Traktorn i skogen

Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

299 inlägg 106941 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120

Forestboy  
#440242 Grattis! Ska bli kul få följa med och se hur Hypron funkar för dig! :D

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120

Fredrik N  
#440256 Vad kul. Funderade många gånger varför det tog så lång tid innan den blev såld.
Den verka ju klockrent.

Avatar Fallback

Re: Sv: Valtra 6550, Moheda 120

Relaskop  
#440472 Du har många roliga timmar i ventan nu [WHITE SMILING FACE] fantastisk maskin!

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120

hayabusa 08  
#440597 Nämenn, titta där ja, va trevligt :grin:
Ja det börjar klia i fingrarna som om man stukit nävarna i en myrstack att få komma ut o köra med den.
Imorrn ska jag montera spakar o styrsystem så att jag kan börja köra.
Ser jag helt fel eller har du fällhuvud oxå på din??

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Valtra 6550, Moheda 120

Relaskop  
#440600 Det forstår jag! Det blir en ny verklighet att skøta båda egen och annans skog når man har denna maskin. Grattis! Du kommer bli nøjd! :)
Jag kør med fellehuvud på min ja.inte haft en enda skørdare i min skog efter att jag skaffat den :D
Dock har jag plockat bort vinsjlinan från kranen och monterat 20" sverd på fellhuvud och prosessor

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120

totte  
#440604 Det här blir riktigt skoj, vad säger du hayabusa, skall vi dela tråden så det blir en separat tråd om Hypron?

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120

hayabusa 08  
#440614 Tja Totte, det känner nog du vilket som är bäst :P
För min del så räcker det att ändra rubiken o lägga till Hypron, traktor, vagn o processor hänger liksom ihop som varsin del i ett maskinsystem eller nåt tycker jag..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro

totte  
#440680 Då gör vi som du föreslår, lagt till Hypro i rubriken.

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120

ananders  
#440722
hayabusa 08 skrev:I mitt första inlägg på denna tråd skrev jag att ngn gång i framtiden ville jag gärna ha nån form av processor på traktorn.
Jag har väl haft det som någon form av målbild att ha kranen på traktorn och processorn i kranspetsen typ som gnisten eller Seb's nya bygge nog kommer att vara :smile:

Har alltid tyckt om tanken att ha en bra traktor som man kan göra nästan allt i skogen med. Jag har också varit förtjust i smidigheten o mångsidigheten som jag tror att ett sånt bygge skulle ha.
Jag har väl både hört och själv haft lite betänkligheter om hur baktungt ett sånt bygge blir. Hur mkt det gör i verkligheten vet jag ju inte. En Hypro i trepunkten blir ju också rätt tungt..
Sen slutade firman som var stora i Sverige på sånt och gick ju senare i konkurs :cry:
Hur blir det då med reservdelar till ett Arbro aggregat, som ju hade legat mig närmast då jag vill kunna både gallra och ta hand om vindfällen o kanske tillomed ta nån liten avverkning?

En annan stark kandidat har ju alltid Hypro varit. Närheten till firman, jag har ungefär 3 mil dit, är ju ett stort plus.
Min ekonomiska kapacitet gör det svårt att skaffa nytt så begagnat är det jag tittar först på.

När det då kring jultid dök upp en annons på Blocket på en Hypro så blev man ju lite nyfiken.
Min första tanke när jag så den var ju "Nä lugna nu dig Jörgen för bövelen, du har ju precis skaffat dig traktor o vagn
ta det lite lugnt nu" men efter att veckorna gick o annonsen var kvar så började tanken mogna mer o mer för mig :P

Efter att ha sett olaE`s tråd om spakar till ett danfoss pgv32 ventilpaket så började sista pusselbiten trilla på plats.
Ventilpaket Danfoss PVG32?
Jag hade ju redan tänkt att till sommaren byta spakar själv och trodde i min okunskap att har man elservo så passar vilka elspakar som helst :???:

Hmm ???

