PTO @540rpm X vanligaste utväxling på 1:3,8 i traktorpumplåda = 2052 rpm i utgående varvtal från växellådan.
2052 rpm ingående varvtal i pump X 0,032 som är pumpens volym / per varv = 65,6 liter i minuten vid 540 rpm på traktorns PTO
65,6 liter - 10% = 60 liter /min.
Att ni då mätt upp pumpens flöde till 60 L/min verkar därmed helt rimligt mätvärde.
Om ni skulle göra er besväret att kontrollera om pumpaxeln troligen rör sig 3,8 varv då PTO axeln snurrat 1 varv så har det inte levererats enligt vad som är specificerat i affären.
Och då bör man samtidigt kunna konstatera att man inte fått den vara man faktiskt köpt!
Vad bra men en kompletterande bild på pumpen och dess sugslang, för där kanske man även finner svar på en del andra egenheter som har beskrivits.
Eventuella kavitationsljud som pumpen ger kan bero på lösningen med att ha en sådan hög dragning av sugslangen. Men det behövs troligen för att slangen skall räcka till då ramstyrningen körs med fulla utslag i sida. För lindring av problemet är det viktigt att tankens andningsfilter har en inbyggd mottrycksfunktion på i alla fall minst 0,2bar. Det finns standard andningsfilter både med och utan mottrycksfunktion. Föredrar själv oftast andningsfilter med något hektos över tryck i sin funktion, och även här med anledning av just sugslangens dragning för att säkerställa pumpens livslängd.
Klipper även in lite olika PTO pump alternativ från Weimer.se som jag ser att ni också har kikat på.
Och för att samtidigt visa mitt exempel på troligt utväxlingsförhållandet i pumplådan.
Pumpsatser Aluminium pump Gjutjärns pump
P0 P1 P2 P3 P4 P5
Växellåda 8 kW 20 kW 20 kW 20 kW 25 kW 25 kW
Pump Gr 2 25cc Gr 3 38cc Gr 3 42cc Gr 3 46cc Gr 3 45cc Gr 3 54cc
Flöde vid 540 PTO 51 78 86 94 90 108
Flöde vid 350 PTO 33 50 56 61 58 70
Artikel nr 524 10 524 11 524 12 524 13 524 14 524 15
Pris 3 520:- 5 475:- 5 475:- 5 475:- 7 850:- 7 950:-


Som kuriosa i det redan alldeles för långa inlägg, kan jag dock inte hålla mig från att nämna att jag själv mötte på motstånd från säljaren då jag själv köpte ny skogsvagn.
Önskade bland annat att få en pumpsats likt ovanstående P5 storlek som levererar kring 100 L/min @540 PTO rpm monterad i ställe. Då säljaren bestämt rekommenderade en P1 liknande lösning som jag fann ointressant för egen del pga för lågt flöde och därmed för långsam kranhastighet vid rimliga motorvarvtal enligt eget tycke.
Varför måste man varva en 90hk traktor till rusvarv för att plocka ur en bråkdel av motoreffekten för att kunna köra kran med någorlunda acceptabel hastighet!

Har nu kört med Valtra 6350HT och samma pump och övriga grejer i 11år utan minsta problem och ett arb.varvtal vid lastning i skogen kring 1000rpm, och sugslang som går i en hög båge likt eran! Men är noga med att lägga ur PTO då motorn varvas över 1500rpm längre sträckor vid transport för att eliminera varmgång på oljan.
Dock kompletterat med ett bättre andningsfilter än original leveransens tvärdåliga dito. Det nya absorberar både fukt och har övertrycksfunktion, som inte heller gick att få från min vagnsleverantör.
Men är dussinvara på de flesta skogsmaskiner så det är enkelt att hitta och inte alldeles för dyrt.
Samkörningsproblemet beror delvis på att oljan naturligt rusar lättaste vägen till den funktion som behöver lägsta trycket och därför går fortast i ett så här pass enkelt hydraulsystem. Hade det varit ett (lastkännande) Ls- system hade det skött sig själv och kompensera både tryck och flöde i bättre omfattning.
Men så är ju sällan fallet på en mer ordinär griplastarvagn med billiga hydraulkomponenter som grund val.

Det kanske mindre dåliga sättet är då att elda en del för kråkorna och konstant leverera tillräckligt med flöde för att kunna reglera farten under hela krancykeln med spakarnas utslag i större grad, men då med risk för varmgång då lägre flöde tas ut under viss tid av krankörningen.
Men då krävs det ju att man har tillräckligt flöde för att det inte skall stå still vid körning av de flesta funktioner samtidigt, och att ha en returledning som sväljer nog mycket från kranpaketet också, för att inte bygga onödigt högt mottryck på retursidan samt en kranventil som inte är allt för trång i sin helhet. En ventil benämns i regel genom vad den klara av för flöde beräknat per ventilsektion inklusive in och utloppsektion. Men då man sätter samman så många sektioner som det blir i en kranventil brukar det inte skada att överdimensionera ventilens tilltänkta flöde. För att sedan skapa rätt tryck differens på varje funktion gäller det också att göra bla rätt slidval som överensstämmer med varje funktions önskade max hastighet genom en uppmätt krancykel i förhållande till varje funktions cylindervolym på både A och B port individuellt.
För att funktionerna skall gå någorlunda lika i hastighet i bägge riktningarna och inte sticka iväg med blixtens hastighet då endast någon enstaka funktion är aktiverad. Som kuriosa så finns det bla till de vanligaste förekommande kranventilerna till en stor skotare med Ls- system över tusen olika varianter av bestyckningar att komponera samman för att få en ventil som lirar enligt önskemål beroende på olika kranstorlekar och effektuttag av den vanligaste förekommande ventilen som är Parker K170.

