Öppna kategorin

Satsning på skogsarbete.

11 inlägg 3698 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Satsning på skogsarbete.

vetinte  
#440594 "– Det finns ju en brist på arbetskraft inom de här näringarna."
Stämmer det att där finns en brist ?
Eller e de så att allt fler väljer billigare utländska företag ?
Kan detta va se ett sätt att konkurera med dom ?
För jag har inte hört att de e svårt att få b.la. röjare till en billig peng.
Även Svenska företag verkar ha sett dom ekonomiska fördelarna o ger jobb till Öststatare.
Så stämmer de verkligen att där e ont om folk eller ?
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsin ... -nyanlanda



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Satsning på skogsarbete.

Bison  
#440709 En invandrare har fått jobb som tolk resten då?

Avatar Fallback

Re: Satsning på skogsarbete.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440725 Det finns en brist inom jord och skog. Inom jordbruket är det skriande brist på veterinärer, agronomer och lantmästare. Toppentjänster hos de bästa arbetsgivarna har haft två sökande. Inom skogsbruket söks jägmästare, skogsmästare och skogstekniker. Hur det är med responsen vet jag mindre om men annonser tenderar att ligga länge.
Så visst är det brist men frågan är om AF är kvalificerade att matcha arbetskraft med tjänster.

Användarvisningsbild

Re: Satsning på skogsarbete.

anersimyra  
#440727 Ett problem är definitivt de låga anbuden som antas både inom stat och kommun, detsamma gäller säkerligen på den privata marknaden. En upphandling som skogsstyrelsen gjorde för något år sedan resulterade i rent löjligt låga priser där vinnande företag främst använder arbetskraft österifrån. Det blir spännande att se vad skattemyndighetens och arbetsmiljöverkets nyligen startade undersökning mot just skogsföretag kan leda till.. :???:

Användarvisningsbild

Re: Satsning på skogsarbete.

T Landström  
#440736
anersimyra skrev:Ett problem är definitivt de låga anbuden som antas både inom stat och kommun, detsamma gäller säkerligen på den privata marknaden. En upphandling som skogsstyrelsen gjorde för något år sedan resulterade i rent löjligt låga priser där vinnande företag främst använder arbetskraft österifrån. Det blir spännande att se vad skattemyndighetens och arbetsmiljöverkets nyligen startade undersökning mot just skogsföretag kan leda till.. :???:


Nu vet jag inte hur dom poäng sätter anbuden inom skogen...men när vi lämnar anbud på RAM-avtal så straffas de som lämnar för låg timpeng på något sätt...den timpeng de anger skrivs upp på något sätt...

Avatar Fallback

Re: Satsning på skogsarbete.

jannee  
#440740 Varför ska inte samma företeelse äga rum inom skogsindustrin som pågår inom bygg och transportsektorn
Svenskt bemanningsföretag förmedlar utländska lågbetalda egna företagare till olika sysselsättningar.
Vad jag VET är att svenska kyrkan (som självklart föregår med gott exempel :mrgreen: ) nyttjar "billiga" letter till att bl.a. röja i deras planteringar.
Bönder och då inte minst storbönder bl.a. i Skåne har "billiga" polacker som inhyrd personal.
Mycket av vad massmedia basunerar ut om att det saknas si och så många inom den och den yrkessektorn kanske är sann, men i så fall endast som underbetalda egna företagare.
Ex - vad jag med säkert vet, är att det saknas ca 3 000 chaufförer. Finns dock knappt något åkeri som vill anställa för att betala avtalsenlig lön - trots den s,k, chaufförsbristen :?:

Avatar Fallback

Re: Satsning på skogsarbete.

Carlfritidshuggare  
#440743
T Landström skrev:
anersimyra skrev:Ett problem är definitivt de låga anbuden som antas både inom stat och kommun, detsamma gäller säkerligen på den privata marknaden. En upphandling som skogsstyrelsen gjorde för något år sedan resulterade i rent löjligt låga priser där vinnande företag främst använder arbetskraft österifrån. Det blir spännande att se vad skattemyndighetens och arbetsmiljöverkets nyligen startade undersökning mot just skogsföretag kan leda till.. :???:


Nu vet jag inte hur dom poäng sätter anbuden inom skogen...men när vi lämnar anbud på RAM-avtal så straffas de som lämnar för låg timpeng på något sätt...den timpeng de anger skrivs upp på något sätt...


