Motorsåg och handhållet

Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

62 inlägg 16508 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440700 Låter som du skulle behöva visa upp den för oss andra sågtokar. Lägg gärna in en bild eller 5 på den i modell biblioteket på chainsawcollectors.se där är den i gott sällskap.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Delsbo  
#440701
Mange skrev:Låter som du skulle behöva visa upp den för oss andra sågtokar. Lägg gärna in en bild eller 5 på den i modell biblioteket på chainsawcollectors.se där är den i gott sällskap.

Det blir inte idag men SKA krångla ner den och ta bilder..

Användarvisningsbild

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440703 Rätt såg till rätt sak.
Man får vara lite försiktig o språka för 18" på 50cc. Här ikring funkar det inte. De går varma, vevaxlar ryker och kopplingar brinner upp om de belastas hårt. 50cc och 18" kanske funkar o kvista gran med, men ska det huggas hårda träslag och grovt där denna svärdslängden behövs håller de inte. Jag får ofta höra att det är konstigt deras 50 och 60cc inte håller för 18". Det tycker inte jag alls är konstigt, de har aldrig gjort det och kommer inte att göra det heller då de belastas ordentligt.
Du kan ha 24" med om du bara ska brumma lite för o ha lite kul men sätter du den i arbete och den får gå lite hårdare håller de inte om man kör över 15". De som kör grövre och hårdare träslag med 15" och 16" får dem o hålla ett tag med 60cc. De som får dem att hålla bäst har såg i 70cc klassen med lite brum i.

Användarvisningsbild

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440704
Delsbo skrev:
Mange skrev:Låter som du skulle behöva visa upp den för oss andra sågtokar. Lägg gärna in en bild eller 5 på den i modell biblioteket på chainsawcollectors.se där är den i gott sällskap.

Det blir inte idag men SKA krångla ner den och ta bilder..

Ta gärna nummret med på den till serienummerlista.

Användarvisningsbild

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Delsbo  
#440706 Ska bli Mange

Användarvisningsbild

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Björn T  
#440711 Hej. Ser inga större problem med att köra 18 tum på 550. Har skälv användt 18 tum svärd på min 254 i 20 år. Vill du ha bättre ork i 550in så släng bort gnistskyddet på ljuddämparen.

Avatar Fallback

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

tallen100  
#440717
Mangan skrev:Man klarar sig även utan internet, mobil och färg-tv.

Färg-tv:n är förträfflig bara man har en i lämplig storlek för rummet man sitter i, alltså ingen 60tumare eller 14tumare om man sitter tre meter från apparaten, rätt storlek för rätt avstånd är bäst annars kan man bli trött i ögonen :mrgreen: Samma sak gäller såg och svärd.

Användarvisningsbild

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Delsbo  
#440742
1488043568_20170225_155536.jpg
Mange skrev:
Delsbo skrev:
Mange skrev:Låter som du skulle behöva visa upp den för oss andra sågtokar. Lägg gärna in en bild eller 5 på den i modell biblioteket på chainsawcollectors.se där är den i gott sällskap.

Det blir inte idag men SKA krångla ner den och ta bilder..

Ta gärna nummret med på den till serienummerlista.


Ja den är särplockad och står i en hylla på en loge...
Bilderna visar inte motorn men den sitter där (jag lovar)
Man ser andremannens handtag och förgasaren bredvid tank motordelen
Svärd och kedja sitter på väggen
Plåt med modell osv är med på bild

Fruns pappa och hans far köpte denna såg ny och använde den i skogen...
Dom fick slita och släpa lite mer än vi behöver

Användarvisningsbild

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

johan eriksson  
#440751
Delsbo skrev:Mä, låter som om du skulle behöva den jag har på logen också dvs en gammal MALL som är en tvåmans såg.. [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]


Det låter intressant.
Ta ett par bilder på den och skicka i ett PM så kan vi ta det därifrån.

Användarvisningsbild

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Delsbo  
#440753
johan eriksson skrev:
Delsbo skrev:Mä, låter som om du skulle behöva den jag har på logen också dvs en gammal MALL som är en tvåmans såg.. [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]


Det låter intressant.
Ta ett par bilder på den och skicka i ett PM så kan vi ta det därifrån.

Nej du Johan den är inte till salu... Var bara lite ironisk när du pratar om riktigt långa svärd !

Användarvisningsbild

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

johan eriksson  
#440754 Förstår det, en sådan klenod hade jag med hållt fast i.
Jag får hålla mig till min Dolmar CL och mina dieselsågar.

Användarvisningsbild

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Delsbo  
#440755 Nu halkar jag ur tråden lite men svärgubbens pappa lämnade lite roliga grejor som brummar efter sig.....
Roligare än sågen (tycker jag) är motorcykeln från 1930 en Rudge 500cc Special.. Den är inte körd sen 1951 på gott och ont dvs den behöver mycket ömhet före uppstart..

Avatar Fallback

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440757 Själv har jag ett 20" svärd som jag använder på en Jonsered 2055. Men det åker bara på när något riktigt stort lövträd skall ner och endast för fällning och kapning. Jag köpte det efter att jag fält ett träd med ca 1.3m diameter i roten med 13" svärd. Jag började med 15" svärd men klantade mig och sabbade kedjan på 15"svärdet halvvägs i fällningen så det var bara att fortsätta med 13" svärdet.

Användarvisningsbild

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

urban1  
#440784
Mange skrev:Rätt såg till rätt sak.
Man får vara lite försiktig o språka för 18" på 50cc. Här ikring funkar det inte. De går varma, vevaxlar ryker och kopplingar brinner upp om de belastas hårt. 50cc och 18" kanske funkar o kvista gran med, men ska det huggas hårda träslag och grovt där denna svärdslängden behövs håller de inte. Jag får ofta höra att det är konstigt deras 50 och 60cc inte håller för 18". Det tycker inte jag alls är konstigt, de har aldrig gjort det och kommer inte att göra det heller då de belastas ordentligt.
Du kan ha 24" med om du bara ska brumma lite för o ha lite kul men sätter du den i arbete och den får gå lite hårdare håller de inte om man kör över 15". De som kör grövre och hårdare träslag med 15" och 16" får dem o hålla ett tag med 60cc. De som får dem att hålla bäst har såg i 70cc klassen med lite brum i.

Håller helt med. Kör yrkesmässigt 550 med 13 svärd samt 576 med 18 svärd vid fällning när det behövs.

Avatar Fallback

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

snurra  
#440789 Kör med 33,02 cm svärd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).