Traktorn i skogen

Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

299 inlägg 106928 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120

d@nne  
#438939
DSC_0027.JPG
okej synd. Såhär är det på min så va bara att ta bort skruven som satt i hålet ni ser.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120

hayabusa 08  
#438961 Japp, samma ställe som stoppklacken är svetsad på min.
Det var i vart fall skönt att bli tipsad på hur man kan lösa det.
Att ta bort ratten vi körning bakvänd är ju även en lösning jag hade från början men det känns som om man lägger ner lite mer jobb på att ta bort klacken nu så blir det smidigare sen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438975 Om jag fäller upp ratten max och skjuter fram eller är de bak stolsryggen mot den har jag en rätt hyvsad körställning men jag känner redan då taket i bakhuvet om de gungar till så jag känner inte behovet att skjuta fram stolen längre

Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120

torpöbo  
#439052 På farsans valmet kapade han bort en tredjedel av ratten för att kunna skjuta fram stolen när man sitter vänd bakåt. Har för mig att det även ska finnas en speciell ratt som är avhuggen på mitten att köpa.

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120

hayabusa 08  
#439295 Efter att ha svetsat och lagt förstärkningar på sprickorna på ramen på vagnen så blev det storservice på traktorn.
Jobbet gjordes hoss lantmännen och jag fick vara med o hjälpa mekanikern. Jag tyckte det var en bra ide att få vara med och lära känna traktorn av någon som visste det mesta om gamla valtror :wink:
En läckande pacbox i bakaxlen byttes oxå och hitecsystemet justerades in rätt.
När vi skulle varmköra traktorn efter servicen så ändrades motordjudet plötsligt.
Det visade sig att pinnbultarna till insprutningspumpen hade gått av :surp: Tur man redan va på verkstaden :grin:
När jag fått hem traktorn igen så var det dags att montera på klippen och prova den.
Efter att vi upptäckt att styrkablen till klippen var i dåligt skick, lappad o lagad på många ställen, så byttes den ut över hela kranens längd.
Efter en lyckad felsökning o provkörning påbörjades jobbet att klippa buskar utmed en åkerkant som arrendatorn ska så om till våren.

1487528624_image.jpeg

1487528617_image.jpeg


En dikeskant på ett krondike rensades oxå av bara farten. Nåja så fort gick det kanske inte :P :wink: men det var roligt o lärorikt..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120

hayabusa 08  
#440182 I mitt första inlägg på denna tråd skrev jag att ngn gång i framtiden ville jag gärna ha nån form av processor på traktorn.
Jag har väl haft det som någon form av målbild att ha kranen på traktorn och processorn i kranspetsen typ som gnisten eller Seb's nya bygge nog kommer att vara :smile:

Har alltid tyckt om tanken att ha en bra traktor som man kan göra nästan allt i skogen med. Jag har också varit förtjust i smidigheten o mångsidigheten som jag tror att ett sånt bygge skulle ha.
Jag har väl både hört och själv haft lite betänkligheter om hur baktungt ett sånt bygge blir. Hur mkt det gör i verkligheten vet jag ju inte. En Hypro i trepunkten blir ju också rätt tungt..
Sen slutade firman som var stora i Sverige på sånt och gick ju senare i konkurs :cry:
Hur blir det då med reservdelar till ett Arbro aggregat, som ju hade legat mig närmast då jag vill kunna både gallra och ta hand om vindfällen o kanske tillomed ta nån liten avverkning?

En annan stark kandidat har ju alltid Hypro varit. Närheten till firman, jag har ungefär 3 mil dit, är ju ett stort plus.
Min ekonomiska kapacitet gör det svårt att skaffa nytt så begagnat är det jag tittar först på.

När det då kring jultid dök upp en annons på Blocket på en Hypro så blev man ju lite nyfiken.
Min första tanke när jag så den var ju "Nä lugna nu dig Jörgen för bövelen, du har ju precis skaffat dig traktor o vagn
ta det lite lugnt nu" men efter att veckorna gick o annonsen var kvar så började tanken mogna mer o mer för mig :P

Efter att ha sett olaE`s tråd om spakar till ett danfoss pgv32 ventilpaket så började sista pusselbiten trilla på plats.
Ventilpaket Danfoss PVG32?
Jag hade ju redan tänkt att till sommaren byta spakar själv och trodde i min okunskap att har man elservo så passar vilka elspakar som helst :???:

Hmm ???

En begagnad hjulburen Hypro, - rätt viktfördelning.
Utrustad med fällhuvud, oljekylare, 500-hjul - fullutrustad
Samma spakar till processor o vagn - smidigt att byta mellan vagn o processor.
Finns i min hemkommun, säljaren känner jag sen innan.
Närheten till Hypro och det faktum att dom är bra att ha med o göra.
Och hur ofta finns det en sådan Hypro på Blocket?? - inte ofta

Resultatet av mina funderingar tror jag nog några av er redan listat ut :grin: :P


1487801204_pict0008.jpg

1487801242_pict0007.jpg


Så nu står den i min maskinhall :D
"Nån gång i framtiden" kom snabbare än jag tänkt från början :P :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120

totte  
#440184 Nämen si på tusan, här gick det undan! Grattis till köpet! :grin: :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120

stegmaster  
#440189 Stort grattis. :-BD
Ska bli interassant att följa detta vidare detta, er vel ingen andre som har just denna komboen här på forumet tror jag.
Kom ihåg flere bilder när du väl er igång.

Er själva processoren gamlare en resten, eller kör man fortfarandet med gummirullar med kedjor til drivrullar hos hypro???? :???:

Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120

martiniholma  
#440195 Det var minsann inte dåligt detta! Gratulerar till rediga grejor! :D Nu står du dej väl rustad för både avverkning och skotning. Ja den hypron behövde ju inte flytta så långt ;)

Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440200 Jag tror bestämt att spargrisen blev ordentligt plundrad i år :-BD

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120

hayabusa 08  
#440202 Mmmm.... Den grisen e rätt mager nu. Men samtigt, har man tagit första steget o ett sådant här tillfälle med denna hypro dyker upp så....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120

Huggar Herman  
#440208 Grattis till köpet! :grin:
Är mycket intresserad av att höra dina erfarenheter när du kört lite med den.

Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440209 De är väl bra att prylarna som du vill ha dyker upp innan du köpt nån annan kompromiss, när jag var halvklar med mitt bygge dök de upp Anders skördarebyggen på blocket :shock:

Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120

d@nne  
#440211 Bara att gratulera. Sånna maskiner växer inte på träd precis. :-)

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120

hayabusa 08  
#440223
stegmaster skrev:Stort grattis. :-BD
Ska bli interassant att följa detta vidare detta, er vel ingen andre som har just denna komboen här på forumet tror jag.
Kom ihåg flere bilder när du väl er igång.

Er själva processoren gamlare en resten, eller kör man fortfarandet med gummirullar med kedjor til drivrullar hos hypro???? :???:


Det går att välja mellan stål eller gummihjul om man köper nytt nu.
Om den möjligheten fanns när förra ägaren köpte denna maskin är jag osäker på.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).