Traktorn i skogen

PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

58 inlägg 26883 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

mats75  
#440309 Hej !
Hoppas det finns någon vänlig person här som kan ge feedback på lite frågeställningar kring ett ventilpaket till en Kesla kran.

Hjälper en som nyligen fått en ny kran och vagn med drift med pto pump levererad och den har vissa egenheter som är högst irriterande och samtidigt oroande. Ventilpaketet är ett Walvoil SDM 100 med 8 sektioner. Elstyrd. Okänt fabrikat på pump då ingen beteckning el liknande finns, men enligt specifikationen skall det vara en 70 lit vid 540rpm på pto.

Oavsett vid vilket varvtal på traktorn så upplevs körningen med kranen som seg. Det tjuter och väsnas ifrån ventilpaketet. Vid krankörning utan last så kan traktorn helt plötsligt brööla till och gå ned i varv och hastigheten på kranmomentet slöas ned ordentligt, det upplevs precis likadant som om när man överbelastar och det inte finns kraft att lyfta. Sänker man ned varvtalet och provar igen efter detta så funkar det bättre och symtom försvinner, går man sen upp på samma varvtal så kan det funka utan något händer igen och sen rätt var det är kan det komma igen. Sen är det ju som så också att flödet inte alla gånger räcker till att tex köra 3 funktioner med flyt. Det låter kanske lite väl mycket ifrån pumpen också, det är en sådan pump med växellåda.

Från pump går P in i en väljareventil till drivningen för att sedan gå igenom ett förfilter till ventilpaketet. Returen från ventilpaket går till ventilerna som hör till driften för att sen gå i tank med filter.
Har mätt flödet vid obelastat vid tomgång. Flödet var då 26 lit och trycket på P sidan var 25 bar.
Vid motorvarv som ger 540 rpm på pto var flödet 60 lit och trycket var 46 bar. Mätningarna är gjorda men en mätpunkter direkt efter pump och den andra på mätnippel på ventilpaketet.

Ni som kan detta bättre än mig, vad säger ovanstående er. Är det något att bekymra sig för? Finns det något mer man kan kolla?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440343 Returen från kranpaketet borde sammankopplas med returen från driftpaketet och gå direkt till tank utan att gå in i driftpaketet men nån bild vore bra.

Blir trycket samma när väljarventilen står i neutral eller inne de läget?

Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

mats75  
#440349 Tack för svar. Skall försöka få fram bild på det imorgon. Väljarventil mm sitter lite klurigt för o fånga på bild då det sitter under kranstativ. Har ej kollat det trycket. Det är nog jag som förklarat lite virrigt. Retur från kranens ventilpaket går ihop med returen från driften o sedan till tank. Vad är din reaktion på de tryck som är uppmätta på P sidan..?

   TS
Avatar Fallback

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

JoTh  
#440354 Har ni kollat sugslangen från tank till pump?
Så den inte är klämd eller att det sitter någon avstängningsventil på sugslangen vid tank som är nästintill stängd.

Annars låter det som ett garantijobb för firman som har levererat till din kompis, om grejerna är nya.
Är det inte en ny vagn bör iallafall återförsäljaren kunna skaka fram ett hydraulshema, så man vet hur det är tänkt att fungera.
Samt vilka tryckinställningar det skall vara, utifrån deras val av komponenter.

Avatar Fallback

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440361 Då borde de inte va nåt konstigt med returerna.
Är tryckfiltret bytt de senaste året och när byttes returfiltret?
Antar att de blir servotrycket du mäter när du får de trycket utan att röra spakarna.
Och då kan jag tycka att 46bar är ett högt servotryck, min ventil av annat fabrikat har 30bar i servotryck

Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

stegmaster  
#440363 Kom den så som detta från Fabrik(kesla)???
Själv har jag nästan samma uppsettning på min Kesla kran, med unntak att el. ventilen heter walvoil DPX 100, och att pumpen ska va snappet större. (80 eller 85l/min)
Gearet och pumpen tror jag kommer från weimer. (dock inte säker.)
Jag tycker min går rett bra (snabbt), men flowschearet er vel sådär, när man kör flera funktioner samtidig.
Spesielt kransvängen far iväg om man inte släpper på denna funktion före nån annan, men man vänjer sig, så det går bättre nu.
Tjutar och väser gör det endast om jag vil köra "sticka inn" snabbt, annars går den tyst och fint.
(å andra sidan så tar inte stickan en paus när den kommer rakt ner (som ofta mek, ventiler gör), utan den kör vidare direkt.)
Jag har nog inte mer enn ca 320-350 rpm på PTO, och tycker det går rett snabbt redan då, men klart, det er ju inte "skotarsnabbt" om du menar så.

Jag er tyvärr inte hydraulkunnig, så kan inte svara på dina andra frågor. :oops:
Hydraulschema har möjligtvis jag. ska kolla.

Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

mats75  
#440372 Tack för era svar.
Grejorna är fabriksnya. Jag bifogar en bild jag hade i telefon. Ritade in lite pilar o text. Där är en böj på insuget till pump men det skulle visst vara OK då frågan hade riktats mot återförsäljaren med frågan om det var OK med tanke på böjen ligger högre än oljenivån i tanken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

mats75  
#440501
stegmaster skrev:Kom den så som detta från Fabrik(kesla)???
Själv har jag nästan samma uppsettning på min Kesla kran, med unntak att el. ventilen heter walvoil DPX 100, och att pumpen ska va snappet större. (80 eller 85l/min)
Gearet och pumpen tror jag kommer från weimer. (dock inte säker.)
Jag tycker min går rett bra (snabbt), men flowschearet er vel sådär, när man kör flera funktioner samtidig.
Spesielt kransvängen far iväg om man inte släpper på denna funktion före nån annan, men man vänjer sig, så det går bättre nu.
Tjutar och väser gör det endast om jag vil köra "sticka inn" snabbt, annars går den tyst och fint.
(å andra sidan så tar inte stickan en paus när den kommer rakt ner (som ofta mek, ventiler gör), utan den kör vidare direkt.)
Jag har nog inte mer enn ca 320-350 rpm på PTO, och tycker det går rett snabbt redan då, men klart, det er ju inte "skotarsnabbt" om du menar så.

Jag er tyvärr inte hydraulkunnig, så kan inte svara på dina andra frågor. :oops:
Hydraulschema har möjligtvis jag. ska kolla.


Skulle du kunna kolla vad din pump har för fabrikat ? Vi kollade här nu idag och det var en Hydropack ( Antingen Turkisk eller Kinesisk) på 32cc. Nu är väl 32cc inte hela sanningen heller för det beror väl på vilken utväxling gearbox har också...men den fann vi ingen info om. Övrig info här var max 250 bar och max 1500 rpm.

   TS
Avatar Fallback

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

valtra a 72  
#440507 Pumpen ger 32 kubikcentimeter per varv,så vid 1000 varv blir det 32 minutliter.

Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

mats75  
#440510
valtra a 72 skrev:Pumpen ger 32 kubikcentimeter per varv,så vid 1000 varv blir det 32 minutliter.


Då finns det inte en chans då att den skulle ge 70 lit/ min som det var specificerat?
Han kör med en Valtra N103 på 540 på kraftuttag. Vi mätte flödet på 1900 rpm på traktorn till 60liter/ min.

   TS
Avatar Fallback

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

valtra a 72  
#440514 Du har ju en växellåda som ger mera snurr på pumpen så 70 liter är nog inte omöjligt.

Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

mats75  
#440517
valtra a 72 skrev:Du har ju en växellåda som ger mera snurr på pumpen så 70 liter är nog inte omöjligt.

Bifogar här en bild på pumpens information.
Vad betyder det n1500 min ?
Tycker bara det är skumt att pumpen ger mer, speciellt då vi ökade motorns rpm över den gräns som anger 540 på kraftuttaget då borde vi ju "passerat" 70 lit gränsen...

   TS
Avatar Fallback

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

Ingoberra  
#440537
mats75 skrev:
valtra a 72 skrev:Du har ju en växellåda som ger mera snurr på pumpen så 70 liter är nog inte omöjligt.

Bifogar här en bild på pumpens information.
Vad betyder det n1500 min ?
Tycker bara det är skumt att pumpen ger mer, speciellt då vi ökade motorns rpm över den gräns som anger 540 på kraftuttaget då borde vi ju "passerat" 70 lit gränsen...

Talking about operating noise of a hydraulic pump, primaryand secondarypump noise has to be taken .... The efficiency and power graphs are measured at an input speed of n = 1500 min-1, a temperature of 50°C and.

Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

stegmaster  
#440544 Ska kolla min pump nån dag. (Ligger hemma med feber just nu)
Hittade dock lite info om denna pumpen vid gogglesök.
Pumpen ska gi 45,1l/min vid 1500rpm, och hela 90,2l/min vid maksvarv (3000rpm), så det hela beror lite på vilken utväxling som sitter i växelen. :???:
Vilken kran er det snakk om???
Hittar inte det ventilbordet i min manual til min Kesla 304t. ( denna manual er til 304 och 305 kraner)

https://www.halvewerk.nl/Webwinkel-Prod ... -32cc.html

Användarvisningsbild

Re: PTO pump med ventilpaket och vagn med drivning.

mats75  
#440566 Du får krya på dig !
Det är 203 kranen som är aktuell,
Det som vi finner lite skumt här är att det är specifierat pto pu,p med 70 lit /min vid 540 varv på ptop...men i verkligehetnfår vi ju som jag skrivit innan 60 liter/ min. En differens på cirka 16 %. Ser differensen som lite för stor att acceptera. På gearboxen finnes ingen information vilken utväxlning den har. Tittar man och jämför med ex vad Weimer har så kan man ju tycka att denna pump är för liten i förhållande till vad som angetts. Säljaren av detta säger det är en 70 lit/ min pump och att 60 liter på 540 varv är helt i ordning...min kompis har lit svårt för att ta det...och jag kan hålla med på det.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).