Motorsåg och handhållet

Ondskap i oljekammeret?

36 inlägg 7791 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ondskap i oljekammeret?

JensSkoog  
#440216
Brumsten skrev:Hej, troligen blockerad oljepump och defekt pumpdrev, vanligt på sågar som inte använts på
länge med vegolja i tanken.
Ha de.

Det är därför diesel eller fotogen är bra. Jag körer sågen på tomgång
med det på tanken till jag ser att det är bra flöde. :wink:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ondskap i oljekammeret?

totte  
#440240
halvproffs skrev:Vaf.n totte. Kan du norska också?


Ånä norsk kan jag inte nåt vidare. Men jag känner till det där med paraffin, det är f ö samma på engelska. Har läst en del böcker där översättaren skriver om paraffinkaminer och lampor :shock: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Ondskap i oljekammeret?

Hoggormen  
#440267 Hei igjen!
Takk for mange bra svar, tips og innspill!

Jeg gikk for bensinmetoden, som ser ut til å ha fungert flott! Oljen strømmer nå fritt.

Dessverre avdekket jeg også at det kommer mer olje ut av skjøten imellom stålplata med oljehull og selve huset/oljetanken, enn det kommer ut til sverdet. Dette kan da ikke være bra? Et sabla griseri blir det også.

Tar gjerne i mot flere gode tips til hva jeg skal gå frem med! :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ondskap i oljekammeret?

hfab  
#440270 Har du kollat så det inte ligger skräp i olje kanalen i svärdet? Sitter det skräp där så blir det söligt.

Användarvisningsbild

Re: Ondskap i oljekammeret?

Hoggormen  
#440271 @hfab
Sverdet er rent og fint!
Det er 3 dager gammelt, HVA-fabrikat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ondskap i oljekammeret?

hfab  
#440274 Sverdet er rent og fint!
Det er 3 dager gammelt, HVA-fabrikat.

Då får du prova med att minska oljeflödet. Finns en justerskruv för detta under sågen.
Hjälper inte det så finns risk att tätningen mellan sågkropp och svärd är skadad eller inte ligger i rätt läge.

Användarvisningsbild

Re: Ondskap i oljekammeret?

Hoggormen  
#440278 @hfab
Det er forsøkt! Da ble kjedet tørt og ganske varmt, og det ble fortsatt grisete.
Spørs om ikke jeg må ta ting fra hverandre...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ondskap i oljekammeret?

totte  
#440298 Du må se etter mycke noga var oljan tränger ut. Någonstans är det nåt hål som inte skall vara där.

Användarvisningsbild

Jonsered CS2152 - byte av oljepump

traktorz  
#440307 Du behöver DIESEL, inget annat till att rengöra oljetanken. Du kan köra med 50% diesel / 50 % sågkedjeolja initialt, för att rensa systemet. Fast bäst är nog att helt och hållet plocka isär och rengöra oljedistributionen hos sågen. Själv gjorde jag det på vår CS2152, samtidigt som jag skaffade en ny oljepump från firman Skogsverktyg. Den nya kina-tillverkade pumpen tätar bättre mot gummislangen, så sågen sölar mindre. Kolla gärna CS2152-tråden med bilder på pump och komponenter.

Ref:
traktorz - Jonsered CS2152 / (Husqvarna 353)
Jonsered CS2152 / (Husqvarna 353)

Användarvisningsbild

Re: Ondskap i oljekammeret?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440497 Det är inte så att hålet sitter fel eller är lite litet? De flesta 1,3mm svärd går varma oberoende av vad pumpen ger för volym eftersom de inte tar emot så mycket olja.

Användarvisningsbild

Re: Ondskap i oljekammeret?

Hoggormen  
#440520 @traktorz
Takk for tips og masse bra informasjon, blir garantert nyttig! Skal ordne diesel til uka.

@Mange
Såvidt jeg kan se, matcher oljehull og renne i plassering, men oljehullet har en slags "trapp" inni seg. Som om midtplaten i sverdet opptar ca. 40%av plassen i oljehullet... har vært på tanken om å borre opp hullet litt.
Takk for øvrig, for informasjon! Greit å vite at en viss temperatur på sverdet er å forvente.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ondskap i oljekammeret?

JensSkoog  
#440589
Hoggormen skrev:Såvidt jeg kan se, matcher oljehull og renne i plassering, men oljehullet har en slags "trapp" inni seg. Som om midtplaten i sverdet opptar ca. 40%av plassen i oljehullet... har vært på tanken om å borre opp hullet litt.

Går fint å borre opp litt, dersom du bare er forsiktig. Den "trappa" finns i flere typer sverd.
Men du har vel sjekka at det er helt ren kontaktflate mellom sverd og plata med oljehull, og at den plata ikke har skit under seg som gjør at det lekker. Husker ikke helt hvordan den saga er selv om jeg hadde den en stund, men er det ikke en løs stålplate mellom sverd og sagkropp, festa med en skrue??? Hvis det har kommet skit under den, kan olja renne på baksida.

Användarvisningsbild

Oljefördämning

traktorz  
#440624 "Trappan" vid svärdets oljehål skapar visst en oljefördämning.
Kanske en detalj från Oregon. Har inte sett att Iggesund-svärden (R1) haft detta.

Ref:
http://www.oregonproducts.com/pro/produ ... briDam.htm
Svärdjämförelse

Användarvisningsbild

Re: Ondskap i oljekammeret?

Hoggormen  
#440676 @JensSkoog
Ville du anbefale å bare borre "bort" trappa, eller øke størrelsen på hullet?

Har vasket der jeg har kommet til, men for å ta av plata må jeg ta av drivhjulet, så det blir til uka når jeg har skaffet bedre renseutstyr..
For øvrig ser det ganske greit ut fra utsiden, men saga har aldri vært rengjort skikkelig hos forrige eier.

@traktorz
Det var det jeg tenkte når jeg pakket ut sverdet, men jeg er usikker på om det funker som det er tiltenkt på dette HVA-sverdet.
På den første siden du linket til var det en illustrasjon av en løsning som så ganske kul ut, men er ikke lik den som mitt sverd har.

På den siste lenka så jeg det var forskjellige løsninger på sverdene. OP i den tråden kommenterte også skiva i HVA-sverdet, så det er kansje en grei løsning å borre den vekk?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ondskap i oljekammeret?

JensSkoog  
#440767
Hoggormen skrev:JensSkoog
Ville du anbefale å bare borre "bort" trappa, eller øke størrelsen på hullet?

Har vasket der jeg har kommet til, men for å ta av plata må jeg ta av drivhjulet, så det blir til uka når jeg har skaffet bedre renseutstyr..
For øvrig ser det ganske greit ut fra utsiden, men saga har aldri vært rengjort skikkelig hos forrige eier.

Det holler att man borrar med samma diameter och bara så djupt som till andra sidan av svärdspåret.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).