Vill bara ge mitt stöd till att ni är en mer korrekt sanning på spåren än vad som är utlovad prestanda.

Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

mats75  
#440790 Jo Th, tack för ditt inlägg. Mycket läsvärt och det uppskattades.

Vi har kört lite idag och kollat och undersökt lite fram och tillbaka.
Sugledningen till pump kan kortas en bit, utan att det blir någon konflikt med ramstyrningen.
På tank sitter 2 st andningsfilter. Tyvärr framgår det ej vad det för typ. De är helt blanka.
Vi tog också loss pump och kollade utväxlingen på växellådan, och det kunde konstateras att det är 1:3,8
Så det finns inte en chans att den setup med den växel och pumpen kan ge de specifierade 70l/min.
Det sitter också ett filter innan ventilbordet till kranen. På returen från ventilbordet sitter en backventil.
Kunde också konstateras att det läcker på tankreturslang som är ansluten till ventilbordet. Läcker lite mellan presskopplingen och slang/hylsa.

Vid körning med kran i skogen så återkommer egenheterna vid körningen med kran.
Man får nog börja med att skaffa ny insugslang som är kortare än nuvarande, och sedan därifrån gå vidare med fler åtgärder till man förhoppningsvis funnit orsaken. En tanke som poppade upp var ju filterna..och om backventilen på ventilpaketet kan strula.... Men som sagt han har ju tur i oturen att det är garanti på grejorna och att slutlikviden ej är reglerad.

   TS
Avatar Fallback

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

mikael_s  
#440799 Var försiktig med att korta slangarna till pumpen, lägger du vagnen på sidan vill du inte att slangarna slits av.

32cc pump med 3.8 växellåda ger nästan 66 lpm vid 540 rpm på PTO, så de 60 du mätt tyder på att pumpen funkar bra. Kranen borde ha fin fart på betydligt lägre flöde, säg 35-40 lpm. Mottrycket ni mätt verkar däremot högt (45 bar vid 60 lpm)? Har servo kretsen egen fri retur till tank? Har du för högt tryck i returen till servokretsen kan det bli lustiga effekter. Blir det bättre om du kör med tanklocket av?

Det du sade att den ibland brummar till och plötsligt verkar belasta motor och pump samtidigt som kranen känns svag och långsam kanske kan tyda på något elfel? Någon ventil som slår till och skickar olja över tryckbegränsningsventilen? Eller fördelningsventilen till driften? Funkar driften korrekt?

Edit: Returslangen skall väl ändå inte läcka i en presskoppling, det skall ju vara väldigt lågt tryck där. Sitter ofta en överströmmare på returfiltret men de brukar vara lågt tryck, typ 2-5 bar.

Är ekipaget helt nytt tycker jag säljaren skall lösa det här.

Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

stegmaster  
#440805 Har dessa fel varit, helt sen vagnen var sprillans ny???

Annars håller jag med mikael ovan här att denna kranen bordet vara rett snabb med 50-60l/min.
Rekommanderat flödet er vel typ 30-50l/min, eller så.
(Dock inte bra att man säger det er en 70L/min pump.)

Ta det lungt med att skruva själv, när det finns garanti, om det inte er i översstemmelse med ÅF, vil säga.

Den enda funktion som tjutar/väsar på min kran er "sticka in", då det sitter en mek. strypning på denna funktion(3,5mm strypning på stångsidan), annars verkar alt gå tyst och fint.

Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

mats75  
#440813 Jodå pumpen funkar nog fint. Det var ju bara det att det var offererat en 70lpm pump.....
Rätt som du säger om insugslangen, men en lite kortare så skall det inte vara någon fara även om den tippar.
Nej, de 45 bar på servotrycket. Vi mätte enbart tryck på P sidan.
Det är alltså inte mycket det läckte det har sipprat lite grann så man kan se att det är olja som tittar ut. Slangen sitter ansluten i backventilen som sen sitter ansluten till ventilbordet.
Han kan inte köra med tanklocket av, finns enbart ett lock till filterhuset på tanken. Däremot finns det en nippel som man skulle kunna lossa så den andas fritt, utöver de 2 andningsfilter som sitter på tank.
Vet ej om servokresten har fri retur. Får kolla det när jag ser scheman imorgon. Kollar du längre upp ser du foto av schemat med mätta värden i ändlägen,
Vi skall ansluta en mätnippel på returen får o se om där finns något konstigt där.
Finns inga synliga eller andra konstigheter med driften den funkar både framåt och bakåt och går upp efter drift.