En begagnad hjulburen Hypro, - rätt viktfördelning.
Utrustad med fällhuvud, oljekylare, 500-hjul - fullutrustad
Samma spakar till processor o vagn - smidigt att byta mellan vagn o processor.
Finns i min hemkommun, säljaren känner jag sen innan.
Närheten till Hypro och det faktum att dom är bra att ha med o göra.
Och hur ofta finns det en sådan Hypro på Blocket?? - inte ofta

Resultatet av mina funderingar tror jag nog några av er redan listat ut :grin: :P


1487801204_pict0008.jpg

1487801242_pict0007.jpg


Så nu står den i min maskinhall :D
"Nån gång i framtiden" kom snabbare än jag tänkt från början :P :wink:


Grattis till köpet och lycka till. Jag var med en bekant på Hypro när den maskinen hämtades ut och känner också till den tidigare ägaren.

Jag satt också och ville ha maskinen när den låg på blocket men hur jag än räknade kunde jag inte hitta gångbara argument att försvara köpet av den maskinen. :grin:

Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro

ÅsaNisse  
#440733 Det går alltid att få matematiken att stämma om "vill ha" faktorn adderas. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro

ananders  
#440737
ÅsaNisse skrev:Det går alltid att få matematiken att stämma om "vill ha" faktorn adderas. :-BD


Nää, i detta fallet kunde inte ens "vill ha" faktorn rädda kalkylen. :sad:

Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro

H-P  
#441738 Många grattis blir det och jag kan bara instämma, tro inte du blir missnöjd på någon av dessa maskiner.
Valtra nördig som man är måste jag återkomma till ratt uppfällningen, var det inte så att man skulle slipa bort en kugge istället för att ta bort stoppbulten? Kan ha fel blir kanske samma sak att ratten stannar mot instrument brädan.

Hur som häls så ha koll på kablarna till fram back spaken inte helt ovanligt att dessa kommer i kläm eller sträcks när man gör denna förändring.

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

hayabusa 08  
#441838 Tackar allihop. Jo jag tror oxå på detta maskinsystem.
Ang ratten så slipade jag bort lite på anhållet där stoppklacken gick emot, det hade inte hjälpt att ta bort nån kugge då det inte är dom som begränsar. Nu går ratten hela vägen fram mot instrumenteringen.

Bilder kommer senare, även på spakar o styrsystem som nu är monterade :grin:

Tyvärr så har jag gått lite på patrull ang spakrörelsena till kranen. Jag har fått tag i ett spakschema från Hypro men förra ägaren hade inte samma schema och jag vill ändra tillbaka detta till standard innan jag börjar köra med maskinen. Hade väl inte varit nåt problem om det inte varit så att den ena funktion jag behöver byta är en on-off och den andre är propotionell :sad:

En annan sak jag bestämt mig för är att under inlärningperioden nu så tar jag bort fällhuvudet och kör med vanlig grip. Detta för att ta bort ett moment tills jag lärt mig kran o processor bättre.

Tyvärr så blir det inte mycket gjort denna vecka då jag jag har 5 st pass på lastbilen, en YKB kurs plus att hämta o ta hand om en nyopererad sambo..
Nåväl, tror ändå att det är bättre i långa loppet att få rätt spakschema innan jag börjar köra o lära mig rätt från början. Jag får helt enkelt ge mig till tåls :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

hayabusa 08  
#443586 Har idag varit på Hypro i Lönsboda för att lämna ritningen på kablage o databoxen till vagnen.
Pratade mycket med Tommy där om spakschemat till kranen på processorn och vi kom fram till en lösning.

Jag vill verkligen ha rätt spakschema då detta i princip är samma som till kranen på vagnen, så det blir ny databox även på Hypron. När jag ändå ska byta box så var det lika bra att ta steget fullt ut och även byta elmodulerna på on-off funktionerna så att även dom blir propetionella. Puhh....

Som det är nu så är kranpelare och grip on-off. Gripen skulle jag kanske överleva med on-off men inte pelaren.
Det lilla jag än har kört med maskinen så märker jag att jag är allergisk mot on-off funktioner på en kran, och då speciellt på kranpelaren. Det rycker i hela maskinen så snart man aktiverar kranpelaren. Om det känns så när man torrkör, hur blir det då med ett helt träd i gripen? Det går liksom inte att få en mjuk o smidig körning med on-off funktioner tycker jag.

Det känns i plånboken nu men i det långa loppet så tror jag det är bättre att göra rätt från början nu :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

Relaskop  
#443642 Det kommer til å bli bra! Mycket bettre att gøra det rett från børjan. On/off på kran kan inte gå særskilt mjukt,och det blir bara en massa rykk. Du kommer bli nøjd når du glemmer hva du har fått spandera :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).