Motorsåg och handhållet

Raps olja i motorsågen

202 inlägg 66484 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440142 Läste nånstans att oljedimman från kedjesmörjningen är farligare att andas in än avgaserna på sågen så då låter det ju vettigt att använda rapsolja.
Farsan har kört länge med nån billig veg-olja från öob eller liknande och det funkar också bra, brukar inte kleta ihop. Däremot verkar två av fyra sågar ha blivit inkontinenta så oljan rinner ur dem när de inte används men det är inget större problem, vet inte om det beror på oljan eller bara ålder på sugslangen.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440150 Hur gör man vid byte till Rapsolja?
Bara hälla i och köra, eller måste man rengöra tank innan?

Varför just Rapsolja? Är det för att den är billigast? Eller har bäst egenskaper?
Det finns ju olivolja, Solrosolja, och en massa andra oljor med?

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

axwell  
#440157
Zixten skrev:Varför just Rapsolja? Är det för att den är billigast? Eller har bäst egenskaper?
Det finns ju olivolja, Solrosolja, och en massa andra oljor med?

Bara att hälla i rapsolja och sen köra på.

Dom andra oljorna blir odrägliga vid minusgrader, tror att dom även är lite dyrare.
Ingen idé att chansa, raps vet vi ju att den är toppen.

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

tallen100  
#440162 Jag kör med vanlig kedjeolja, funkar hur fint som helst :mrgreen:
Rapsolja användes till sallad och grönsaker, det blir riktigt gott :grin:

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

BjörnS  
#440183
tallen100 skrev:Rapsolja användes till sallad och grönsaker, det blir riktigt gott :grin:


Det är därför att man köpa den i mataffären alltså :-)

Användarvisningsbild

Bästa kedjeoljan

traktorz  
#440204 Enligt Logosol, så ska kedjeoljan vara både seg och trådig, vilket tyvärr inte gäller för matolja.
Har därför inte vågat använda rapsolja i våra sågar, med risk för ännu fler skurna topptrissor på de längre svärden.

Ref:
traktorz - Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?
traktorz - Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

BjörnS  
#440214 När jag snickrar använder jag en Stihl MSE190 och den körar jag alltid med vanlig rapsolja. Sågen blir inte kladdig lika så som arbetsplatsen. Tyvärr går det inte att reglera oljepumpen. Så jag fick minska hålet där oljan rinna ut.
Än så länge våga jag dock inte att använda rapsoljan till motorsågen och framförallt till sågverket (Logosol M7 med 8kW motor och elektr matning). Påfrestningar på svärd och kedja är mycket större. Svärdet blir snabbt varmt när man sågar grova tallstockar trots att jag har vattenkylning på den.
Finns det någon som provade matolja till sågverket?

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

axwell  
#440220
BjörnS skrev:Finns det någon som provade matolja till sågverket?


Självklart, ren rapsolja även i sågverk dom senaste 8-10 åren.

Att Logosol vill sälja sin olja kan man inte klandra dom för, bra avans på en produkt med ca. 98 % rapsolja, :roll:

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

Midgård  
#440226 Jag har hittills inte vågat använda rapsolja i sågverket (Logosol M7 med elmotor och matning) pga den stora belastningen, men ska kanske överväga detta. Det är ju mycket stor prisskillnad på billig rapsolja jämfört med "högkvalitets" kedjeolja.

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

Kristian84  
#440230 Kan inte nån testa om de går att ha rapsolja i ett skördar aggregat[emoji4]

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

Sture Andersson  
#440281 köpte 2st 2liter flasker på Willis i dag 65 kr,stog en längre fram i kön med samma köp han sog ut som en skogshuggare med :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440296
Sture Andersson skrev:köpte 2st 2liter flasker på Willis i dag 65 kr,stog en längre fram i kön med samma köp han sog ut som en skogshuggare med :smile:

Hur ser man ut då? Sån vill jag också se ut som! [emoji12] [emoji2]

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

axwell  
#440297
Sture Andersson skrev:köpte 2st 2liter flasker på Willis i dag 65 kr,stog en längre fram i kön med samma köp han sog ut som en skogshuggare med :smile:

Det tar sig, berätta sen vad du tycker.

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

tallen100  
#440302
Uvskogen skrev:
Sture Andersson skrev:köpte 2st 2liter flasker på Willis i dag 65 kr,stog en längre fram i kön med samma köp han sog ut som en skogshuggare med :smile:

Hur ser man ut då? Sån vill jag också se ut som! [emoji12] [emoji2]

Det kan lika gärna varit en kock som skulle laga mat ute i skogen :wink:

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440305
tallen100 skrev:
Uvskogen skrev:
Sture Andersson skrev:köpte 2st 2liter flasker på Willis i dag 65 kr,stog en längre fram i kön med samma köp han sog ut som en skogshuggare med :smile:

Hur ser man ut då? Sån vill jag också se ut som! [emoji12] [emoji2]

Det kan lika gärna varit en kock som skulle laga mat ute i skogen :wink:

Jo det förstås! En som jag också alltså, laga burkmat i kojan och egna pytter! Men allvarligt, jag vill veta hur man känner igen en SKOGSKARL! Vill inte du?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).