Hej. Kan vara så att man viktar pris mot annat. Upphandling går inte (alltid i alla fall) ut på att få lägsta pris. Tillgänglighet, hur man kan lösa uppgifter med kort varsel eller vad det nu kan vara spelar också in.

Användarvisningsbild

Re: Satsning på skogsarbete.

anersimyra  
#440746 Det är självklart mycket annat än pris som spelar in i en upphandling. Men i skogsstyrelsens upphandling var samtliga vinnande anbud skrattretande låga. Ett par företag med säte i Stockholm vann anbud från de sydligaste till de nordligast belägna reviren till en timpenning långt under 300 kronor för motormanuellt arbete, och en reseersättning som troligen inte täcker bränslekostnader för en riktigt snål småbil. Glädjande var hushållningssällskapets anbud med konsekvent höga ( rimliga ) ersättningsanspråk.

Avatar Fallback

Re: Satsning på skogsarbete.

Carlfritidshuggare  
#440761
anersimyra skrev:Det är självklart mycket annat än pris som spelar in i en upphandling. Men i skogsstyrelsens upphandling var samtliga vinnande anbud skrattretande låga. Ett par företag med säte i Stockholm vann anbud från de sydligaste till de nordligast belägna reviren till en timpenning långt under 300 kronor för motormanuellt arbete, och en reseersättning som troligen inte täcker bränslekostnader för en riktigt snål småbil. Glädjande var hushållningssällskapets anbud med konsekvent höga ( rimliga ) ersättningsanspråk.


Jag var lite grumlig. Jag tycker man bör använda den bredare arsenal som finns när man upphandlar, just för att se andra kvaliteter hos leverantören som skapar kvalitet och underlättar tillvaron. Det är ju heller inte orimligt att ta bort anbud som verkar orimligt låga. Att få in en stor spännvidd i anbuden torde ju stämma till eftertanke. Dyrast behöver ju inte vara bäst men beroende på detaljerna i underlagen man begärt in kan man säkerligen hitta skiljelinjer som skapar nyfikenhet. Dessutom bör man ju ha en uppfattning, milt uttryckt, om rådande kostnadsläge i branschen.

Nu kom vi kanske lite från ämnet men lite hänger det väl ihop.

Avatar Fallback

Re: Satsning på skogsarbete.

jannee  
#440769 Ursäkta men ni är nog ute och cyklar. :grin:
T.o.m.svenska statliga myndigheter anlitar det företag som lägger lägsta anbudet - exempelvis vid förflyttningar, och som grädde på moset nyttjar EU oseriösa flyttfirmor när de flyttar till och från Strasbourg.
Detta har man både fått höra och se om på tv.
Tro inte att något som har med skogsbranschen kommer att särbehandlas - tvärtom det är allt mammon som till syvende och sist vinner.
Hoppas kan man alltid att sjysta villkor borde gälla, dock är den tiden för länge sedan förbi.

Användarvisningsbild

Re: Satsning på skogsarbete.

anersimyra  
#440786
jannee skrev:Ursäkta men ni är nog ute och cyklar. :grin:
T.o.m.svenska statliga myndigheter anlitar det företag som lägger lägsta anbudet - exempelvis vid förflyttningar, och som grädde på moset nyttjar EU oseriösa flyttfirmor när de flyttar till och från Strasbourg.
Detta har man både fått höra och se om på tv.
Tro inte att något som har med skogsbranschen kommer att särbehandlas - tvärtom det är allt mammon som till syvende och sist vinner.
Hoppas kan man alltid att sjysta villkor borde gälla, dock är den tiden för länge sedan förbi.
Nja, inte riktigt helt sant Jannee.. :smile: det beror till stor del på inställningen hos de upphandlande tjänstemännen, men det krävs att tjänstemännen har gedigen kunskap om hur verksamheten de upphandlar bedrivs.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).