   TS
Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

mats75  
#440815
stegmaster skrev:Har dessa fel varit, helt sen vagnen var sprillans ny???

Annars håller jag med mikael ovan här att denna kranen bordet vara rett snabb med 50-60l/min.
Rekommanderat flödet er vel typ 30-50l/min, eller så.
(Dock inte bra att man säger det er en 70L/min pump.)

Ta det lungt med att skruva själv, när det finns garanti, om det inte er i översstemmelse med ÅF, vil säga.

Den enda funktion som tjutar/väsar på min kran er "sticka in", då det sitter en mek. strypning på denna funktion(3,5mm strypning på stångsidan), annars verkar alt gå tyst och fint.


Vagnen är helt sprillans ny. Det kommer bli så att han får ta allt detta med ÅF så får dem ombesörja så saker o ting händer, men han blev lite less när det tar tid. Sedan är det väl också en lärdomsfaktor i detta också att man måste lära sig hur det fungerar o ta till sig det för framtiden, efter granatiperioden.
Skall försöka fixa en film på hur det ser ut o låter. Den skriker på de flesta funktionerna, stödben grip bom upp och framförallt bom ned...utskjut mm. Rätt intressant att beskåda när man har trakytor rpm på 1500 o kör enbart grip o traktorn brummar o går ned sig duktigt bara för man kör grip stäng el grip öppna..

   TS
Avatar Fallback

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

mikael_s  
#440839 Finns ingen luftning alls till tanken? Tänker om den av någon anledning bygger mottryck i tanken. Luftning måste nog finnas, om inte annat för att undvika undertryck i tanken och risk för kavitation i pumpen...

Såg på bilden att pumpen sitter på vagnen! Då är det ju ingen risk att slangen går av för att vagnen välter. Jag tänkte att pumpen satt på traktorn. Slangen ser väl dimensionerad ut och tror inte kortare behövs.

En N103 skall inte gå ner nämnvärt i varv av att pumpa 50 lpm vid 190 bar när motorn går på 1500 rpm, traktorn ger säkert 100 hk där och hydrauleffekten är nog inte mer än 20-25.

Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

mats75  
#440844
mikael_s skrev:Finns ingen luftning alls till tanken? Tänker om den av någon anledning bygger mottryck i tanken. Luftning måste nog finnas, om inte annat för att undvika undertryck i tanken och risk för kavitation i pumpen...

Såg på bilden att pumpen sitter på vagnen! Då är det ju ingen risk att slangen går av för att vagnen välter. Jag tänkte att pumpen satt på traktorn. Slangen ser väl dimensionerad ut och tror inte kortare behövs.

En N103 skall inte gå ner nämnvärt i varv av att pumpa 50 lpm vid 190 bar när motorn går på 1500 rpm, traktorn ger säkert 100 hk där och hydrauleffekten är nog inte mer än 20-25.


Jo där sitter 2 andningsfilter på tanken.
Nej det e ju det som är det märkliga att den går ner sig så bara man kör öppna stäng på tex gripen, utan att dra den i gripen i ändläge.
Problem, eller rättare sagt det som inte "känns bra" är att toppen på böjen ligger högre än vad oljenivån i tanken är o då är tanken så full den kan va till max angiven nivå....det strider ju lite emot om hur det brukar vara..

   TS
Avatar Fallback

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440863 Ändra inte något, kan bli krångel med reklamation

Avatar Fallback

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

JoTh  
#440891 bengt.a har enligt min mening helt rätt, i att ändra ingenting själv i det här läget.
Genom egen ombyggnation eller justering av tryck etc i det här läget.
Vilket bara kan ge merarbete för servicekillen som skall åtgärda problemet med support kanske från tillverkaren.
Ni har däremot fått en bättre uppfattning kring vad det är för fel, och vad ni önskar åtgärdat via ett garantiarbete från leverantören.

Förutom att de åtgärdar de fel och brister som är, skulle jag efterfråga den dokumentation som tillverkare är skyldig att tillhandahålla, inför framtiden. Tänker då på ett riktigt komplett hydraulschema på hela system installationen, samt tryckinställningsinstruktion på hela byggnationen, så det går att justera och kontrollera tryck etc. i framtiden.

Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

stegmaster  
#440914 Jag håller med dom 2 ovan här, gör inget mer själv, annat enn evt,. filma.
För det hadde interessant att se och höra hur den går och låter.

När jag kör kranen med min 95hk valtra 6400, så blir det ingen skillnad als i varvet på 540 pto, oavsett varv på motor och om jag kör nån funktion i ändläge.
Med 540E så dropper varvet lite när det tar imot, men inte als mycket, så jag kör bara på detta PTO varv alternativ.
Varvar motor ca 1000-1100 rpm och pto varvar då ca 350rpm vil jag minnas, och kranen går lagom fort i mitt tycke.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).